Programplaner og emneplaner - Student
MASY4060 Theory of Science, Methods for Research and Quality Improvement Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2026/2027
- Course history
-
-
Introduction
Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, fagutvikling og klinisk erfaring. Dette forutsetter at studenten i yrkesutøvelsen kan anvende ulike kilder til kunnskap.
Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid bidrar til å stimulere studentene til en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling og grunnlaget for en faglig avgjørelse. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet.
Emnet gir en oversikt over de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning, samt over sentrale forskningsetiske prinsipper og metoder i kvalitetsarbeid. Innsikt i ulike metoder innebærer at studenten som profesjonsutøver kan identifisere forskningslitteratur som er egnet til å besvare ulike faglige spørsmål.
Arbeidet med prosjekteksamen i emnet innebærer at studenten planlegger og forbereder gjennomføringen av egen masteroppgave.
I dette emnet utgjør selvvalgt litteratur til sammen 900 sider, knyttet til arbeidskrav og prosjekteksamen.
-
Required preliminary courses
MASAK/MASAN/MASBA/MASIN/MASOP 5200 XX-sykepleierens funksjons- og ansvarsområder, 10 stp. må være bestått.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
- kan drøfte vitenskapsteoretiske perspektiver, forskningsmetoder, ulike trinn i forskningsprosessen og forskningsetikk som er relevant for spesialsykepleie
- kan drøfte metoder for systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og bidra til endringsprosesser
- kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer spesialsykepleierens arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å formulere faglige resonnementer for å begrunne og utvikle spesialsykepleie
- kan planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
- kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
- kan analysere spesialsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
- kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptiv statistikk
- kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- kan identifisere og belyse brukermedvirkningens betydning i forskningen
- kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger
- kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til utvikling, nytenkning og innovasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen spesialsykepleie med kunnskapsbasert tilnærming
- kan analysere og formidle forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis og medvirke til utvikling av tjenesten
- kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
- kan anvende og formidle fagkunnskap, pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader
- kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet
- kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen spesialsykepleie
-
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, seminar, fremlegg og selvstudier.
-
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
Gruppeoppgave
- Utføres i gruppe på 3-4 studenter.
- Omfang: 3500 ord (+/- 20 %).
- Pensum og selvvalgt litteratur skal anvendes i besvarelsen.
- Muntlig fremlegg i gruppe.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer.
-
Assessment
Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2-3 studenter for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid basert på en litteraturgjennomgang. Prosjekteksamen utarbeides i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave, og skal inkludere bruk av pensum og selvvalgt litteratur.
Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).
Det gis 3 timer veiledning pr. prosjektbeskrivelse. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Grading scale
Gradert skala A-F.
-
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.
-
Overlapping courses
15 studiepoeng overlapp med MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 15 stp. 5 studiepoeng overlapp med MASAK/MASAN/MASBA/MASIN/MASOP5100 xx-sykepleierens funksjons- og ansvarsområder, 10 stp.
10 studiepoeng overlapp med MAABI4200/ABIO6200 Vitenskapsteori, kunnskapssyn, etikk og forskningsmetode, 10 stp.
10 studiepoeng overlapp med MAABI4050/ABIO6050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp.
Studenter vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom man avlegger eksamen i dette emnet (MASY4060) og har bestått følgende emne fra før av:
MAABI4200/ABIO6200 Vitenskapsteori, kunnskapssyn, etikk og forskningsmetode, 10 stp.
MAABI4050/ABIO6050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp.