EPN-V2

MASOP5100 Operating Theatre Nursing Course description

Course name in Norwegian
Operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
Study programme
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Operating Theatre Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Del 101 Faglærer etter innstilling fra praksislærer.

Del 102 En sensor.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

MASOPPRA10 Praksisstudier i operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • kan analysere operasjonssykepleiens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdes historie, tradisjon og plass i samfunnet
  • kan analysere operasjonssykepleierens og helse- og omsorgstjenestens organisering, etiske og juridiske rammer
  • kan drøfte personsentrert operasjonssykepleie, herunder kunnskap om operasjonspasienten, pårørende og helsepersonells vanligste stressreaksjoner, mestringsstrategier og erfaringer ved sykdom og aktuelle etiske dilemmaer
  • kan kritisk vurdere pasientens og pårørendes psykososiale behov og helsekompetanse i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
  • kan drøfte relevante kommunikasjonsmetoder og samhandling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå i operasjonsavdelingen, samt drøfte hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonelt samarbeid
  • kan kritisk vurdere teknologiens muligheter og begrensninger ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling knyttet til personsentrert operasjonssykepleie i det høyteknologiske miljøet
  • kan analysere ikke-tekniske ferdigheter; situasjonsforståelse, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
  • kan kritisk vurdere risikofaktorer for og forebygging av komplikasjoner som følge av kirurgisk undersøkelse og behandling perioperativt
  • kan vurdere risikofylte overganger i det perioperative forløpet
  • Kan drøfte pre- og postoperativ sykepleie relatert til kirurgi og operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområde
  • kan drøfte operasjonssykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering ved større ulykker, pandemi, terror og i krigs- og katastrofeområder
  • kan kritisk vurdere pasientsikkerhet, pasientsikkerhetskultur, kontrollrutiner og kvalitetskontroll- og forbedringsarbeid relatert til operasjonssykepleie
  • kan drøfte kunnskapsbasert praksis innen operasjonssykepleie
  • kan drøfte relevante undervisnings- og veiledningsmetoder
  • kan drøfte ledelse av operasjonssykepleie og operasjonsavdelingens organisering, oppbygging og endringsprosesser i tverrprofesjonelle tjenester
  • kan vurdere ressursbruk, prioriteringer og bærekraft i operasjonsavdelingen
  • kan vurdere verktøy og metoder for innovasjonsprosesser, implementering av ny kunnskap og teknologi, og metoder for å kunne utføre kvalitetsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen operasjonssykepleie
  • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av operasjonssykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan kommunisere og fremme operasjonssykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
  • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
  • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av operasjonssykepleie
  • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
  • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen operasjonssykepleie

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
  • Individuell oppgave: Smittevern og infeksjonsforebygging
    • Studentene utarbeider problemstilling selv.
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
    • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.

  • Gruppeoppgave: Pasientsikkerhet og forebygging av pasientskade
    • Studentene utarbeider problemstilling selv.
    • Oppgavene utføres i gruppe på 2-3 studenter.
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
    • Selvvalgt pensum skal tilknyttes oppgaven, med minimum to relevante forskningsartikler.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
    • Studentene får muntlig og skriftlig tilbakemelding fra medstudenter, og muntlig fra faglærer ved presentasjon av arbeidskravet på seminar.

Assessment

Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2- 3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.

Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.

Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

Overlapping courses

10 studiepoeng overlappende med OPERA6100.