Programplaner og emneplaner - Student
MASBAPRA30 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3
- Study programme
-
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Paediatric Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- kan drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling og forebygging av utviklingsskader
- kan drøfte barns generelle og spesielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom, inkludert psykososiale og eksistensielle behov
- kan drøfte barn og familiers behov ved livstruende og livsbegrensende tilstander (barnepalliasjon)
- kan drøfte symptombilder, medisinsk behandling og komplikasjoner som kan oppstå hos akutt og/eller kritisk syke barn
- kan drøfte barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
- kan drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet, herunder også avansert hjerte- og lungeredning til barn i alle aldersgrupper
- kan drøfte barnets og familiens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk/langvarig sykdom og funksjonsnedsettelse i et flerkulturelt perspektiv
- kan kritisk vurdere konsekvenser som følge av sykehusinnleggelse, undersøkelser og behandling av barn, og alternativer til å bruke tvang
- kan drøfte utviklingsteoretiske perspektiver på kommunikasjon og samhandling med barn i ulike aldere
- kan drøfte familiesentrert omsorg og teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
- kan drøfte teori om mestring, mestringsstrategier og helsepedagogikk ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan drøfte psykisk helse, psykiske lidelser og sammenhengen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kan vurdere og argumentere om faglig problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, barnets/omsorgspersoner/familiens situasjon både tverrprofesjonelt, tverretatlig og med allmenheten
- kan identifisere og vurdere komplikasjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan bruke prinsipper for smittevern for å forebygge infeksjoner i nyfødt- og barneavdelinger
- kan bruke egnede metoder for å redusere barn og foreldres stress, smerte og ubehag i forbindelse med akutt og/eller kritisk sykdom og behandling
- kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet, uavhengig av familiens ressurser, sosiale status, kultur og etniske bakgrunn
- kan bruke kunnskapsbaserte metoder for å bygge tillit, skape trygghet og begrense bruk av tvang, særlig ved smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
- kan kommunisere og samhandle med barn i alle aldere, med utgangspunkt i kunnskap om barnets utviklingstrinn og egnede samtalemetoder
- kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- kan anvende relevant kunnskap for å administrere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring til barn
- kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter, samt opprettholde håp, livskvalitet og mening
- kan bruke relevante metoder og kunnskaper om habilitering og rehabilitering for å ivareta barn med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse og deres familie
- kan bruke relevante metoder for å hjelpe barn og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse og palliative forløp
- kan arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- identifisere og vurdere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
- planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
- analysere teknologiens muligheter og begrensninger og anvende relevante metoder og medisinsk utstyr i overvåkning, behandling og dokumentasjon av barnesykepleien til akutt og/eller kritisk syke barn
- anvende relevante og kunnskapsbaserte metoder for å håndtere respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn, inkludert å utføre avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper
- iverksette trygghetsskapende tiltak og forebygge bruk av tvang
- samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
- anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- sikrer kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan identifisere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og iverksette nødvendige tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid og utføre barnesykepleie i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan bruke lovverk, etisk teori og modeller til å drøfte etiske problemstillinger i barnesykepleien
- kan kommunisere og samhandle med egen faggruppe og i det tverrfaglige teamet i behandling av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldere
- kan kritisk vurdere sammenhengen mellom sosiale vilkår, helse, sykdom og behandling hos barn og unge
- kan drøfte hvordan minoritetstilhørighet, etnisitet og kultur kan påvirke møter med syke barn og deres familie
- kan bruke relevante kunnskaper for å fremme holdninger som danner grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for målgruppen i samfunnet
- kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen
- kan analysere, forholde seg kritisk til og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Required preliminary courses
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- kan drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling og forebygging av utviklingsskader
- kan drøfte barns generelle og spesielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom, inkludert psykososiale og eksistensielle behov
- kan drøfte barn og familiers behov ved livstruende og livsbegrensende tilstander (barnepalliasjon)
- kan drøfte symptombilder, medisinsk behandling og komplikasjoner som kan oppstå hos akutt og/eller kritisk syke barn
- kan drøfte barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
- kan drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet, herunder også avansert hjerte- og lungeredning til barn i alle aldersgrupper
- kan drøfte barnets og familiens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk/langvarig sykdom og funksjonsnedsettelse i et flerkulturelt perspektiv
- kan kritisk vurdere konsekvenser som følge av sykehusinnleggelse, undersøkelser og behandling av barn, og alternativer til å bruke tvang
- kan drøfte utviklingsteoretiske perspektiver på kommunikasjon og samhandling med barn i ulike aldere
- kan drøfte familiesentrert omsorg og teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
- kan drøfte teori om mestring, mestringsstrategier og helsepedagogikk ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan drøfte psykisk helse, psykiske lidelser og sammenhengen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kan vurdere og argumentere om faglig problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, barnets/omsorgspersoner/familiens situasjon både tverrprofesjonelt, tverretatlig og med allmenheten
- kan identifisere og vurdere komplikasjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan bruke prinsipper for smittevern for å forebygge infeksjoner i nyfødt- og barneavdelinger
- kan bruke egnede metoder for å redusere barn og foreldres stress, smerte og ubehag i forbindelse med akutt og/eller kritisk sykdom og behandling
- kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet, uavhengig av familiens ressurser, sosiale status, kultur og etniske bakgrunn
- kan bruke kunnskapsbaserte metoder for å bygge tillit, skape trygghet og begrense bruk av tvang, særlig ved smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
- kan kommunisere og samhandle med barn i alle aldere, med utgangspunkt i kunnskap om barnets utviklingstrinn og egnede samtalemetoder
- kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- kan anvende relevant kunnskap for å administrere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring til barn
- kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter, samt opprettholde håp, livskvalitet og mening
- kan bruke relevante metoder og kunnskaper om habilitering og rehabilitering for å ivareta barn med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse og deres familie
- kan bruke relevante metoder for å hjelpe barn og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse og palliative forløp
- kan arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- identifisere og vurdere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
- planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
- analysere teknologiens muligheter og begrensninger og anvende relevante metoder og medisinsk utstyr i overvåkning, behandling og dokumentasjon av barnesykepleien til akutt og/eller kritisk syke barn
- anvende relevante og kunnskapsbaserte metoder for å håndtere respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn, inkludert å utføre avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper
- iverksette trygghetsskapende tiltak og forebygge bruk av tvang
- samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
- anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- sikrer kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan identifisere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og iverksette nødvendige tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid og utføre barnesykepleie i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan bruke lovverk, etisk teori og modeller til å drøfte etiske problemstillinger i barnesykepleien
- kan kommunisere og samhandle med egen faggruppe og i det tverrfaglige teamet i behandling av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldere
- kan kritisk vurdere sammenhengen mellom sosiale vilkår, helse, sykdom og behandling hos barn og unge
- kan drøfte hvordan minoritetstilhørighet, etnisitet og kultur kan påvirke møter med syke barn og deres familie
- kan bruke relevante kunnskaper for å fremme holdninger som danner grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for målgruppen i samfunnet
- kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen
- kan analysere, forholde seg kritisk til og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Teaching and learning methods
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Course requirements
Ikke relevant.
Assessment
Bestått-Ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
Grading scale
10 studiepoeng overlappende med BARNPRA3/MBARNBPRA3.
Examiners
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
Overlapping courses
10 studiepoeng overlappende med BARNPRA3/MBARNBPRA3.