EPN-V2

MASK2300 Structural Mechanics and Finite Element Analysis Course description

Course name in Norwegian
Konstruksjonsmekanikk og elementanalyse
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Opptak til studiet.

Recommended preliminary courses

The course builds on MAPE1300 Mechanics, MEK1000 Mathematics 1000 and MEK2000 Mathematics 2000.

Required preliminary courses

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • sentrale styringsdokumenter for opplæring
  • yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
  • teori om barn og unges læring og utvikling
  • klasseledelse og lov og prinsipp om likeverdig og tilpasset opplæring
  • skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
  • likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
  • sosiale og emosjonelle vansker hos barn og unge, og vold og seksuelle overgrep
  • barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og kjennskap til forebyggende og helsefremmende tiltak i skolen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
  • reflektere over noen etiske dilemmaer knyttet til egen profesjonsutøvelse
  • legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring

Generell kompetanse

Studenten:

  • har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra skolens verdigrunnlag og overordnede mål
  • er bevisst sin rolle som leder av læringsprosesser og er i stand til å legge til rette for et trygt og stimulerende læringsmiljø
  • kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser

Learning outcomes

Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen emneplan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:

  • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • En skriftlige individuell oppgave (1500-2000 ord).

Course requirements

Skriftlig skoleeksamen på fem timer.

Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.

Assessment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Permitted exam materials and equipment

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Grading scale

Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Examiners

Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1200.

Course contact person

Prof. Arash Soleiman Fallah