EPN-V2

MASINPRA10 Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 1 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

    Knowledge

    The Phd candidate can

    • describe and discuss pervasive developmental disorders with respect to aetiology and prevalence
    • describe and discuss findings of medical and biological studies in autism spectrum disorders
    • describe and discuss findings in studies of Early Intensive Behavioral Intervention with persons with autism, emphasizing short and long-term effects, maintenance strategies, and the transfer of staff and teacher knowledge and skills during transitions between education providers or service providers
    • describe and discuss criteria for Empirically Supported Treatments

    Skills

    The Phd candidate can

    • demonstrate practical skills in planning and implementing specific education and skills training programs for persons with autism in an educational or residential setting.
    • provide oral and written explanations of own research in a clear and understandable way to the layperson
    • present and discuss strengths and weaknesses in own and others research projects

    General Competence

    The Phd candidate can

    • describe and discuss knowledge dissemination strategies aimed at service and education providers
  • Required preliminary courses

    The course consists of 1 introductory meeting, and 6 - 12 seminars of 4 x 45 minutes, and time for discussion and a final seminar (4 x 45 minutes). The introductory meeting takes place 2 weeks ahead of the main part of the course. At this meeting, the structure, content and purpose of the course are presented. The students are asked to give short presentations of their Ph.D. projects and describe how the course is relevant to it. This early session's main purpose is to help the students start systematic work with the course readings.

    The seminars target central themes from the course readings for discussion and reflection. A high level of student participation is expected. During this time, students will produce several

    reaction papers (3 - 4 pages double spaced), and a final presentation of one central theme from the course. Themes are assigned by the lecturers.

    The final seminar consists of a discussion of the presentations, which are distributed in advance as papers not to exceed 10 pages double spaced and introduced by each candidate in a short (3 minute) session. Course teachers mediate the discussions.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan, under veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
    • kan, under veiledning, drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
    • kan, under veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
    • kan, under veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
    • kan, under veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • kan, under veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, under veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve intensivsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
    • kan, under veiledning, gjennomføre systematisk overvåking av pasienten
    • kan, under veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
    • kan, under veiledning, analysere pasientens, ressurser, problemer og behov
    • kan, under veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i intensivavdelingen
    • kan, under veiledning, analysere risikofaktorer til intensivbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
    • kan, under veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
    • kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
    • kan, under veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
    • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
      • administrere relevant monitoreringsutstyr
      • yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som å administrere forordnet non-invasiv og invasiv respirasjonsstøttende behandling, administrere forordnet assistert og mekanisk sirkulasjonsstøttende behandling, administrere forordnet ernæringsbehandling og administrere forordnet nyreerstattende behandling
      • administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
      • administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
      • bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
      • utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
      • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
      • sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan, under veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
    • kan, under veiledning, prioritere og gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivsykepleie ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
    • kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta intensivpasienten og pårørende
    • kan, under veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om intensivpasienten
    • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
  • Teaching and learning methods

    Pass / Fail

  • Course requirements

    One internal examiner

  • Assessment

    Diagnostic criteria, history of the concept of "autism" (including myths), epidemiology, aetiology, theories of the influence of medical and nutritional factors, successful intervention strategies, clinical practice, working with service providers to disseminate best practice, criteria for finding and validating ESTS.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant.

  • Grading scale

    Bestått-Ikke bestått.

  • Examiners

    Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

  • Overlapping courses

    10 studiepoeng overlappende med INTENPRA1/INTENPRA10 og MINTPRA1/ MINTPRA10.