EPN-V2

MASK3610 Applied Fluid Mechanics Course description

Course name in Norwegian
Anvendt fluidmekanikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Alle hjelpemidler tillatt

Recommended preliminary courses

Emnet bygger på Matematikk 1000, Matematikk 2000, Fysikk og kjemi og Mekanikk.

Required preliminary courses

Det gis bokstavkarakterer med A til F på begge deleksamener. Det gis én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.

Learning outcomes

Begge eksamensdeler vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Teaching and learning methods

Innholdet i emnet består av følgende hovedtemaer:

Hovedtema 1: Praktisk musikkarbeid

I dette hovedtema skal studentene videreutvikle sin praktiske musikkfaglige kompetanse, sine ferdigheter i musikalsk ledelse og samspill og sitt personlige musikalske uttrykk.

  • Dans/bevegelse: Undervisningen tar sikte pa- a- gi studentene mulighet til a- oppleve, uttrykke og metodisk tilrettelegge musikk for barn gjennom bruk av kroppen i sang- og bevegelsesleker og i folkedanser fra ulike land.
  • Kor: Korsangen tar sikte pa- a- dyktiggjøre studentene i a- bruke stemmen i flerstemt sang og oppøve evnen til a- fungere i en stemmegruppe som en del av en større musikalsk helhet. Gjennom korsang trenes studentenes gehør samt den klanglige og musikalske bevisstheten. Repertoaret vil, som i de fleste andre delomra-dene, vise en sjangermessig og kulturell bredde. Innøvingsmetoden er i stor grad gehørsbasert.
  • Vokal tradisjonsmusikk: Undervisningen tar sikte pa-, gjennom muntlig overlevering, a- gi studentene et bredt og allsidig sangrepertoar knyttet til vokal tradisjonsmusikk.
  • Spill: Studentene fa-r enkel innføring i et av akkordinstrumentene gitar eller ukulele
  • Samspill og arrangering: Studentene får øving i improvisasjon, akkompagnement og å spille etter noter, samt lage enkle, metodisk tilrettelagte komposisjoner og arrangementer. Planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av konserter inngår også i dette emnet.
  • Rytmikk: Undervisningen legger vekt på å bevisstgjøre og utvikle studentenes rytmiske forståelse gjennom bevegelse, stemme og spill.

Hovedtema 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse

  • Teori og hørelære : Det gis undervisning i enkel note-, rytme-, akkord- og hørelære.
  • Musikkpedagogikk/musikkmetodikk : Musikkfaglige og musikkpedagogiske kunnskaper i praktisk og pedagogisk arbeid i barnehagen. Musikalsk formidling og kommunikasjon med barn og personale i et mangfoldig samfunn
  • Ulike arenaer for musikk i barnehagen og aktiviserende formidling egnet for samspill med barn
  • Veiledning og ledelse i barnehagen som understøtter emnet «Musikk, samspill og ledelse»
  • Diskusjoner og refleksjoner om didaktisk tenkning, musikkpedagogiske og metodiske retninger, musikkorientering og lyttemetodikk, musikalsk kodefortrolighet, musikalitet, kreativitet og improvisasjon.
  • Barn og personalets ulike erfaring, kultur og tilhørighet som ramme for «musikk, samspill og ledelse» i barnehagen

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Konstruksjon og utregning av hydrostatiske data for en flytende arbeidsplattform.
  • Utregning av sentrale hydrostatiske og hydrodynamiske data for et skip

Tidsforbruk arbeidskrav er 2 t/uke gjennom hele semesteret. Oppgavene leveres i Canvas.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.