EPN-V2

MASYD4400 Quality of life Course description

Course name in Norwegian
Livskvalitet
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 Years
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development, Elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Programme description
Course history

Introduction

Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av hva som er viktig for at personen skal ha et godt liv og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i helse- og sosial tjenesten og i forskning, hva fremmer og hemmer livskvalitet og sammenhengen mellom livskvalitet og helse i lys av et bærekraftig samfunn.

Required preliminary courses

Admission to the programme or to the individual course.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
  • kan identifisere betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer, individets verdier og perspektiver i livet
  • kan identifisere hva som fremmer og hemmer livskvalitet
  • kan identifisere i sammenhengen mellom livskvalitet og helse
  • kan kritisk vurdere bruken av livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå
  • kan kritisk vurdere ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i helse- og sosial tjensten og i forskning
  • kan vurdere betydningen av brukermedvirkning og autonomi i helse- og sosial tjensten og brukermedvirkning i forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
  • kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
  • kan vurdere livskvalitet hos ulike ulike grupper av personer
  • kan anvende brukermedvirkning i vurdering av livskvalitet på alle nivå i helsetjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra helse- og sosial tjenesten
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet på alle nivå i helsetjenesten

Teaching and learning methods

Lectures, group work, role play, exercises and self-study.

Course requirements

The following must have been approved in order for a student to be permitted to take the exam:

Assignment:

  • Written assignment in groups of 3-4 students.
  • Scope: 1,500 words (+/- 10%)
  • Oral presentation of the assignment to fellow students and lecturer(s).
  • Oral feedback from fellow students.
  • Oral feedback from lecturer(s).

Documentation of literature selected by the student: 350 pages

Assessment

Individual written home exam over 3 days.

Scope: 2,500 words (+/- 10 %).

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

All exam papers are assessed by two examiners. An external examiner will grade 20% of the exam papers. The external examiner's assessment shall benefit all students.