EPN-V2

MASK3610 Applied Fluid Mechanics Course description

Course name in Norwegian
Anvendt fluidmekanikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om barnehageprofesjonen i et mangfoldig samfunn
  • har inngående kunnskap om teorier om ledelse av mangfold i ansattgruppen, foresattegruppen og barnegruppen i barnehagen
  • har omfattende kunnskap om å lede utvikling av mangfoldskompetanse i barnehagen
  • har bred kunnskap om faglige problemstillinger i barnehagehverdagen knyttet til maktrelasjoner og ulike forskjells- og mangfoldskategorier

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, og kritisk reflektere, over teorier og metoder knyttet til ledelse i en mangfoldig barnehage
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere et faglig utviklingsarbeid i barnehagen
  • kan analysere og vurdere relevante styringsdokumenter på barnehagefeltet og lede faglige refleksjoner i barnehagepersonalet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og analysere profesjonsetiske problemstillinger knyttet til ledelse av mangfold i ansattgruppen, foresattegruppen og barnegruppen i barnehagen
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i mangfoldsledelse til nytenking og for å utvikle nye prosjekter i barnehagen i et samfunn og nærmiljø i endring
  • kan reflektere kritisk over egne og andres verdier og normer/oppfatninger og barnehagens faglige virksomhet i møte med barn, foresatte og ansatte
  • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten

Recommended preliminary courses

Passed the course Mathematics 1000 (MEK1000), Mathematics 2000 (MEK2000), and Physics and Chemistry (MEK1100) / Physics (MEK1400) and Mechanics (MAPE1300).

Required preliminary courses

Studiet er samlingsbasert med tre fysiske samlinger à to dager og to digitale undervisningsdager i løpet av skoleåret. De fysiske samlingene foregår på OsloMet, studiested Pilestredet. Universitetets digitale læringsplattform og digitale læringsformer anvendes til de nettbaserte studiedagene og til studentaktiv læring mellom samlingene.

Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og veiledning. Studentaktive læringsformer vektlegges. Gjennom forelesninger og seminarundervisning skal studentene tilegne seg teoretisk kunnskap og opparbeide praktiske ferdigheter til å gjennomføre et prosjekt knyttet til mangfoldsledelse i barnehagen. Studentene skal planlegge og gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt i barnehagen som gir trening i mangfoldsledelse på ulike nivåer, og som involverer personalet.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • understands the basic concepts of fluid mechanics (such as boundary layer, continuum hypothesis, viscosity, conservational laws) and recognizes practical fluid dynamics problems.
  • knows the difference between system approach and control volume approach and is able to explain the difference between Eulerian and Lagrangian description of fluid flow.
  • knows how to use the fundamental governing equations of fluid dynamics - (continuity, momentum and energy equations) and is aware of its area of application.
  • is capable of using dimension analysis to design prototypes of a reduced scale.
  • understanding of the various physical phenomena associated with the internal flow and external flow over common geometries.
  • has knowledge about the basic experimental techniques.

Skills

The student is capable of:

  • making simple calculations of velocity, pressure, temperature and shear stress for incompressible flows.
  • formulating reasonable mathematical models to solve technical problems.
  • calculating lift and drag forces acting on rigid bodies moving relative to a fluid.
  • analyzing flow in pipes and pipeline networks and calculating energy and pressure losses.

General competence

The student must:

  • be capable of using mathematical modelling and solutions to problems in fluid mechanics.
  • be able to propose suitable experimental tools for fluid flow problems.

Teaching and learning methods

Lectures, experimental lab exercises and assignments.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Part 1: All aids allowed

Part 2: A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Målgruppe

Studiet retter seg mot pedagogiske ledere og styrere i barnehage som vil styrke sin mangfoldskompetanse.

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid som leder i barnehage under hele studiet. Ansettelsesforholdet må dokumenteres ved søknad om opptak.

Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):

  • Grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning
  • Faglærer (treårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
  • Spesialpedagog
  • Barnevernspedagog
  • Kateket
  • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.

For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.

Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).

Fra søkere med utenlandsk barnehagelærerutdanning eller lærerutdanning kreves godkjenning av NOKUT (fra og med 2020) eller Utdanningsdirektoratet/Udir (til og med 2019). For mer informasjon, se NOKUTS nettsider (nokut.no).

Course contact person

Mangfoldsledelse i barnehagen er et deltidsstudium bestående av ett emne med et omfang på 15 studiepoeng. Emnet går over to semestre med avsluttende vurdering i emnets andre semester.

Gjennom studiet vil følgende tema belyses:

1. Samfunnsnivå

  • Barnehageprofesjonen
  • Å være leder i et samfunn i endring
  • Makt, mangfold og interseksjonalitet
  • Nærmiljø

2. Ledelse av foresattesamarbeid

  • Maktposisjon og leders rolle
  • Kultursensitivitet, kommunikasjon og relasjon
  • Uenighetsfellesskap
  • Foresattes medvirkning

3. Personalledelse og samarbeid

  • Teamledelse
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Prosessledelse, refleksjon, «undringskultur»
  • Medarbeideren som ressurs
  • Å stå i ubehaget - bruke ubehaget som ressurs

4. Ledelse av pedagogisk arbeid

  • Lyttende pedagogikk
  • Normkritisk pedagogikk
  • Inkluderende pedagogikk
  • Norskhet og rasisme
  • Danning, demokrati og medborgerskap