Programplaner og emneplaner - Student
MASYK4300 Suffering, Dignity and Vulnerability Course description
- Course name in Norwegian
- Lidelse, verdighet og sårbarhet
- Study programme
-
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional DevelopmentMaster's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development, Elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gradert skala A-F.
Required preliminary courses
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of the idea and different forms of suffering, and its levels and empirical expression, with particular focus on the elderly and next of kin
- has advanced knowledge about the ontology of dignity
- has advanced knowledge about vulnerability
- has knowledge of analysing and interpreting institutional, professional and ethical challenges relating to political decision-making in order to solve practical and theoretical issues
Skills
The student is capable of
- using knowledge of the ontology of dignity in a clinical context
- using knowledge of vulnerability, particularly in relation to the elderly and other vulnerable groups
- using relevant methods to assess, analyse and interpret the elderly and other vulnerable groups¿ health issues/disorders and care needs, with emphasis on a dignified life
- conducting an independent development project focussing on suffering and dignity in vulnerable groups of patients and their next of kin
Competence
The student is capable of
- disseminating an extensive independent work on the way suffering, dignity and vulnerability can be expressed in the elderly and vulnerable groups in different contexts
- identifying relevant issues on the topic and communicating these issues to both specialists and the general public
Teaching and learning methods
Lectures, group work, role play, exercises and self-study.
Course requirements
Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor Blockchain-teknologi, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Målet er å gi studentene en introduksjon til anvendt blockchain-teknologi, mens de løser et kommersielt problem i form av omfattende prosjektarbeid med arbeidsmengde tilsvarende 10 timer i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Blockchain (blokkjeder) defineres som en globalt distribuert hovedbok, som sørger for digital distribusjon av eiendeler med en minimal transaksjonsavgift og rask prosesseringstid. Teknologien tillater at digital informasjon blir distribuert og delt, men ikke kopiert, slik at et individuelt stykke med data kan kun ha én eier. Et eksempel kan være et regneark som dupliseres tusenvis av ganger på tvers av et nettverk av datamaskiner. Dette nettverket kan utformes med regler for å regelmessig oppdatere regnearket; dette er den grunnleggende essensen av blockchain-teknologien.;Studentene vil blant annet jobbe med use case som involverer mange aktører som er avhengig å stole på hverandre i et større nettverk/økosystem.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan;studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder).;Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektstart.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Assessment
Ingen utover opptakskrav.
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har en grunnleggende forståelse av blockchain-teknologi
- blir bevisst om en rekke problemstillinger knyttet til anvendelser av blockchain-teknologi.
Ferdigheter
Studenten:
- kan implementere enkle anvendelser av blockchain-teknologi.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende blockchain-relaterte teknologier eller prinsipper for å løse problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
Grading scale
Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter ved å gjennomføre et prosjekt innenfor Blockchain-teknologi i samarbeid med relevante eksterne aktører som bedrifter eller statlige organisasjoner.;Studentene får tilgang til relevante online-ressurser, og får veiledning av intern og/eller ekstern veileder.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.
Examiners
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- Emnet starter med en obligatorisk introduksjonssamling.
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
- Muntlig presentasjon midtveis i semesteret,;individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.
- Fristene for prosjektskissen og møtereferater;vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.