EPN-V2

MASBAPRA10 Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 1 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Studenten skal sikres tilstrekkelig variert erfaring med ulike problemstillinger innen behandling av akutt og kritisk syke og skadde premature, nyfødte, barn og ungdom. Ferdighetstrening og simulering skal komme i tillegg til praksisstudiene. Praksisstudier gjennomføres ved avdelinger som tilbyr intensivbehandling til premature- og nyfødte barn og barn i alderen 0-18 år, kirurgisk barneavdeling/barneovervåkning, medisinsk barneavdeling/barneovervåkning, postoperativ avdeling eller poliklinikker.

    Praksisstudiene organiseres slik at studenten hovedsakelig har fokus på systematisk observasjon og overvåkning av akutt og/eller kritisk syke barn, ivaretakelse av deres grunnleggende behov ved ulike medisinske tilstander og forebyggelse av komplikasjoner som følge av sykdom og behandling. I tillegg vektlegges kommunikasjon og samarbeid med barn og omsorgspersoner.

    Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
    • kan drøfte barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
    • kan drøfte sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
    • kan kritisk vurdere og tolke barns, foreldres og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
    • kan, under veiledning, anvende barnesykepleiefaget med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
    • kan argumentere med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser og situasjonen
    • kan, under veiledning, identifisere og belyse komplikasjoner, infeksjoner, traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
    • kan, under veiledning, anvende praktisk og teoretisk problemløsning relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
      • arbeider kunnskapsbasert og identifiserer barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
      • prioriterer og iverksetter nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
      • anvender kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre barnets smerte og ubehag
      • identifiserer og ivaretar det friske i barnet, fremme mestring og opprettholde håp, livskvalitet og mening
      • anvender avansert medisinsk utstyr, med fokus på barnets sikkerhet
      • anvender avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
      • samarbeider med og benytter omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
      • informerer, veileder og underviser barn og omsorgspersoner
      • bidrar til kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan, under veiledning, lede arbeid i egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
    • kan, under veiledning, analysere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
    • kan delta i veiledning og reflektere over egne handlinger
  • Teaching and learning methods

    Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

  • Course requirements

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
    • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
    • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:  
      • Simulering
      • Refleksjonsgrupper

  • Assessment

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier og studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis. 

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant.

  • Grading scale

    Bestått-Ikke bestått.

  • Examiners

    Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet. 

  • Overlapping courses

    10 studiepoeng overlappende med BARNPRA1/BARNPRA10 og MBARNPRA1/MBARNPRA10.