Programplaner og emneplaner - Student
MASINPRA21 Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2026/2027
- Course history
-
-
Introduction
Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, postoperativ-/recoveryavdelinger, anestesi-/operasjonsavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal under veiledning ogmed noe veiledning ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.Det legges til rette for at studentene får erfaring med ulike typer avdelinger hvor intensivsykepleiere har sitt virke. Praksisstudier kan gjennomføres ved intensivavdelinger på alle intensivnivå.
Praksisstudiene skal tilrettelegges slik at studenten etter gjennomført studium har fått erfaring med og utviklet handlingskompetanse i intensivsykepleie i forhold til alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner.
-
Required preliminary courses
MASINPRA10 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder trinn 1, må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan, under veiledning, drøfte intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- kan, under veiledning, drøfte kunnskap om organsystemers fysiologi, og patofysiologi med særlig relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
- kan, under veiledning, drøfte kunnskap om organsvikt, akutte sykdommer og behandling hos aktuelle pasientgrupper
- kan, med noe veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
- kan, med noe veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan, under veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie for å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan, under veiledning, drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan, under veiledning, drøfte kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering, antibiotika bruk og resistensutvikling ved akutt og/eller kritisk sykdom som er relevant for utøvelse av intensivsykepleie
- kan, under veiledning, drøfte kunnskaper om kirurgisk stressrespons, postoperative komplikasjoner og ettervirkning av ulike anestesiformer
- kan, under veiledning, drøfte kunnskap om smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak
- kan, under veiledning, drøfte kunnskap om smertelindring og sedasjon
- kan, under veiledning, drøfte kunnskap om indikasjoner i bruk av og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i intensivmedisinsk behandling
- kan, med noe veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan, under veiledning, drøfte teorier om kommunikasjon og helsepedagogikk til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
- kan, under veiledning, drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter; kommunikasjon, situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning, tverrprofesjonell samhandling og teamarbeid
- kan, under veiledning, drøfte kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
- kan, under veiledning, drøfte kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten
- kan, med noe veiledning, gjennomføre systematisk overvåking av pasienten
- kan, med noe veiledning, analysere pasientens ressurser, problemer og behov
- kan, med noe veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner, og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
- kan, under veiledning, analysere risikofaktorer til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
- kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- administrere relevant monitoreringsutstyr
- bruke og kontrollere medisinsk utstyr og ha et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
- administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
- kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som å administrere forordnet non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling, administrere forordnet assistert og mekanisk sirkulasjonsstøttende behandling, administrere forordnet ernæringsbehandling og administrere forordnet nyreerstattende behandling
- kan, med noe veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- kan, med noe veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelinger
- kan, med noe veiledning, bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av intensivsykepleie
- kan, under veiledning, analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme pasientmedvirkning og tilpassede tjenester
- kan, med noe veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
- kan, under veiledning, anvende helsepedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
- kan, under veiledning, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- kan, under veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan, med noe veiledning, sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan, med noe veiledning, sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
Generell kompetanse
Studenten
- kan, under veiledning, bruke spesialiserte kunnskaper og ferdigheter for å utføre kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivbehandling og omsorg
- kan, under veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- kan, under veiledning, analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
- kan, med noe veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
- kan, med noe veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
-
Teaching and learning methods
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
-
Course requirements
For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:
- Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
- Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
- Deltakelse i simulering og refleksjonsgrupper
Fravær fra obligatoriske aktiviteter kan medføre krav om innlevering av skriftlig arbeid som imøtekommer og tilfredsstiller krav til kunnskap og ferdigheter rettet mot definert tema
-
Assessment
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet, kriterier for skikkethetsvurdering samt kriterier for ikke bestått praksis. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
-
Permitted exam materials and equipment
Ikke relevant.
-
Grading scale
Bestått-Ikke bestått.
-
Examiners
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
-
Overlapping courses
5 studiepoeng overlapp med INTENPRA1/MINTPRA1 Kliniske studier/Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 15 stp. 5 studiepoeng overlapp med INTENPRA2/MINTPRA2 Kliniske studier/Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 20 stp.
10 studiepoeng overlapp med INTENPRA10/MINTPRA10 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 20 stp.
10 studiepoeng overlapp med MASINPRA20 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp.