Programplaner og emneplaner - Student
MASYD4050 Theory of Science and Research Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Study programme
-
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development - Part Time 4 Years
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
- har inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
Ferdigheter
Studenten
- kan resonnere seg fram til og argumentere for et vitenskapsteoretisk standpunkt
- kan planlegge og gjennomføre datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
- kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
- kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
- kan formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
Content
- Vitenskapsteori.
- Forskningsprosessen.
- Forskningsdesign og -metoder.
- Forskningsetikk.
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data.
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må én av følgende oppgaver være utført og godkjent:
Oppgave 1
Velg en review artikkel knyttet til et relevant tema innen din utdanning. Drøft artikkelens innhold i forhold til eget fagområde/praksisutøvelse.
- Utføres i gruppe på normalt fire til åtte studenter.
- Omfang: 1500 ord (+/- ti prosent).
- Pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Muntlig fremlegg i gruppe.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Eller:
Oppgave 2
Vurder en faglig retningslinje for praksis (evt. deler av en slik retningslinje) opp mot aktuell forskningskunnskap (en review artikkel eller tre til fire primærstudier).
- Utføres i gruppe på normalt fire til åtte studenter.
- Omfang: 1500 ord (+/- ti prosent).
- Pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Muntlig fremlegg i gruppe.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Assessment
Vurderingsform
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang: 3000 ord (+/- ti prosent).
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Pensumliste
Obligatorisk pensum
Til sammen ca. 600 sider.
Aalen, O. O. & Frigessi, A. (Red.). (2006). Statistiske metoder i medisin og helsefag . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 2, 3 og 5] (96 s.)
Bjørndal, A., Flottorp, S. & Klovning, A. (2013). Kunnskapshåndtering i medisin og helsefag (3. utgave). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3 s. 41-50, kap. 9 og 10] (34 s.)
Johannessen, A., Tufte, P. A. & Kristoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode (5. utgave). Oslo: Abstrakt. [Kap. 1-5, 19-22, 24-26] (168 s.)
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utgave). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 5, 6, 7, 8 og 12] (93 s.)
Malterud, K. (2011). Kvalitative metoder i medisinsk forskning: En innføring (3. utgave). Oslo: Universitetsforl. [Kap. 1, 2, 3, 5, 11, 13, 16, 17, 19 og 20] (64 s.)
Olsson, H. & Sörensen, S. (2003). Forskningsprosessen: Kvalitative og kvantitative perspektiver . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 4] (9 s.)
Thomassen, M. (2006). Vitenskap, kunnskap og praksis: Innføring i vitenskapsfilosofi for helse- og sosialfag . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 2, 3, 5, 6 og 7] (130 s.)
Anbefalt tilleggslitteratur
Selvvalgt pensum for ABIO, kreftsykepleie, master i empowerment og helsefremmende arbeid, og master i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Til sammen ca. 200 sider.
Beresford, P. (2013). From ¿other¿ to involved: User involvement in research: An emerging paradigm. Nordic Social Work Research, 3 (2), 139-148. doi: 10.1080/2156857X.2013.835138 (9 s.) Fulltekst av Beresford 2013
Bettany-Saltikov, J. (2010). Learning how to undertake a systematic review: Part 1. Nursing Standard, 24(50), 47-56. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=105087923&site=ehost-live (8 s.)
Bettany-Saltikov, J. (2010). Learning how to undertake a systematic review: Part 2. Nursing Standard, 24(51), 47-58. Hentet fra https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=105088015&site=ehost-live (11 s.)
Fangen, K. (2010). Deltagende observasjon (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 1 og 3] (28 s.)
Grimen, H. (2009). Debatten om evidensbasering - noen utfordringer. I H. Grimen, & L. I. Terum (Red.),Evidensbasert profesjonsutøvelse (s. 191-220). Oslo: Abstrakt. (31 s.)
Guillemin, M. & Heggen, K. (2009). Rapport and respect: Negotiating ethical relations between researcher and participant. Medicine, Health Care and Philosophy, 12 (3), 291-299. doi: 10.1007/s11019-008-9165-8 (10 s.) Fulltekst av Guillemin & Heggen
Hummelvoll, J. K. (2010). Praksisnær forskningsetikk. I J. K. Hummelvoll, E. Andvig, & A. Lyberg (Red.),Etiske utfordringer i praksisnær forskning (s. 17-32). Oslo: Gyldendal akademisk. (15 s.)
Kevern, J. & Webb, C. (2001). Focus groups as a tool for critical social research in nurse education. Nurse Education Today, 21 (4), 323-333. doi: 10.1054/nedt.2001.0563 (11 s.) Fulltekst av Kevern & Webb
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utgave). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3 og 15] (47 s.)
Malterud, K. (2001). Qualitative research: standards, challenges, and guidelines. The Lancet, 358 (9280), 483-488. doi: 10.1016/S0140-6736(01)05627-6 (6 s.) Fulltekst av Malterud 2001
Pallant, J. (2016). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS (6. utgave). Maidenhead: McGraw Hill. [Part 4] (8 s.)
Polit, D. F. & Beck, C. T. (2017). Nursing research: Generating and assessing evidence for nursing practice(10. utg.). Philadelphia: Wolters Kluwer. [216-235 og 249-265] (27 s.)
Reinar, L. M. & Jamtvedt, G. (2010). Hvordan skrive en systematisk oversikt? Sykepleien Forskning, 5 (3), 238-246. doi: 10.4220/sykepleienf.2010.0121 (12 s.) Fulltekst av Reinar & Jamtvedt
Richards, D. A. & Borglin, G. (2011). Complex interventions and nursing: Looking through a new lens at nursing research. International Journal of Nursing Studies, 48 (5), 531-533. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2011.02.013 (3 s.) Fulltekst av Richards & Borglin
(Pensumliste ajour: 30.06.16 v/MN)