Programplaner og emneplaner - Student
MASK2300 Structural Mechanics and Finite Element Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Konstruksjonsmekanikk og elementanalyse
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Opptak til studiet.
Recommended preliminary courses
The course builds on MAPE1300 Mechanics, MEK1000 Mathematics 1000 and MEK2000 Mathematics 2000.
Required preliminary courses
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- sentrale styringsdokumenter for opplæring
- yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
- teori om barn og unges læring og utvikling
- klasseledelse og lov og prinsipp om likeverdig og tilpasset opplæring
- skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
- likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
- sosiale og emosjonelle vansker hos barn og unge, og vold og seksuelle overgrep
- barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og kjennskap til forebyggende og helsefremmende tiltak i skolen
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
- reflektere over noen etiske dilemmaer knyttet til egen profesjonsutøvelse
- legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra skolens verdigrunnlag og overordnede mål
- er bevisst sin rolle som leder av læringsprosesser og er i stand til å legge til rette for et trygt og stimulerende læringsmiljø
- kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser
Learning outcomes
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen emneplan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- En skriftlige individuell oppgave (1500-2000 ord).
Course requirements
Skriftlig skoleeksamen på fem timer.
Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Assessment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Permitted exam materials and equipment
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Grading scale
Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Examiners
Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1200.
Course contact person
Prof. Arash Soleiman Fallah