Programplaner og emneplaner - Student
MASBAPRA22 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2026/2027
- Course history
-
-
Introduction
Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom.
Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.
Studenten skal ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov. Studenten skal med noe veiledning integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov. Studenten skal utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus.
-
Required preliminary courses
MASBAPRA21 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan, med noe veiledning, drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- kan, med noe veiledning, drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- kan, med noe veiledning, kritisk vurdere barns grunnleggende behov ved akutt og/eller kritisk sykdom, inkludert psykososiale og eksistensielle behov
- kan, med noe veiledning, drøfte ernæringens betydning for vekst, utvikling og sykdom
- kan, med noe veiledning, drøfte sykdommer og behandling hos barn, og eventuelle komplikasjoner som kan oppstå
- kan, med noe veiledning, drøfte barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
- kan, med noe veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan, med noe veiledning, drøfte barn, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
- kan, med noe veiledning, drøfte utviklingsteoretiske perspektiver på kommunikasjon og samhandling med barn i ulike aldere
- kan, med noe veiledning, drøfte familiesentrert omsorg, i et flerkulturelt perspektiv
- kan, med noe veiledning, drøfte mestringsstrategier og helsekompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan, med noe veiledning, evaluere komplikasjoner (f.eks. infeksjoner), traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan, med noe veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
- kan, med noe veiledning, bygge tillit, skape trygghet og begrense bruk av tvang,
- kan, med noe veiledning, kartlegge, forebygge og behandle smerte og ubehag
- kan, med noe veiledning, ivareta det friske i barnet, fremme mestring, vekst, utvikling og opprettholde håp, livskvalitet og mening
- kan, med noe veiledning observere, identifisere og vurdere barnets generelle og spesielle behov
- kan, med noe veiledning bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
- Kan, med noe veiledning, håndtere respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn, inkludert å utføre avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper
- kan, med noe veiledning, informere, veilede og underviserbarn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
- Kan selvstendig administrere medisinskteknisk utstyr og vurdere digitale parameter opp mot kliniske funn
- kan, med noe veiledning, planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
- kan, med noe veiledning, identifisere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling
Generell kompetanse
Studenten
- kan, med noe veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- kan, med noe veiledning, analysere etiske problemstillinger innen barnesykepleien med utgangspunkt i lovverk, etisk teori og modeller
- kan, med noe veiledning, bidra i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- Kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid og utføre barnesykepleie i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan fremme holdninger som danner grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester
-
Teaching and learning methods
Veiledede praksisstudier, selvstudier, ferdighetstrening, simulering og refleksjonsgrupper.
-
Course requirements
For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:
- Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
- Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to uker før midtveis- og sluttvurdering.
- Deltakelse i simulering og refleksjonsgrupper
Fravær fra obligatoriske aktiviteter kan medføre krav om innlevering av skriftlig arbeid som imøtekommer og tilfredsstiller krav til kunnskap og ferdigheter rettet mot definert tema.
-
Assessment
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet, kriterier for skikkethetsvurdering samt kriterier for ikke bestått praksis. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
-
Permitted exam materials and equipment
Ikke relevant.
-
Grading scale
Bestått-Ikke bestått.
-
Examiners
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
-
Overlapping courses
15 studiepoeng overlapp med BARNPRA2/MBARNPRA2 Kliniske studier/Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 20 stp.
15 studiepoeng overlapp med BARNPRA20/MBARNPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 15 stp.
15 studiepoeng overlapp med MASBAPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp.