EPN-V2

MASBAPRA30 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 3 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom. Ferdighetstrening og simulering skal komme i tillegg til praksisstudiene.

    Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år,kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.

    Etter gjennomført emne skal studenten ha handlingskompetanse i barnesykepleie, som innebærer å kunne ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie, både i elektive og i mer akutte og komplekse situasjoner, men også innen barnepalliasjon. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i stor grad evner å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.

  • Required preliminary courses

    MASBAPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan analysere barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
    • kan kritisk drøfte medisinsk behandling av akutt og/eller kritisk syke barn
    • kan kritisk vurdere symptombilder og behandlingsforløp hos akutt og/eller kritisk syke barn
    • kan analysere og observere, identifisere, vurdere og behandle syke barns generelle og spesielle behov ved svikt eller trussel om svikt i vitale funksjoner hos premature og syke barn og unge, herunder også avansert hjerte- og lungeredning til alle aldersgrupper
    • kan analysere hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet, hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
    • kan vurdere barnesykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke barn og deres omsorgspersoner, søsken og øvrige familie
    • kan tolke og vurdere barnets og familiens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk/langvarig sykdom og funksjonsnedsettelse i et flerkulturelt perspektiv
    • kan drøfte viktigheten av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet, i utøvelsen av barnesykepleie
    • kan kritisk vurdere tegn på omsorgssvikt og barnemishandling, og handlingsalternativer ved bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
    • kan kritisk vurdere alternativer og konsekvenser av å bruk av tvang
    • kan kritisk vurdere konsekvenser som kan oppstå som følge av undersøkelser og behandling i et akutt/kritisk forløp hos barn og hvordan disse kan forebygges
    • kan kritisk vurdere forebygging, rehabilitering og habilitering av utviklingskader, komplikasjoner og ubehag ved sykdom og funksjonsnedsettelse
    • kan drøfte mikrobiologi, hygiene og smittevern, spesielt relatert til aktuelle nyfødt- og barneavdelinger
    • kan vurdere barnepalliasjon
    • kan kritisk vurdere sammenhengen mellom sosiale vilkår, helse, sykdom og behandling hos barn og unge
    • kan drøfte psykisk helse, psykiske lidelser og relasjonen mellom psykisk helse og sykdom hos barn og unge
    • kan analysere hvordan minoritet, etnisitet og kultur kan påvirke forhold i møte med syke barn og deres familie

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og anvende relevante metoder i overvåkning, observasjon, prioritering, iverksettelse, evaluering og dokumentasjon av systematiserte tiltak i behandlingsforløpet til det akutt og/eller kritisk syke barnet
    • kan analysere digitale parametere opp mot kliniske funn
    • kan selvstendig analysere og administrere relevant medisinsk- teknisk utstyr
    • kan drøfte relevante og kunnskapsbaserte metoder for å håndtere respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn, inkludert å utføre avansert hjerte- og lungeredning til alle aldersgrupper
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i barnesykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • kan analysere observere, vurdere og identifisere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • kan anvende relevante metoder for å legge til rette for målgruppen i et komplekst høyteknologisk miljø
    • kan anvende relevant medisinsk utstyr og digitale tjenester
    • kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å bygge tillit og trygghet hos barn og unngå/redusere bruk av tvang, særlig i forhold til smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
    • kan identifisere og belyse komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
    • kan analysere og anvende relevant kunnskap for å tilpasse smittevern i behandlingen av syke barn
    • kan anvende barnesykepleiefaget med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
    • kan drøfte kommunikasjon og samhandling med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets/omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
    • kan anvende relevante metoder for å hjelpe barn og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp
    • kan anvende relevant kunnskap for å administrere legemidler til barn og ikke-medikamentell smertelindring
    • kan anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
    • kan drøfte selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
      • planlegger og iverksetter tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og omsorgspersoners behov og ressurser
      • bedømmer akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
      • handler kompetent i akutte og problematiske situasjoner
      • reduserer barn og foreldrenes stress, smerte og ubehag i forbindelse med barns akutt og/eller kritisk sykdom og medisinske behandling
      • ivaretar det friske i barnet og fremme mestring, vekst og utviklingsmuligheter
      • ivaretar barn og omsorgspersoner når behandling ikke fører frem
      • bruker relevante metoder og kunnskaper innen habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling av barn med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse
      • evaluerer og kvalitetssikre eget arbeid
      • anvender avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
      • samarbeider med og benytter omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnet tilstand
      • iverksetter trygghetsskapende tiltak
      • anvender pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
      • sikrer kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • identifiserer tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og kan iverksette nødvendige tiltak
    • argumenterer og forholder seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
    • kan anvender relevante metoder for å selvstendig vurdere familiens behov og iverksette tiltak i forbindelse med barnets sykdomsforløp

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle handlingskompetanse i barnesykepleie
    • kan analysere og drøfte faglige og etiske problemstillinger innen barnesykepleie (eller: akutt og kritisk syke barn) med utgangspunkt i fag, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan lede i kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
    • kan analysere teknologiens muligheter og begrensninger i barnesykepleie
    • kan vurdere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor barnesykepleie, både med spesialister og til allmenheten
    • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen
    • kan bidra i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
    • kan delta i kommunikasjon og samhandling med egen faggruppe og i det tverrfaglige teamet   i behandlingen av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldre
    • kan analysere og forholde seg kritisk til nytte og betydning av nytenkning og innovasjon
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
    • kan vurdere relevant kunnskap for å kommunisere og samhandle i det tverrfaglige teamet i behandlingen av det akutt og/eller kritisk syke barnet
    • kan anvende relevante kunnskaper og har kompetanse som kan fremme holdninger og danne grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for målgruppen i samfunnet
    • kan implementere sine kunnskaper og ferdigheter for å forebygge og identifisere komplikasjoner og senskader gjennom pleie, omsorg og behandling av barn:
      • kommunisere og samhandle med respekt for det syke barnet og familiens integritet, ressurser og opplevelser uavhengig av sosial status, kultur og etnisk bakgrunn
      • identifisere etiske problemstillinger relatert til sosiale vilkår, psykisk helse og psykiske lidelser hos barn og unge
  • Teaching and learning methods

    Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

  • Course requirements

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
    • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
    • Undervisning/veiledning til barn og deres omsorgspersoner.
    • Undervisning/veiledning til medstudenter og/eller annet helsepersonell.
    • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:
      • Simulering
      • Refleksjonsgrupper

  • Assessment

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant.

  • Grading scale

    Bestått-Ikke bestått.

  • Examiners

    Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet. 

  • Overlapping courses

    10 studiepoeng overlappende med BARNPRA3/MBARNBPRA3.