Programplaner og emneplaner - Student
MASBA5900 Master’s Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Paediatric Nursing
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene skal til eksamen videreutvikle og bearbeide refleksjonstekstene (arbeidskrav) på grunnlag av mottatt veiledning eller skriftlige kommentarer. De ferdige refleksjonstekstene skal leveres som norsk tegnspråklig multimedial/sammensatt «muntlig» tekst, hver av dem levert på video med 15 min lengde +/- 10%.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Dersom refleksjonstekstene vurderes til ikke bestått (karakter F), må studenten levere en omarbeidet og forbedret versjon av tekstene som er vurdert til karakteren F.
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Learning outcomes
Grade scale A - F
Teaching and learning methods
Det arrangeres seminarer der studentene presenterer og diskuterer utkast til masteroppgavetekst i et større forum. På disse seminarene kan også sentrale emner tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov.
Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven og innebærer en nødvendig kvalitetssikring, blant annet av at arbeidet foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Ved forskningsarbeid er veileder forskingsansvarlig. Studenten(e) får oppnevnt en veileder. Det gis tilbud om 10 timer veiledning pr. masteroppgave. I tillegg får studenten(e) veiledning i forbindelse med masteroppgaveseminarene. En time veiledning med veileder er obligatorisk ved oppstart og fire av veiledningstimene må gjennomføres i løpet av 4.semester.
Dersom veiledningsforholdet blir vanskelig, skal studenten(e) først ta dette opp med veileder og eventuelt videre henvende seg til studieleder for masterstudiet.
Studenten(e) plikter å holde veileder orientert om sitt arbeid. Det gjelder også praktiske forhold som kan være av betydning for fremdriften i prosjektet. Relevante etiske prinsipper må ivaretas. All ekstern korrespondanse skal være godkjent av veileder. Søknader til godkjenningsinstanser som REK - Regional etisk komité for medisin og helsevitenskapelig forskningsetikk og SIKT - Kunnskapssektorens tjenesteleverandør (tidligere NSD - Norsk senter for forskningsdata) etc., må være godkjent av veileder før det sendes inn.
Ved ikke bestått masteroppgave, tilbys det 3 nye veiledningstimer.
Course requirements
Emnet er delt inn følgende to hovedtema.
Ressurser i personlig kunnskap (tema 1)
- Om voksnes mangfoldige forutsetninger for læring
- Biografisk læring
- Læringsstiler (studievaner, persepsjon)
- Multimodale ferdigheter (kroppslige uttrykksformer, funksjonell leseferdighet, akademisk skriving)
- Om læremidler og andre læringsressurser for bruk i egen virksomhet
Voksenlæreren på kulturelt komplekse læringsarenaer (tema 2)
- Å undervise voksne
- Voksne lærende i det flerkulturelle Norge
- Fleksibel læring
- Endringer i teknologiske kunnskapsmiljøer
- Formell og uformell kompetanse
- Minoritet og majoritet i lærende virksomheter
- Epistemiske kulturer (læringskultur)
- Samhandling i krysskulturelt læringsarbeid (fordommer, anerkjennelse)
Studentene skal levere en tegnspråklig refleksjonstekst relatert til innholdet i hvert av de to hovedtemaene (se avsnittet om «Arbeidskrav» og «Vurdering», under).
Assessment
Skriftlig masteroppgave utføres i gruppe på 2- 3 studenter. Oppgaven skal skrives etter gjeldende Masterhåndbok. Monografier skal ha et omfang på 15 000 ord (+/- 20 %). Velges artikkelmanus, skal fordypningsnotatet/kappen ha et omfang på 3000 ord (+/- 20 %). Velges et annet format som informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo, skal omfanget til fordypningsnotatet/kappen være på 9000 ord (+/- 20 %).
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F. Det gis felles karakter for alle studentene i gruppen.
Examiners
Hver masteroppgave vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern. Studentenes veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.
En sensorkommisjon består normalt av minimum en sensor som er spesialsykepleier innen fagområdet og en som har førstekompetanse.