Programplaner og emneplaner - Student
MASOP5100 Operating Theatre Nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- Study programme
-
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Operating Theatre Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Del 101 Faglærer etter innstilling fra praksislærer.
Del 102 En sensor.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
MASOPPRA10 Praksisstudier i operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- kan analysere operasjonssykepleiens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdes historie, tradisjon og plass i samfunnet
- kan analysere operasjonssykepleierens og helse- og omsorgstjenestens organisering, etiske og juridiske rammer
- kan drøfte personsentrert operasjonssykepleie, herunder kunnskap om operasjonspasienten, pårørende og helsepersonells vanligste stressreaksjoner, mestringsstrategier og erfaringer ved sykdom og aktuelle etiske dilemmaer
- kan kritisk vurdere pasientens og pårørendes psykososiale behov og helsekompetanse i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
- kan drøfte relevante kommunikasjonsmetoder og samhandling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå i operasjonsavdelingen, samt drøfte hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonelt samarbeid
- kan kritisk vurdere teknologiens muligheter og begrensninger ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling knyttet til personsentrert operasjonssykepleie i det høyteknologiske miljøet
- kan analysere ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsforståelse, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
- kan kritisk vurdere risikofaktorer for og forebygging av komplikasjoner som følge av kirurgisk undersøkelse og behandling perioperativt
- kan vurdere risikofylte overganger i det perioperative forløpet
- Kan drøfte pre- og postoperativ sykepleie relatert til kirurgi og operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområde
- kan drøfte operasjonssykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder
- kan kritisk vurdere pasientsikkerhet, pasientsikkerhetskultur, kontrollrutiner og kvalitetskontroll- og forbedringsarbeid relatert til operasjonssykepleie
- kan drøfte kunnskapsbasert praksis innen operasjonssykepleie
- kan drøfte relevante undervisnings- og veiledningsmetoder
- kan drøfte ledelse av operasjonssykepleie og operasjonsavdelingens organisering, oppbygging og endringsprosesser i tverrprofesjonelle tjenester
- kan vurdere ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen
- kan vurdere verktøy og metoder for innovasjonsprosesser, implementering av ny kunnskap og teknologi, og metoder for å kunne utføre kvalitetsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
- kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
- kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
- kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
- kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av operasjonssykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan kommunisere og fremme operasjonssykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
- kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
- kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av operasjonssykepleie
- kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen operasjonssykepleie
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
- Individuell oppgave: Smittevern og infeksjonsforebygging
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
- Gruppeoppgave: Pasientsikkerhet og forebygging av pasientskade
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Oppgavene utføres i gruppe på 2-3 studenter.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal tilknyttes oppgaven, med minimum to relevante forskningsartikler.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studentene får muntlig og skriftlig tilbakemelding fra medstudenter, og muntlig fra faglærer ved presentasjon av arbeidskravet på seminar.
Assessment
Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2- 3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.
Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.
Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.
Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.
Overlapping courses
10 studiepoeng overlappende med OPERA6100.