EPN-V2

MASY4060 Theory of Science, Methods for Research and Quality Improvement Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, fagutvikling og klinisk erfaring. Dette forutsetter at studenten i yrkesutøvelsen kan anvende ulike kilder til kunnskap.

    Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid bidrar til å stimulere studentene til en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling og grunnlaget for en faglig avgjørelse. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet.

    Emnet gir en oversikt over de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning, samt over sentrale forskningsetiske prinsipper og metoder i kvalitetsarbeid. Innsikt i ulike metoder innebærer at studenten som profesjonsutøver kan identifisere forskningslitteratur som er egnet til å besvare ulike faglige spørsmål.

    Arbeidet med prosjekteksamen i emnet innebærer at studenten planlegger og forbereder gjennomføringen av egen masteroppgave.

    I dette emnet utgjør selvvalgt litteratur til sammen 900 sider, knyttet til arbeidskrav og prosjekteksamen.

  • Required preliminary courses

    MASAK/MASAN/MASBA/MASIN/MASOP 5200 XX-sykepleierens funksjons- og ansvarsområder, 10 stp. må være bestått.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
    • kan drøfte vitenskapsteoretiske perspektiver, forskningsmetoder, ulike trinn i forskningsprosessen og forskningsetikk som er relevant for spesialsykepleie
    • kan drøfte metoder for systematisk kvalitetsarbeid for å forbedre helsetjenesten og bidra til endringsprosesser
    • kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer spesialsykepleierens arbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og anvende disse til å formulere faglige resonnementer for å begrunne og utvikle spesialsykepleie
    • kan planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
    • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
    • kan analysere spesialsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
    • kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptiv statistikk
    • kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
    • kan identifisere og belyse brukermedvirkningens betydning i forskningen
    • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger
    • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
    • kan analysere og forholde seg kritisk til utvikling, nytenkning og innovasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen spesialsykepleie med kunnskapsbasert tilnærming
    • kan analysere og formidle forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
    • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis og medvirke til utvikling av tjenesten
    • kan bidra til kvalitetsarbeid, nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
    • kan anvende og formidle fagkunnskap, pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader
    • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet
    • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen spesialsykepleie
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar, fremlegg og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    Gruppeoppgave

    • Utføres i gruppe på 3-4 studenter.
    • Omfang: 3500 ord (+/- 20 %).
    • Pensum og selvvalgt litteratur skal anvendes i besvarelsen.
    • Muntlig fremlegg i gruppe.
    • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer.
  • Assessment

    Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2-3 studenter for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid basert på en litteraturgjennomgang. Prosjekteksamen utarbeides i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave, og skal inkludere bruk av pensum og selvvalgt litteratur.

    Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).

    Det gis 3 timer veiledning pr. prosjektbeskrivelse. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

  • Overlapping courses

    15 studiepoeng overlapp med MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 15 stp. 5 studiepoeng overlapp med MASAK/MASAN/MASBA/MASIN/MASOP5100 xx-sykepleierens funksjons- og ansvarsområder, 10 stp.

    10 studiepoeng overlapp med MAABI4200/ABIO6200 Vitenskapsteori, kunnskapssyn, etikk og forskningsmetode, 10 stp.

    10 studiepoeng overlapp med MAABI4050/ABIO6050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp.

    Studenter vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom man avlegger eksamen i dette emnet (MASY4060) og har bestått følgende emne fra før av:

    MAABI4200/ABIO6200 Vitenskapsteori, kunnskapssyn, etikk og forskningsmetode, 10 stp.

    MAABI4050/ABIO6050 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 10 stp.