EPN-V2

MASYD4400 Quality of life Course description

Course name in Norwegian
Livskvalitet
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    Emnet omfatter sentrale områder i livskvalitetsforskning i forhold til barn, ungdom og voksne. Det gir et grunnlag for å kunne bruke livskvalitetsinstrumenter eller kvalitativ metode i kartlegging og dokumentasjon av hva som er viktig for at personen skal ha et godt liv og i evalueringen av effekten av iverksatte tiltak. Temaer som inngår i emnet: teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet, kontekstuelle og kulturelle rammer, livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå og ulike metodiske tilnærminger for å evaluere livskvalitet, både i helse- og sosial tjenesten og i forskning, hva fremmer og hemmer livskvalitet og sammenhengen mellom livskvalitet og helse i lys av et bærekraftig samfunn.

  • Required preliminary courses

    Admission to the programme or to the individual course.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan redegjøre for teoretiske modeller som ligger til grunn for begrepet livskvalitet
    • kan identifisere betydningen av kontekstuelle og kulturelle rammer, individets verdier og perspektiver i livet
    • kan identifisere hva som fremmer og hemmer livskvalitet
    • kan identifisere i sammenhengen mellom livskvalitet og helse
    • kan kritisk vurdere bruken av livskvalitetsbegrepet på gruppe-, individ- og samfunnsnivå
    • kan kritisk vurdere ulike metodiske tilnærminger for å undersøke livskvalitet, både i helse- og sosial tjensten og i forskning
    • kan vurdere betydningen av brukermedvirkning og autonomi i helse- og sosial tjensten og brukermedvirkning i forskning

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende ulike spørreskjemaer til kartlegging av livskvalitet
    • kan analysere og tolke livskvalitetsmålinger
    • kan vurdere livskvalitet hos ulike ulike grupper av personer
    • kan anvende brukermedvirkning i vurdering av livskvalitet på alle nivå i helsetjenesten

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle selvstendig arbeid om livskvalitetsrelaterte problemstillinger fra helse- og sosial tjenesten
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger innen temaet på alle nivå i helsetjenesten

  • Teaching and learning methods

    Lectures, group work, role play, exercises and self-study.

  • Course requirements

    The following must have been approved in order for a student to be permitted to take the exam:

    Assignment:

    • Written assignment in groups of 3-4 students.
    • Scope: 1,500 words (+/- 10%)
    • Oral presentation of the assignment to fellow students and lecturer(s).
    • Oral feedback from fellow students.
    • Oral feedback from lecturer(s).

    Documentation of literature selected by the student: 350 pages

  • Assessment

    Individual written home exam over 3 days.

    Scope: 2,500 words (+/- 10 %).

  • Permitted exam materials and equipment

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

  • Grading scale

    Grade scale A-F.

  • Examiners

    All exam papers are assessed by two examiners. An external examiner will grade 20% of the exam papers. The external examiner's assessment shall benefit all students.