EPN-V2

MASYD4400 Quality of life Course description

Course name in Norwegian
Livskvalitet
Study programme
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 Years
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development, Elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Programme description
Course history

Introduction

Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av hva som er viktig for at personen skal ha et godt liv og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i helse- og sosial tjenesten og i forskning, hva fremmer og hemmer livskvalitet og sammenhengen mellom livskvalitet og helse i lys av et bærekraftig samfunn.

Required preliminary courses

Admission to the programme or to the individual course.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
  • kan identifisere betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer, individets verdier og perspektiver i livet
  • kan identifisere hva som fremmer og hemmer livskvalitet
  • kan identifisere i sammenhengen mellom livskvalitet og helse
  • kan kritisk vurdere bruken av livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå
  • kan kritisk vurdere ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i helse- og sosial tjensten og i forskning
  • kan vurdere betydningen av brukermedvirkning og autonomi i helse- og sosial tjensten og brukermedvirkning i forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
  • kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
  • kan vurdere livskvalitet hos ulike ulike grupper av personer
  • kan anvende brukermedvirkning i vurdering av livskvalitet på alle nivå i helsetjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra helse- og sosial tjenesten
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet på alle nivå i helsetjenesten

Teaching and learning methods

Lectures, group work, role play, exercises and self-study.

Course requirements

On this course, you will be challenged to take a role as a practice oriented systemic designer - facilitating, managing, and designing systems, service and product solutions, and strategies for implementation. You will combine methods from both design and game dynamics in order to engage users and consumers towards behavioural and systemic change.

The skills, knowledge and insights you will attain during this course are highly sought after in both the private and public sectors, especially within the rapidly growing service and systems design field, systemic product design, and academic design research.

The course is a collaboration between Oslo Metropolitan University, Norway and L’École de design Nantes Atlantique, France.

Assessment

Individual written home exam over 3 days.

Scope: 2,500 words (+/- 10 %).

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

After completing the course, the student is expected to have achieved advanced level in the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student will attain knowledge within:

  • general systems theory
  • cybernetic and communication theory
  • system dynamics and analysis
  • game dynamics in systems
  • methods for data gathering in complex settings (visual interviewing, design probes and play probes, co-design, among others)
  • experimentation in systems

Skills

The student is capable of:

  • describing and identifying exceedingly complex contexts
  • creating systems-maps
  • performing system analyses
  • utilizing methods for data gathering, sharing, cooperation, analysis, and documentation: visual interviewing, design probing, play probing, co-design, feministic design, auto-ethnographical research, mapping workshops, and analysis of relations, patterns, causality, stakeholders, systems dynamics.
  • documenting findings in co-created visualizations.
  • creating strategies and interventions for change in private and public sector.

General competence

The student attains advanced competence in systemic design by:

  • developing the ability to understand and handle complexity and systems thinking in design processes.
  • holistic thinking and understanding of design projects in relation to sustainability and global megatrends.
  • communication and cooperation by visualization

Examiners

The course consists of four weeks with workshops, both with physical and digital attendance. You will be invited to participate one week at OsloMet and one week in Nantes, France. The two other workshops will on digital platforms. You will also be offered weekly tutoring sessions.

The participants will be encouraged to work with cases from their own professional working life in groups.