Studyinfo subject MASBAPRA20 2023 HØST
MASBAPRA20 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
- Study programme
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i barnesykepleie
- Weight
- 25.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING
2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom. Ferdighetstrening og simulering skal komme i tillegg til praksisstudiene.
Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.
Studenten skal fortsatt ha hovedfokus på akutt og/eller kritisk syke barns behov i en kompleks, uforutsigbar og raskt skiftende hverdag i et høyteknologisk miljø. Studenten skal integrere sin medisinske kunnskap og sin forståelse for barn og omsorgspersoners opplevelser, problemer og behov i situasjonen. Studenten skal i tillegg utvikle sin kompetanse i å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerte og ubehag. Barnesykepleierens pedagogiske funksjon og dokumentasjon vil også være i fokus.
Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Required preliminary courses
MASBAPRA10, Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- kan kritisk vurdere barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- kan analysere sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
- kan tolke barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
- kan drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan tolke og vurdere barns opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv
- kan drøfte barnets psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
- kan drøfte teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan drøfte familiefokusert omsorg
- kan kritisk vurdere og tolke foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov når barn er akutt, kritisk eller kronisk syke, i et flerkulturelt perspektiv
- kan kritisk vurdere bekymring om omsorgssvikt eller barnemishandling
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et barne- og flerkulturelt perspektiv
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om mestring og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov
- kan analysere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
- kan evaluere komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
- kan anvende barnesykepleiefaget med respekt for barnets autonomi, integritet og verdighet
- kan identifisere med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
- kan anvende og tolke barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
- kan, med noe veiledning, anvende praktiske og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- planlegger og iverksetter tiltak i prioritert rekkefølge på bakgrunn av barn og foreldres behov og ressurser
- bedømmer akutte situasjoner og iverksette tiltak som bidrar til å opprette/gjenopprette livsviktige funksjoner
- ivaretar det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
- evaluerer og kvalitetssikrer eget arbeid
- anvender avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
- samarbeider med og benytter omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
- iverksetter trygghetsskapende tiltak
- informerer, veileder og underviser barn og omsorgspersoner fra ulike kulturer
- reflekterer kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
- sikrer kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- identifiserer på omsorgssvikt og barnemishandling
Generell kompetanse
Studenten
- kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan analysere relevante etiske problemstillinger i tilknytning til ivaretakelse av den akutt og/eller kritisk syke eller døende barnets psykososiale behov
- kan, med noe veiledning, beslutte i kritisk i valgsituasjoner og utføre barnesykepleie i samsvar med etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan bidra i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan delta i veiledning og vise evne til å reflektere over egne handlinger
Teaching and learning methods
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:
Simulering
Refleksjonsgrupper
Assessment
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier og studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Permitted exam materials and equipment
Ikke relevant.
Grading scale
Bestått-Ikke bestått.
Examiners
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
Overlapping courses
5 studiepoeng overlappende med BARNPRA1/MBANPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med BARNPRA2/MBARNPRA2.
10 studiepoeng overlappende med BARNPRA10/MBARNPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med BARNPRA20/MBARNPRA20.