EPN-V2

MASBAPRA20 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
Study programme
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Paediatric Nursing
Weight
25.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom.

Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.

Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus.

Required preliminary courses

MASBAPRA10, Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, med noe veiledning, drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • kan, med noe veiledning, drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling og forebygging av utviklingsskader
  • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere barns grunnleggende behov ved akutt og/eller kritisk sykdom, inkludert psykososiale og eksistensielle behov
  • kan, med noe veiledning, drøfte sykdommer og behandling hos barn, og eventuelle komplikasjoner som kan oppstå
  • kan, med noe veiledning, drøfte barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • kan, med noe veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan, med noe veiledning, drøfte barn, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
  • kan, med noe veiledning, drøfte utviklingsteoretiske perspektiver på kommunikasjon og samhandling med barn i ulike aldere
  • kan, med noe veiledning, analysere og forholde seg kritisk til familiesentrert omsorg og teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
  • kan, med noe veiledning, drøfte teori om mestring, mestringsstrategier og helsepedagogikk ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling

Ferdigheter

Studenten

  • kan, med noe veiledning, analysere, forholde seg kritisk til og anvende teori og metoder i utøvelsen av barnesykepleie
  • kan, med noe veiledning, argumentere faglig med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser, situasjon og rettigheter
  • kan, med noe veiledning, evaluere komplikasjoner (f. eks. infeksjoner), traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan, med noe veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
  • kan, med noe veiledning, analysere og tolke barn, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
  • kan, med noe veiledning, bruke kunnskapsbaserte metoder for å bygge tillit, skape trygghet og begrense bruk av tvang, særlig ved smertefulle/ubehagelige prosedyrer, undersøkelser og behandling
  • kan, med noe veiledning, tolke barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
  • kan, med noe veiledning, bruke metoder for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barns smerte og ubehag
  • kan, med noe veiledning, ivareta det friske i barnet, fremme mestring, vekst, utvikling og opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • identifisere og vurdere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • bedømme akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
    • planlegge og iverksette tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
    • drøfte bruk av kliniske vurderingsverktøy og undersøkelses- og behandlingsmetoder
    • anvende avansert medisinsk utstyr i tråd med lover, forskrifter og gjeldende prosedyrer
    • iverksette trygghetsskapende tiltak og forebygge bruk av tvang
    • samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
    • informere, veilede og underviserbarn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
    • sikre kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan, med noe veiledning, identifisere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, med noe veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan, med noe veiledning, analysere etiske problemstillinger innen barnesykepleien med utgangspunkt i lovverk, etisk teori og modeller
  • kan, med noe veiledning, bidra i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • reflekterer over og vurderer egne handlinger, deltar i veiledning og evaluerer og kvalitetssikrer eget arbeid

Teaching and learning methods

Veiledede praksisstudier, selvstudier, ferdighetstrening, simulering og refleksjonsgrupper.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:

    • Simulering
    • Refleksjonsgrupper

Assessment

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet og kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Permitted exam materials and equipment

Ikke relevant.

Grading scale

Bestått-Ikke bestått.

Examiners

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Overlapping courses

5 studiepoeng overlappende med BARNPRA1/MBANPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med BARNPRA2/MBARNPRA2.

10 studiepoeng overlappende med BARNPRA10/MBARNPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med BARNPRA20/MBARNPRA20.