Programplaner og emneplaner - Student
MASYD4400 Quality of life Course description
- Course name in Norwegian
- Livskvalitet
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
-
Introduction
The course deals with main areas of quality of life research relating to children, young people and adults. This forms the basis for using quality of life instruments or qualitative methods of assessing and documenting patients¿ problem areas, in cooperation with patients and when evaluating the effect of implemented measures. The topics included in the course are theoretical models that form the basis for the quality of life concept, contextual and cultural frameworks, the quality of life concept at group and individual levels, and different methodological approaches to evaluating quality of life, both in clinical training and in research.
-
Required preliminary courses
Admission to the programme or to the individual course.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of theoretical models that form the basis for the quality of life concept
- has insight into the meaning of contextual and cultural frameworks
- understands the use of the quality of life concept at the group and individual level
- understands different methodological approaches to examining quality of life, both in clinical training and research
- understands the importance of user participation both in clinical practice and in research
Skills
The student is capable of
- using different questionnaires to map quality of life
- analysing and interpreting quality of life measurements
- assessing quality of life in different groups of patients
Competence
The student is capable of
- disseminating an extensive independent work on issues relating to quality of life from clinical practice
- communicating about nursing issues relating to this topic with both specialists and the general public
-
Teaching and learning methods
Lectures, group work, role play, exercises and self-study.
-
Course requirements
Foto og grafikk skal belyse hvordan ulike trykketeknikker og fotografiske arbeidsmetoder kan bidra til å utvikle visuell kompetanse. Fokus vil også være på grafiske uttrykksformer i et samfunnsperspektiv, samt etikk og visuell kultur.
-
Assessment
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale emner, problemstillinger, verktøy og prosesser innen foto og grafikk
- har kunnskaper om bruk av visuelle virkemidler
- kjenner til grafiske uttrykksformer og har kunnskap om foto som verktøy i utvikling av ulike bildeuttrykk
- har kunnskap om digitalt foto
- har kunnskap om bildebearbeiding og illustrasjon
- kjenner til og kan oppdatere sin kunnskap når det gjelder trender, teknologi og utvikling innen foto og grafiske uttrykksformer
Ferdighet
Studenten:
- kan formidle sentrale emner og problemstillinger innen foto og grafikk
- kan utvikle idéer frem til ferdig produkt
- kan anvende ulike grafiske uttrykksformer
- kan anvende foto til utvikling av ulike bildeuttrykk
Generell kompetanse
Studenten:
- har kunnskaper om og ferdigheter i bruk av foto og grafiske teknikker til utvikling av bildeuttrykk
- har utviklet bevissthet om grafiske teknikker og uttrykk i et miljøvennlig og etisk perspektiv
- har bevissthet om personvern, opphavsrett og andre etiske problemstillinger i forhold til publisering av bilder
- har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i grafiske medier
- kan utveksle synspunkter om visuell kultur og anvende dette i eget arbeid
-
Permitted exam materials and equipment
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studentene tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.
Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter om lag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 80 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.
-
Grading scale
Eksamen i emnet er todelt:
1 . Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:
- To grafiske arbeider i to ulike teknikker med dokumentasjon av prosessen fra idé til ferdig produkt. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for prosjektoppgaven.
- En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.
Muntlig prosjektoppgave teller 60 prosent av sluttkarakteren og kan ikke påklages.
2. En individuell skriftlig oppgave
I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.
Individuell skriftlig oppgave teller 40 prosent av sluttkarakteren og eksamensresultat kan påklages.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sammenlagt sluttkarakter.
-
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.