EPN-V2

MASYD5950 Master Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 Years
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig empirisk forsknings- eller utviklingsarbeid i form av en masteroppgave. To studenter kan skrive masteroppgaven sammen om felles tematikk. Innenfor et tema kan det utformes ulike problemstillinger, og temaet kan belyses ut fra ulike teoretiske og metodiske innfallsvinkler. Dersom to studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel.

Utarbeidelse av prosjektplan som forberedelse til masteroppgaven, starter og går parallelt med metodeemner i vårsemesteret før selve masteremnet begynner i høstsemesteret.

Required preliminary courses

Alle øvrige emner i studiet, obligatoriske og valgfrie, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har avansert kunnskap om sykepleie som fag og vitenskap og kan analysere klinisk faglige problemstillinger for å identifisere behov for forskning og fagutvikling
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

Ferdigheter:

Studenten

  • kan analysere relevante teorier og kliniske problemstillinger for å initiere et forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan anvende relevante metoder for forsknings- eller utviklingsarbeid i eget arbeid
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings- eller utviklingsprosjekt
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forsknings- eller utviklingsarbeid til et allment og akademisk publikum
  • kan utvikle pasientomsorgen gjennom å implementere forskning og utøve fagutvikling

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 2 masterseminarer og tilbud om 10 timer veiledning.

Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra lærere er en viktig del av seminarene.

Prosjektplan har et omfang på 3000 ord (+/- 10%) og godkjennes av veileder.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminarer

Assessment

Skriftlig masteroppgave utførtes fortrinnsvis av to studenter sammen.

Masteroppgaven kan skrives som en monografi eller artikkel.

Omfang: Monografi: 15000 ord (+/- 10 %).

Omfang: Artikkel/-ler (publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgte tidsskrift).

Oppgaven skal følge «Retningslinjer for arbeid med masteroppgave i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling».

Studenten har tilbud om 10 timer veiledning.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala fra A-F.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern. En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.