Programplaner og emneplaner - Student
MASYD4070 Research Methods, Qualitative Approach Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsmetode og databehandling, kvalitativ del
- Study programme
-
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 Years
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeidskrav
Arbeidskrav 5 (PF) Tverrfaglig prosjektarbeid med utgangspunkt i undervisningsplanlegging.
- Arbeidsform: skriftlig gruppearbeid med felles prosjektdokumentasjon tilsvarende 3200 - 3800 ord (se avsnitt arbeidskrav i programplanen) og fundert på om lag 600 sider litteratur eller tilsvarende kilder. I tillegg skal det leveres inn et skriftlig individuelt refleksjonsnotat tilsvarende 350 - 450 ord.
Arbeidskrav 6 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 2
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1000 sider (se avsnitt arbeidskrav i programplanen)
Arbeidskrav 7 (YF/PF) Analyse av helhetlige yrkesoppgaver
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon og analyse tilsvarende minimum 2000 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt arbeidskrav i programplanen).
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere 1 gang.
Krav til deltakelse
Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.
Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.
Required preliminary courses
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 12 dager i form av refleksjonsnotat med henvisning til arbeidskrav og beskrivelse av virkemidler i forhold til læringsutbytte. Omfang tilsvarende 2000 - 2500 ord + eventuelle vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av f orskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Learning outcomes
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen. Alle kilder skal oppgis i litteraturlista og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger
Content
- Forskningsprosessen og forskningsetikk.
- Kvalitative forskningsdesign og -metoder.
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvalitative data.
- Presentasjon av kvalitative data.
- Arbeid med prosjektskisse (forarbeidet til masteroppgaven starter og går parallelt med metodekursene 4060/4070 i semesteret/ene før selve masteremnet og skal leveres før emnestart på masteroppgaven).
Teaching and learning methods
Eksamen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Course requirements
Det benyttes to interne sensor (PF/YF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Assessment
Vurderingsform
Individuell hjemmeeksamen over tre dager.
Omfang: 3000 ord (+/- ti prosent).
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Pensumliste
Obligatorisk litteratur
Til sammen ca. 500 sider.
Debesay, J., Nåden, D. & Slettebø, Å. (2008). How do we close the hermeneutic circle? A Gadamerian approach to justification in interpretation in qualitative studies. Nursing inquiry, 15 (1), 57-66. Hentet frahttp://search.ebscohost.com.ezproxy.hioa.no/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=105870251&site=ehost-live (9 s.)
Ellingsen, S. & Drageset, S. (2008). Kvalitativ tilnærming i sykepleieforskning: En introduksjon og oversikt.Norsk Tidsskrift for Sykepleieforskning, 10 (3), 23-39. Hentet fra http://hdl.handle.net/11250/273570 (16 s.)
Fangen, K. (2010). Deltagende observasjon (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 3, 5, 6 og 12] (81 s.)
Graneheim, U. H. & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today, 24 (2), 105-112. doi: 10.1016/j.nedt.2003.10.001 (7 s.) Fulltekst av Graneheim & Lundman
Heggestad, A. K. T., Nortvedt, P. & Slettebø, Å. (2013). The importance of moral sensitivity when including persons with dementia in qualitative research. Nursing Ethics , 20 (1), 30-40. doi:10.1177/0969733012455564 (11 s.) Fulltekst av Heggestad, Nortvedt & Slettebø
Knutsen, R. I. (2015). A discursive look at large bodies: Implications for discursive approaches in nursing and health research. Advances in Nursing Science, 38 (1), 45-54. doi: 10.1097/ANS.0000000000000060 (9 s.)Fulltekst av Knutsen 2015
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utgave). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 2, 9, 11, 13, 14, 16 og 17] (116 s.)
Lindseth, A. & Norberg, A. (2004). A phenomenological hermeneutical method for researching lived experience. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 18 (2), 145-153. Hentet frahttp://search.ebscohost.com.ezproxy.hioa.no/login.aspx?direct=true&db=aph&AN=13125436&site=ehost-live (8 s.)
Malterud, K. (2002). Kvalitative metoder i medisinsk forskning: Forutsetninger, muligheter og begrensninger.Tidsskrift for den Norske Lægeforeningen, 122 (25), 2468-2472. Hentet frahttp://tidsskriftet.no/article/618649 (4 s.)
Malterud, K. (2012). Fokusgrupper som forskningsmetode for medisin og helsefag . Oslo: Universitetsforlaget. [Kap. 1-15] (97 s.)
Malterud, K. (2012). Systematic text condensation: A strategy for qualitative analysis. Scandinavian Journal of Public Health, 40 (8), 795-805. doi: 10.1177/1403494812465030 (9 s.) Fulltekst av Malterud 2012
Moe, A., Tronvoll, I. M. & Gjeitnes, K. (2014). A reflective approach in practice research. Nordic Social Work Research , 4 (Suppl. 1), 14-25. doi:10.1080/2156857X.2014.982157 (11 s.) Fulltekst av Moe, Tronvoll & Gjeitnes
Nortvedt, P. & Grimen, H. (2004). Sensibilitet og refleksjon: Filosofi og vitenskapsteori for helsefag . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3 og 6] (37 s.)
Ollerenshaw, J. A. & Creswell, J. W. (2002). Narrative Research: A Comparison of Two Restorying Data Analysis Approaches. Qualitative Inquiry, 8 (3), 329-347. doi: 10.1177/10778004008003008 (18 s.)
Richards, H. M. & Schwartz, L. J. (2002). Ethics of qualitative research: Are there special issues for health services research? Family Practice, 19 (2), 135-139. doi: 10.1093/fampra/19.2.135 (4 s.) Fulltekst av Richards & Schwartz
Ruyter, K. W. (2003). Det informerte samtykke i medisinsk forsking. I K. W. Ruyter (Red.), Forskningsetikk: Beskyttelse av enkeltpersoner og samfunn (s. 109-132). Oslo: Gyldendal akademisk. (23 s.)
Tjora, A. H. (2012). Kvalitative forskningsmetoder i praksis (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 3 og 5] (28 s.)
Selvvalgt litteratur
Til sammen ca. 200 sider.
Studenten velger selv aktuell litteratur som kan belyse tema for og utforming av arbeidskravet, samt eget masteroppgaveprosjekt.
Anbefalt tilleggslitteratur
Bratberg, Ø. (2014). Tekstanalyse for samfunnsvitere . Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Carey, M. A. & Smith, M. W. (1994). Capturing the Group Effect in Focus Groups: A Special Concern in Analysis. Qualitative Health Research, 4 (1), 123-127. doi: 10.1177/104973239400400108 Fulltekst av Carey & Smith
Creswell, J. W. (2013). Five Qualitative Approaches to Inquiry (3. utgave). Los Angeles: Sage. [Kap. 4]
Farbrot, A. (2013). Forskningskommunikasjon: Praktisk håndbok for forskere og kommunikasjonsrådgivere . Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap.1-6, 8 og 10]
Finlay, L. (2003). Through the looking glass: Intersubjectivity and hermeneutic reflection. I L. Finlay, & B. Gough (Red.), Reflexivity: a practical guide for researchers in health and social sciences (s. 105-119). Oxford: Blackwell Science. (14 s.)
Halkier, B. & Gjerpe, K. (2010). Fokusgrupper . Oslo: Gyldendal akademisk.
Hilden, P. K. & Middelthon, A.-L. (2002). Kvalitative metoder i medisinsk forskning - Et etnografisk perspektiv.Tidsskrift for Den norske legeforening , 122 (25), 2473-2476.
Malterud, K. (2011). Kvalitative metoder i medisinsk forskning: En innføring (3. utgave). Oslo: Universitetsforlaget.
Malterud, K. (2012). Fokusgrupper som forskningsmetode for medisin og helsefag . Oslo: Universitetsforlaget.
Morgan, D. L. (1997). Focus groups as qualitative research (2. utgave). Thousand Oaks: Sage Publications.
Morgan, D. L. (2010). Reconsidering the role of interaction in analyzing and reporting focus groups.Qualitative Health Research, 20 (5), 718-722. doi: 10.1177/1049732310364627 Fulltekst av Morgan 2010
Polit, D. F. & Beck, C. T. (2017). Nursing research: Generating and assessing evidence for nursing practice(10. utgave). Philadelphia: Wolters Kluwer. [Kap. 25]
Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode (4. utgave). Bergen: Fagbokforlaget.
Tjora, A. H. (2012). Kvalitative forskningsmetoder i praksis (2. utgave). Oslo: Gyldendal akademisk.
(Pensumliste ajour: 31.08.16 Biblioteket P32/MN)