EPN-V2

MASK1200 Introduction to engineering and methodes Course description

Course name in Norwegian
Innføring i ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

I dette emnet blir du kjent med hvor og hvordan maskiningeniører arbeider, hvilke kunnskaper og ferdigheter de trenger, hvilke verktøy de bruker og hvordan de kommuniserer med andre yrkesgrupper og med samfunnet for øvrig. Du blir også kjent med sentrale maskintekniske begreper og du erfarer hvordan maskiningeniørene bruker digitale verktøy i arbeidet med å finne gode løsninger.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har en grunnleggende forståelse for ingeniørprofesjonen og ingeniørens rolle i samfunn og arbeidsliv
  • kjenner til hvordan fagstoff bør presenteres, skriftlig og muntlig
  • kan identifisere vanlige maskindeler og gjøre rede for hva de brukes til
  • kan regler for maskintegning

Ferdigheter

Studenten:

  • kan modellere maskindeler digitalt i et 3D-modelleringsprogram og plukke ut standarddeler fra digitale bibliotek
  • kan målsette maskindeler som skal samvirke i et maskineri
  • kan sette sammen egenkonstruerte deler og standarddeler til samvirkende komponenter og produkter
  • kan lage maskintegninger i henhold til gjeldende standarder, utfra egne digitale modeller
  • kan dimensjonere egne deler ved bruk av digitale styrkeberegningsverktøy

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan arbeide systematisk og målrettet, individuelt og i grupper
  • kan nyttegjøre seg digitale hjelpemidler og teori fra andre fag
  • kan dele informassjon, kunnskaper og erfaringer med andre, både skriftlig og muntlig

Teaching and learning methods

Forelesninger og øvinger med veiledning.

Gruppeundervisning i 3D-modellering.

Laboratoriearbeid om mekanisk måleteknikk.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • muntlig framføring og skriftlig rapport fra gruppearbeid om ingeniørbedrifter
  • godkjent rapport fra målelab

Assessment

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Individuell rapport med arbeidstegninger og sammenstilling av et eksisterende mekanisk produkt
  • Individuell prosjektrapport med arbeidstegninger og beregninger av et maskinprosjekt

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Begge delene av mappen må være bestått for at studenten skal kunne få bestått emne.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GNA2100 Naturfag 1, emne 1.

Examiners

Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Interne søkere som søker opptak til Naturfag 2 mens de fortsatt er aktive på Naturfag 1, kan få opptak uten å ha fullført Naturfag 1.

Course contact person

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen
  • har kunnskap om tverrfaglig undervisning som fremmer barn og ungdoms handlingskompetanse for et bærekraftig liv i framtiden
  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på ulike trinn
  • har kunnskap om hvordan drive en kan dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på ulike trinn
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om gener, arv og mekanismer bak evolusjon og naturlig utvalg
  • har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet og kan knytte disse til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder og deres virkemåte, og kan knytte disse til samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger
  • har grunnleggende kunnskap om termofysikk og kan knytte denne til partikkelmodellen og fysiske endringer i dagliglivet og naturen
  • har kunnskap om vær- og klimasystemer både lokalt og globalt og kan knytte dette til klimaendringene
  • har kunnskap om kretsløp, uorganiske og organiske stoffer og deres reaksjoner og betydning i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
  • har kunnskap om elektronikk og elektromagnetisme og deres betydning i naturfaglige og samfunnsmessige sammenhenger
  • har kunnskap om bruk av ulike modeller som viser størrelsesordener i naturen, herunder fenomener utenfor solsystemet og vår forståelse av hvordan universet har oppstått og utviklet seg
  • har kunnskap om kreative undervisningsprosesser hvor naturvitenskapelige begreper kan anvendes til å beskrive og forklare form og funksjon hos noen teknologiske produkter
  • har grunnleggende kunnskap om programmering og hvordan det kan brukes til å fremme læring i naturfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
  • kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske blandinger og løsninger
  • har kjennskap til og kan gjennomføre sentrale laboratorieteknikker og tester
  • kan tilrettelegge praktisk, utforskende og kontekstbasert undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn
  • kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
  • kan anvende en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i tverrfaglige sammenhenger
  • kan bruke naturfaglig kunnskap til å drøfte problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling og legge til rette for utdanning for bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
  • har innsikt vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
  • kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet