Programplaner og emneplaner - Student
MASYD4050 Theory of Science and Research Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Study programme
-
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 Years
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.
Recommended preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
None.
Content
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kjenner prinsippene for systematiske og strukturerte søk
- har inngående kunnskap om vitenskapelig kunnskapspublisering og kommunikasjon
- kjenner metoder og fremgangsmåter innenfor journalistisk research
Ferdigheter
Studenten
- kan finne fram til, velge, bruke og evaluere bibliografiske databaser og andre informasjonsressurser
- kan planlegge og gjennomføre systematiske og strukturerte søk som grunnlag for kunnskapsoversikter
- kan veilede ulike brukergrupper, som forskere og journalister, i søkestrategi og avanserte litteratursøk
- kan bistå forskere i bruk av verktøy knyttet til vitenskapelig publisering
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og videreformidle research og analytisk referansearbeid innenfor ulike former for praktisk kunnskapsproduksjon
Teaching and learning methods
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student is capable of
- explaining the use and solution of differential equations in the modelling of practical systems and performing simple analyses of such models
- explaining the concept of functions, the derivative, and the definite and indefinite integral
- explaining the relationship between linear equation systems and practical problems
- solving equations numerically using the bi-section method and Newton method.
Skills:
The student is capable of
- solving separable and linear differential equations with the help of anti-derivation
- solving homogeneous and nonhomogeneous second-order differential equations with constant coefficients
- calculating with complex figures and solving equations with complex solutions
- using basic arithmetic operations for matrices, such as multiplication, addition and inversion
- solving linear equation systems in reduced row echelon form and inversion
- calculating exact values for the derivative and the anti-derivative for certain elementary functions
- using the definite integral to calculate sizes as area and volume
- using derivation for, for example, optimisation and related rates
General competence:
The student is capable of
- transferring a practical problem from their own field into a mathematical form
- writing precise explanations and reasons for using procedures, and demonstrating the correct use of mathematical notation
- using mathematical methods and tools of relevance to the field
- using mathematics to communicate about engineering issues
- explaining how changes and changes per unit time can be measured, calculated, summed up and incorporated into equations
Course requirements
The teaching is organised as lectures, exercises and laboratory course
Assessment
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
6-7 individuelle skriftlige innleveringer.
Permitted exam materials and equipment
Individual written exam, 3 hours.
The exam result can be appealed.
In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead of a written exam. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the exam result cannot be appealed.
Grading scale
Gradert skala fra A-F.
Examiners
Emnet behandler temaer som systematiske søk, journalistisk research og utarbeidelse av kunnskapsoversikter. Det gis inngående innføringer i bruk av bibliografiske databaser og andre informasjonskilder som for eksempel sosiale medier.
Bibliotekarens rolle knyttet til informasjonshåndtering i et prosjekt, en institusjon eller et fagfelt er også sentralt i emnet.
Undervisningsspråk er norsk.
Overlapping courses
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.