EPN-V2

MASBAPRA10 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 1 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom. Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.

    Praksisstudiene organiseres slik at studenten under veiledning hovedsakelig har fokus på systematisk observasjon og overvåkning av akutt og/eller kritisk syke barn, ivaretakelse av deres grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander og forebyggelse av komplikasjoner som følge av sykdom og behandling. I tillegg vektlegges kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan, under veiledning, drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
    • kan, gjøre rede for, barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
    • kan, gjøre rede for sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
    • kan gjøre rede for barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på
    • kan, under veiledning, tolke barns, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, under veiledning, identifisere komplikasjoner (inkl. infeksjoner), traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
    • kan, under veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
    • kan, under veiledning, kartlegge, vurdere, forebygge og behandle smerte og ubehag
    • kan, under veiledning, identifisere og ivareta det friske i barnet, fremme mestring, vekst og utvikling, samt opprettholde håp, livskvalitet og mening
    • kan, under veiledning, observere, identifisere og analysere barnets generelle og spesielle behov
    • kan, under veiledning, planlegge, prioritere og iverksette nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
    • Kan, under veiledning, informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner
    • kan, under veiledning, anvende avansert medisinsk utstyr i tråd med lover, forskrifter og gjeldende prosedyrer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan, under veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
    • kan, gjøre rede for etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
    • kan, under veiledning, handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • Teaching and learning methods

    Veiledede praksisstudier, selvstudier, ferdighetstrening, simulering og refleksjonsgrupper.

  • Course requirements

    For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:

    • Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
    • Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
    • Deltakelse i simulering og refleksjonsgrupper

    Fravær fra obligatoriske aktiviteter kan medføre krav om innlevering av skriftlig arbeid som imøtekommer og tilfredsstiller krav til kunnskap og ferdigheter rettet mot definert tema.

  • Assessment

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet, kriterier for skikkethetsvurdering samt kriterier for ikke bestått praksis. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant.

  • Grading scale

    Ikke relevant.

  • Examiners

    Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

  • Overlapping courses

    10 studiepoeng overlapp med BARNPRA1/BARNPRA10 Kliniske studier/Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 15 stp og MBARNPRA1/MBARNPRA10 Kliniske studier/Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 20 stp.