EPN-V2

MASIN5200 Intensive and Critical Care Nursing Course description

Course name in Norwegian
Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    Kunnskap om intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder ved helsehjelp til akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase er fokus i dette emnet.

    For å kunne administrere, overvåke og evaluere avansert medisinsk behandling, kreves kunnskap i patofysiologi og intensivmedisinsk behandling ved alvorlig svikt i vitale funksjoner. Denne kunnskapen er også en del av innholdet i dette emnet.

    Studenten skal også utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve intensivsykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

    I dette emnet utgjør selvvalgt litteratur til sammen 100 sider, knyttet til arbeidskravet.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

    MASY4000 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 stp., MASINPRA10 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp og MASINPRA21 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 10 stp må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • kan drøfte helsetjenestens organisering og intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder og samfunnets utvikling
    • kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer intensivsykepleierens arbeid
    • kan drøfte pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • kan drøfte prinsipper om person- og familiesentrert intensivsykepleie
    • kan drøfte kunnskap om barn som pasient og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
    • kan drøfte kommunikasjon, helsepedagogikk og tilpasset informasjon til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
    • kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av intensivsykepleie
    • kan drøfte kunnskap om organsystemers fysiologi og patofysiologi, med særlig relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
    • kan drøfte organsvikt, akutte sykdommer og behandling hos aktuelle pasientgrupper
    • kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve intensivsykepleie
    • kan drøfte risikofaktorer til intensivmedisinsk behandling og tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
    • kan drøfte kirurgisk stressrespons, postoperative komplikasjoner og ettervirkninger av ulike anestesiformer
    • kan drøfte smertelindring og sedasjon ved helsehjelp til akutt og kritisk syke pasienter
    • kan drøfte indikasjoner i bruk av og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i intensivmedisinsk behandling
    • kan drøfte lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr som er relevant for yrkesutøvelsen
    • kan drøfte lover, forskrifter og forordninger som regulerer bruk av digitale verktøy i intensivmedisinsk behandling og intensivsykepleie
    • Kan drøfte palliasjon, behandlingsbegrensninger og organdonasjon ved akutt og kritisk sykdom
    • kan drøfte fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter behandling i intensivavdeling
    • kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning og teamarbeid
    • kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke pasienter
    • kan drøfte kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen intensivsykepleie
    • kan drøfte pasientsikkerhetskultur i helsetjenesten, prinsipper og tiltak for å øke robusthet og pasientsikkerhet i intensivavdelingen
    • kan kritisk vurdere risikofaktorer i helsetjenesten og prinsipper og tiltak for å redusere pasientskader i intensivavdelingen
    • kan drøfte betydningen av informasjonsflyt i pasientforløpet
    • kan drøfte ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
    • kan drøfte kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
    • kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
    • kan drøfte forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
    • kan drøfte intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivmedisinsk behandling
    • kan arbeide selvstendig med teoretisk problemløsning relatert til forordnet intensivmedisinsk behandling delegert av lege
    • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer for å begrunne og utvikle intensivsykepleie
    • kan analysere og forholde seg kritisk til utvikling, nytenkning og innovasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med kunnskapsbasert tilnærming
    • kan kommunisere og fremme intensivsykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
    • kan innta en aktiv rolle i diskusjon om utvikling av profesjonen og dens plass i helsetjenesten
    • kan anvende kunnskap i intensivmedisin for å administrere intensivmedisinsk behandling forordnet av lege
    • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet
    • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten
    • kan anvende og formidle fagkunnskap, pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader
    • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
    • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen intensivsykepleie
    • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av intensivsykepleie
    • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk. Fravær over 20% medfører krav om innlevering av skriftlig arbeid som imøtekommer og tilfredsstiller krav til kunnskap og ferdigheter rettet mot definert tema
    • Individuell skriftlig oppgave. Studenten skal drøfte én valgfri klinisk problemstilling relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Pensum og selvvalgt litteratur skal anvendes i besvarelsen. Studenten må ha funnet minimum fire relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen.Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider (se Vurdering og sensur). Studenten får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
  • Assessment

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav mint én ekstern.

  • Overlapping courses

    10 studiepoeng overlapp med INTEN6000/MINT5000/MASIN5000 Intensivmedisin, 10 stp.5 studiepoeng overlapp med INTEN6100/MINT5000/MASIN5100 Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, 10 stp.