EPN-V2

MASBAPRA30 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 3 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3
Study programme
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Paediatric Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • kan drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling og forebygging av utviklingsskader
  • kan drøfte barns generelle og spesielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom, inkludert psykososiale og eksistensielle behov
  • kan drøfte barn og familiers behov ved livstruende og livsbegrensende tilstander (barnepalliasjon)
  • kan drøfte symptombilder, medisinsk behandling og komplikasjoner som kan oppstå hos akutt og/eller kritisk syke barn
  • kan drøfte barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • kan drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet, herunder også avansert hjerte- og lungeredning til barn i alle aldersgrupper
  • kan drøfte barnets og familiens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk/langvarig sykdom og funksjonsnedsettelse i et flerkulturelt perspektiv
  • kan kritisk vurdere konsekvenser som følge av sykehusinnleggelse, undersøkelser og behandling av barn, og alternativer til å bruke tvang
  • kan drøfte utviklingsteoretiske perspektiver på kommunikasjon og samhandling med barn i ulike aldere
  • kan drøfte familiesentrert omsorg og teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
  • kan drøfte teori om mestring, mestringsstrategier og helsepedagogikk ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan drøfte psykisk helse, psykiske lidelser og sammenhengen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kan vurdere og argumentere om faglig problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, barnets/omsorgspersoner/familiens situasjon både tverrprofesjonelt, tverretatlig og med allmenheten
  • kan identifisere og vurdere komplikasjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan bruke prinsipper for smittevern for å forebygge infeksjoner i nyfødt- og barneavdelinger
  • kan bruke egnede metoder for å redusere barn og foreldres stress, smerte og ubehag i forbindelse med akutt og/eller kritisk sykdom og behandling
  • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet, uavhengig av familiens ressurser, sosiale status, kultur og etniske bakgrunn
  • kan bruke kunnskapsbaserte metoder for å bygge tillit, skape trygghet og begrense bruk av tvang, særlig ved smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
  • kan kommunisere og samhandle med barn i alle aldere, med utgangspunkt i kunnskap om barnets utviklingstrinn og egnede samtalemetoder
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan anvende relevant kunnskap for å administrere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring til barn
  • kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter, samt opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan bruke relevante metoder og kunnskaper om habilitering og rehabilitering for å ivareta barn med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse og deres familie
  • kan bruke relevante metoder for å hjelpe barn og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse og palliative forløp
  • kan arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • identifisere og vurdere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
    • planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
    • analysere teknologiens muligheter og begrensninger og anvende relevante metoder og medisinsk utstyr i overvåkning, behandling og dokumentasjon av barnesykepleien til akutt og/eller kritisk syke barn
    • anvende relevante og kunnskapsbaserte metoder for å håndtere respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn, inkludert å utføre avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper
    • iverksette trygghetsskapende tiltak og forebygge bruk av tvang
    • samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
    • anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
    • sikrer kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan identifisere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og iverksette nødvendige tiltak

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid og utføre barnesykepleie i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan bruke lovverk, etisk teori og modeller til å drøfte etiske problemstillinger i barnesykepleien
  • kan kommunisere og samhandle med egen faggruppe og i det tverrfaglige teamet i behandling av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldere
  • kan kritisk vurdere sammenhengen mellom sosiale vilkår, helse, sykdom og behandling hos barn og unge
  • kan drøfte hvordan minoritetstilhørighet, etnisitet og kultur kan påvirke møter med syke barn og deres familie
  • kan bruke relevante kunnskaper for å fremme holdninger som danner grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for målgruppen i samfunnet
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen
  • kan analysere, forholde seg kritisk til og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Required preliminary courses

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • kan drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling og forebygging av utviklingsskader
  • kan drøfte barns generelle og spesielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom, inkludert psykososiale og eksistensielle behov
  • kan drøfte barn og familiers behov ved livstruende og livsbegrensende tilstander (barnepalliasjon)
  • kan drøfte symptombilder, medisinsk behandling og komplikasjoner som kan oppstå hos akutt og/eller kritisk syke barn
  • kan drøfte barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • kan drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet, herunder også avansert hjerte- og lungeredning til barn i alle aldersgrupper
  • kan drøfte barnets og familiens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk/langvarig sykdom og funksjonsnedsettelse i et flerkulturelt perspektiv
  • kan kritisk vurdere konsekvenser som følge av sykehusinnleggelse, undersøkelser og behandling av barn, og alternativer til å bruke tvang
  • kan drøfte utviklingsteoretiske perspektiver på kommunikasjon og samhandling med barn i ulike aldere
  • kan drøfte familiesentrert omsorg og teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
  • kan drøfte teori om mestring, mestringsstrategier og helsepedagogikk ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan drøfte psykisk helse, psykiske lidelser og sammenhengen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kan vurdere og argumentere om faglig problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, barnets/omsorgspersoner/familiens situasjon både tverrprofesjonelt, tverretatlig og med allmenheten
  • kan identifisere og vurdere komplikasjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan bruke prinsipper for smittevern for å forebygge infeksjoner i nyfødt- og barneavdelinger
  • kan bruke egnede metoder for å redusere barn og foreldres stress, smerte og ubehag i forbindelse med akutt og/eller kritisk sykdom og behandling
  • kan utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet, uavhengig av familiens ressurser, sosiale status, kultur og etniske bakgrunn
  • kan bruke kunnskapsbaserte metoder for å bygge tillit, skape trygghet og begrense bruk av tvang, særlig ved smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
  • kan kommunisere og samhandle med barn i alle aldere, med utgangspunkt i kunnskap om barnets utviklingstrinn og egnede samtalemetoder
  • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
  • kan anvende relevant kunnskap for å administrere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring til barn
  • kan ivareta det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter, samt opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan bruke relevante metoder og kunnskaper om habilitering og rehabilitering for å ivareta barn med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse og deres familie
  • kan bruke relevante metoder for å hjelpe barn og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse og palliative forløp
  • kan arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • identifisere og vurdere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
    • planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
    • analysere teknologiens muligheter og begrensninger og anvende relevante metoder og medisinsk utstyr i overvåkning, behandling og dokumentasjon av barnesykepleien til akutt og/eller kritisk syke barn
    • anvende relevante og kunnskapsbaserte metoder for å håndtere respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn, inkludert å utføre avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper
    • iverksette trygghetsskapende tiltak og forebygge bruk av tvang
    • samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
    • anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
    • sikrer kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan identifisere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og iverksette nødvendige tiltak

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid og utføre barnesykepleie i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan bruke lovverk, etisk teori og modeller til å drøfte etiske problemstillinger i barnesykepleien
  • kan kommunisere og samhandle med egen faggruppe og i det tverrfaglige teamet i behandling av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldere
  • kan kritisk vurdere sammenhengen mellom sosiale vilkår, helse, sykdom og behandling hos barn og unge
  • kan drøfte hvordan minoritetstilhørighet, etnisitet og kultur kan påvirke møter med syke barn og deres familie
  • kan bruke relevante kunnskaper for å fremme holdninger som danner grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for målgruppen i samfunnet
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen
  • kan analysere, forholde seg kritisk til og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Teaching and learning methods

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Course requirements

Ikke relevant.

Assessment

Bestått-Ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Grading scale

10 studiepoeng overlappende med BARNPRA3/MBARNBPRA3.

Examiners

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Overlapping courses

10 studiepoeng overlappende med BARNPRA3/MBARNBPRA3.