EPN-V2

MASYK4000 Introduction to Clinical Research and Professional Development Course description

Course name in Norwegian
Klinisk forskning og fagutvikling
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

In the course, the students will acquire knowledge and competence in clinical research and professional development, including in critical assessment of nursing practice. Key areas of nursing research will be elucidated and the consequences of different concepts and forms of knowledge analysed on the basis of clinical practice. The relationship between theory and empirical data will be explored and discussed by examining different positions in science and research.

Students will acquire knowledge of the main approaches to evidence-based practice, and the relationship between clinical experience, user participation and research will be discussed. The course emphasises the development of basic skills in literature searches, critical assessment of sources and academic writing and argumentation.

The course also addresses educational and organisational challenges relating to the implementation of new practices on the basis of research and professional development. This includes highlighting key functions such as supervising and teaching colleagues and students, as well as initiating and leading professional change processes.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

Det er felles gjennomføring av emnet med øvrige studier ved institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid.

Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.

Teaching and learning methods

Opptak til studiet.

Course requirements

The following must have been approved in order for a student to be permitted to take the exam:

Assignment: Clinical research and professional development

  • Written assignment in groups of 3-4 students
  • Scope: 2,500 words (+/- 10%)
  • Oral presentation of the assignment to fellow students and lecturer(s)
  • Oral feedback from fellow students
  • Oral feedback from lecturer(s)

Documentation of literature selected by the student: 200 pages.

Assessment

Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.

Permitted exam materials and equipment

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:

Ta utgangspunkt i et tema som er relevant for nåværende utdanning, eller fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Velg en av problemstillingene, og drøft den med utgangspunkt i 1-2 selvvalgte forskningsartikler med samme tematikk. Skisser et forskningsdesign og presenterer en relevant metode, samt et mulig utvalg som kan være egnet til å besvare problemstillingen. Identifiser en forskningsetisk problemstilling knyttet til dette temaet

  • Utføres i gruppe på normalt 4-6 studenter.
  • Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
  • Pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Muntlig fremlegg i gruppe.

Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Grading scale

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter, 4 dager. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Overlapping courses

Gradert skala fra A-F.