Programplaner og emneplaner - Student
MASYD4400 Quality of life Course description
- Course name in Norwegian
- Livskvalitet
- Study programme
-
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 YearsMaster's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development, Elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av hva som er viktig for at personen skal ha et godt liv og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i helse- og sosial tjenesten og i forskning, hva fremmer og hemmer livskvalitet og sammenhengen mellom livskvalitet og helse i lys av et bærekraftig samfunn.
Required preliminary courses
Admission to the programme or to the individual course.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
- kan identifisere betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer, individets verdier og perspektiver i livet
- kan identifisere hva som fremmer og hemmer livskvalitet
- kan identifisere i sammenhengen mellom livskvalitet og helse
- kan kritisk vurdere bruken av livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå
- kan kritisk vurdere ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i helse- og sosial tjensten og i forskning
- kan vurdere betydningen av brukermedvirkning og autonomi i helse- og sosial tjensten og brukermedvirkning i forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
- kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
- kan vurdere livskvalitet hos ulike ulike grupper av personer
- kan anvende brukermedvirkning i vurdering av livskvalitet på alle nivå i helsetjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra helse- og sosial tjenesten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet på alle nivå i helsetjenesten
Teaching and learning methods
Lectures, group work, role play, exercises and self-study.
Course requirements
The following must have been approved in order for a student to be permitted to take the exam:
Assignment:
- Written assignment in groups of 3-4 students.
- Scope: 1,500 words (+/- 10%)
- Oral presentation of the assignment to fellow students and lecturer(s).
- Oral feedback from fellow students.
- Oral feedback from lecturer(s).
Documentation of literature selected by the student: 350 pages
Assessment
Individual written home exam over 3 days.
Scope: 2,500 words (+/- 10 %).
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
All exam papers are assessed by two examiners. An external examiner will grade 20% of the exam papers. The external examiner's assessment shall benefit all students.