Programplaner og emneplaner - Student
MASBAPRA20 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
- Study programme
-
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Paediatric Nursing
- Weight
- 25.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom. Ferdighetstrening og simulering skal komme i tillegg til praksisstudiene.
Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.
Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus.
Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Required preliminary courses
MASBAPRA10, Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- kan kritisk vurdere barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- kan analysere sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
- kan tolke barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
- kan drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan tolke og vurdere barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
- kan drøfte barnets psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
- kan drøfte teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan drøfte familiefokusert omsorg
- kan kritisk vurdere og tolke foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
- kan kritisk vurdere bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et barne- og flerkulturelt perspektiv
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om mestring og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
- kan analysere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- kan evaluere komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan anvende barnesykepleiefaget med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
- kan identifisere med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan anvende og tolke barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- kan, med noe veiledning, anvende praktiske og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- planlegger og iverksetter tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
- bedømmer akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
- ivaretar det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
- evaluerer og kvalitetssikrer eget arbeid
- anvender avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
- samarbeider med og benytter omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
- iverksetter trygghetsskapende tiltak
- informerer, veileder og underviser barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
- reflekterer kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
- sikrer kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- identifiserer på omsorgssvikt og barnemishandling
Generell kompetanse
Studenten
- kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan analysere relevante etiske problemstillinger i tilknytning til ivaretakelse av den akutt og/eller kritisk syke eller døende barnets psykososiale behov
- kan, med noe veiledning, beslutte i kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan bidra i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan delta i veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger
Teaching and learning methods
Dette emnet inngår som en del av årsstudiet/første år av bachelorstudiet i utviklingsstudier.
Emnet gir studentene en grunnleggende innføring i et bredt spekter av metodiske tilnærminger og metodiske teknikker som er relevante for gjennomføring av selvstendig gruppebasert feltarbeid innen utviklingsstudier, slik det er beskrevet i emnet Feltarbeid i utviklingsstudier. I tillegg omfatter emnet en innføring i vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger som er relevante innen Utviklingsstudier.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
-
Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:
- Simulering
- Refleksjonsgrupper
Assessment
Ingen.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utviklingsstudiers vitenskapsteoretiske grunnlag;
- har bred kunnskap om metoder som er relevante for samfunnsvitenskapelig forståelse av utviklingsspørsmål (hovedfokus er på kvalitative metoder); og
- skal være klar over og ha reflektert rundt viktige etiske problemstillinger knyttet til faget.
Ferdigheter
Studenten
- har forståelse for hvordan vitenskapsteori former og setter premisser for forståelse av og utøvelse av utviklingsforskning;
- kan vurdere kritisk hvordan metoder blir brukt i utviklingsforskning;
- kan vurdere de forskningsetiske sidene ved faglige arbeider relevante innen utviklingsstudier; og
- kan planlegge datainnsamling på temaer som er relevante for utviklingsstudier.
Generell kompetanse
Studenten
- har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteoretiske problemstillinger;
- har tilegnet seg god kunnskap om etiske problemstillinger;
- kan analysere samfunnsvitenskapelige problemstillinger i lys av vitenskapsteoretisk og metodologiske perspektiver.
Grading scale
Emnet består av forelesninger og seminarvirksomhet, samt arbeidskrav knyttet til feltarbeid og prosjektbeskrivelse - se punkt Arbeidskrav.
Examiners
Skriftlige arbeider
Studentene skal i sine feltarbeidsgrupper (normalt grupper på fire-fem studenter) utarbeide prosjektbeskrivelse som er grunnlag for feltarbeidet i siste emne på våren. Denne skal ha en lengde på 2000 ord +/- 10 %.
De skal gjennomføre et forsøksfeltarbeid. Hele arbeidsprosessen med problemformulering, operasjonalisering, annet forberedende arbeid, samt gjennomføringen av datainnsamlingen og en kort presentasjon av prosessen skal ta til sammen om lag to uker.
Arbeidskravene skal utføres innen fastsatte frister. Dokumentert gyldig fravær fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes i hvert enkelt tilfelle av den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
For å kunne avlegge eksamen, kreves deltakelse i feltforberedende aktiviteter i henhold til undervisningsplanen. Dette legger grunnlaget for feltarbeidet senere i semesteret, og deltagelse er derfor obligatorisk.
Udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
Studenter med dokumentert gyldig fravær fra obligatorisk undervisning som overstiger 20 %, men ikke over 50 %, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet. Omfanget av dette arbeidet skal være 2000 ord (+/- 10 %). Frist for innlevering og tema for dette arbeidet bestemmes i hvert enkelt tilfelle. Fravær (dokumentert og/eller udokumentert) som overskrider 50 % kan ikke kompenseres, og det gis i slike tilfeller derfor ikke mulighet for å avlegge eksamen.
Overlapping courses
Det avholdes individuell 4-timers eksamen under tilsyn. Eksamensbesvarelser kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk. De som eventuelt trenger oppgaveteksten på engelsk, må søke spesielt om dette.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.