EPN-V2

MASBA5900 Master’s Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
  • Introduction

    Studentene skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Arbeidet må ta utgangspunkt i spesialsykepleierens ansvars- og funksjonsområder. I arbeidet med masteroppgaven skal studentene videreføre den kompetansen studentene har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet. Masteroppgaven skal vise selvstendighet, forståelse, modning og refleksjon. Før arbeidet med masteroppgaven kan starte, må det foreligge en oppdatert og godkjent prosjektbeskrivelse.

    Masteroppgaven kan være:

    • et eget forskningsarbeid eller inngå som en avgrenset del av et pågående forskningsarbeid ved universitetet eller andre samarbeidende institusjoner.
    • et kvalitetsarbeid i form av et kvalitetsforbedringsarbeid eller et kvalitetskontrollarbeid.
    • en litteraturstudie (tidligere kalt systematisk oversikt) over forskning innen relevant tema (på grunn av metodekrav må oppgaven skrives i en gruppe på minimum 2 studenter)

    Masteroppgaven kan leveres i form av en monografi, som et artikkelmanus, en retningslinje, standard for en prosedyre, informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo. Innlevering av masteroppgaven i artikkelform forutsetter at artikkelen er utviklet i tråd med kriteriene (guidelines) for det valgte og faglig relevante vitenskapelige tidsskriftet (fagfellevurdert). Leveres masteroppgaven i et annet format enn en monografi, må det i tillegg skrives et fordypningsnotat/en kappe.

    Masteroppgaven skrives i gruppe på 2-3 studenter. Hensikten med å arbeide i gruppe er å utvikle samhandlingskompetanse, slik det er beskrevet under generell kompetanse i læringsutbyttet for hele programmet. Å utøve spesialsykepleie krever i stor grad samhandlingskompetanse i behandlingsteamet, og samhandlingskompetanse er derfor en viktig del av handlingskompetansen som spesialsykepleier.

    Masteroppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant vitenskapelig litteratur som besvarer den problemstillingen studentene selv har utviklet.

    Masteroppgaven skal utarbeides i henhold til Masterhåndbok for gjeldene kull, og kan etter avtale med veileder skrives på engelsk.

  • Required preliminary courses

    • Godkjent prosjektbeskrivelse
    • Bestått emne:
      • MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitesarbeid, 15 stp. eller ABIO6050/MAABI4050 Vitenskapsteiori og forskninsgmetode, 10 stp. og MASY4150 Forarbeid til master i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter, 5 stp.
      • xxxxPRA10 Praksisstudier i xx-sykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1
      • xxxPRA20 Praksisstudier i xx-sykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2

    Alle øvrige emner i studiet, teori- og praksisemner, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan analysere et avgrenset område relevant for utøvelse av spesialsykepleie
    • kan drøfte hvordan vitenskapelig teori og metoder kan søkes, utvikles og anvendes
    • kan kritisk vurdere forskningsprosessen
    • kan vurdere analyse av forskningsdata
    • kan drøfte forskningsetikk
    • kan drøfte metoder for kvalitetsarbeid i helsetjenesten
    • kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akutt-, anestesi-, barne-, intensiv-, kardiologisk - eller operasjonssykepleierens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og anvende teori og metoder til å strukturere og formulere faglige og teoretiske problemstillinger innen spesialsykepleie
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen spesialsykepleie
    • kan analysere og forhold seg kritisk til eksisterende teori og metoder
    • kan arbeide selvstendig med valgt problemstilling
    • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor spesialsykepleie
    • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid, under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kritisk analysere og reflektere over forholdet mellom de ulike stegene i forskningsprosessen 
    • kan anvende relevante metoder for kunnskapsformidling 
    • kan anvende kunnskap og ferdigheter innen spesialsykepleie for å bidra til implementering av fag og forskning i klinisk praksis
    • kan kritisk analysere og vurdere ulike vitenskapsteoretiske, metodiske og forskningsetiske tilnærminger ved planlegging og gjennomføring av forsknings- eller kvalitetsarbeid
    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen spesialsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor spesialsykepleie både med spesialister og til allmennheten
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen spesialsykepleie
    • kan anvende og formidle forsknings- eller kvalitetsarbeid for å bidra til utvikling av spesialsykepleie og helsetjenesten
  • Teaching and learning methods

    Det arrangeres seminarer der studentene presenterer og diskuterer utkast til masteroppgavetekst i et større forum. På disse seminarene kan også sentrale emner tilknyttet arbeidet med masteroppgaven tas opp etter behov.

    Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven og innebærer en nødvendig kvalitetssikring, blant annet av at arbeidet foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Ved forskningsarbeid er veileder forskingsansvarlig. Studenten(e) får oppnevnt en veileder. Det gis tilbud om 10 timer veiledning pr. masteroppgave. I tillegg får studenten(e) veiledning i forbindelse med masteroppgaveseminarene. En time veiledning med veileder er obligatorisk ved oppstart og fire av veiledningstimene må gjennomføres i løpet av 4.semester.

    Dersom veiledningsforholdet blir vanskelig, skal studenten(e) først ta dette opp med veileder og eventuelt videre henvende seg til studieleder for masterstudiet.

    Studenten(e) plikter å holde veileder orientert om sitt arbeid. Det gjelder også praktiske forhold som kan være av betydning for fremdriften i prosjektet. Relevante etiske prinsipper må ivaretas. All ekstern korrespondanse skal være godkjent av veileder. Søknader til godkjenningsinstanser som REK - Regional etisk komité for medisin og helsevitenskapelig forskningsetikk og SIKT - Kunnskapssektorens tjenesteleverandør (tidligere NSD - Norsk senter for forskningsdata) etc., må være godkjent av veileder før det sendes inn.

    Ved ikke bestått masteroppgave, tilbys det 3 nye veiledningstimer.

  • Course requirements

    This course comprises supervised professional practice in a workplace where the student will gain experience with work of relevance to child care and welfare. The course also includes one seminar that prepares the student for practical training and one that summarises and concludes the training period. During the practical training period, the students will gain experience that promotes the integration of theory and practice, academic progress and personal development. Under supervision, the students will practise using critical and ethical reflection as well as practical skills.

    Practical training is unpaid.

  • Assessment

    The student must have completed and passed the second year of the Bachelor Programme in Child Care and Welfare.

  • Permitted exam materials and equipment

    Knowledge

    The student

    ·         has knowledge of how the different practical training establishments are organised and the mandate that governs their activities

    ·         has knowledge of the tasks of different actors and administrative levels and how the tasks are divided between them

    ·         has broad knowledge of interdisciplinary, inter-agency and interprofessional cooperation

    ·         has good insight into how child welfare work is carried out in a power context

    ·         has broad knowledge of applicable legislation of relevance to the field of child care and welfare

    ·         has broad knowledge of how children’s participation can be facilitated and how to obtain feedback from children and parents/guardians and use it in service development and the development of each employee

    ·       has knowledge of professional ethics, ethical values, dilemmas and issues in the area of child care and welfare

     

    Skills

    The student

    ·       can prepare, implement and evaluate conversations and cooperation with children, young people and families

    ·       can use relevant rules and legislation

    ·       can plan, implement, document, evaluate and communicate measures in cooperation with children and/or parents/guardians (depending on the practical training establishment) based on the child’s best interests

    ·       can cooperate across professions and fields of work

    ·       can apply evidence-based methods, theories and professional judgement in the best interests of the child and family in social therapy and other child care and welfare work

    ·      can explain and justify professional decisions 

    ·      can document their own learning process 

    ·       can master written genres in use at the practical training establishment, e.g. reports, case records, minutes of meetings, draft reports to the county social welfare board and letters to editors of various media

    ·         can use their experience and knowledge to critically and ethically reflect on their own and the service’s practice

    ·         can use their knowledge for professional development, quality improvement and service innovation 

     

    General competence

     

    The student 

    ·         has knowledge of and experience in investigating, adapting and implementing child care and welfare work in an ethical and professionally responsible manner

    ·         has knowledge of and experience in analysing and evaluating child care and welfare work

    ·         can document and communicate professional assessments verbally and in writing  

    ·         has knowledge of and the ability to safeguard the rights of children, young people and their families

    ·         has knowledge that contributes to ensuring equitable services in a diverse society

    ·         has insight into and the ability to identify ethical dilemmas and can give grounds for professional and ethical decisions

    ·         can critically reflect on their own and the service’s practices, and adjust their behaviour and approach through supervision

    ·         can reflect on how their own life experience and values can be challenged when encountering other people’s perspectives, positions and cultural backgrounds  

    ·         can demonstrate understanding, empathy and recognition when working with children, young people and families in vulnerable life situations

    ·         can assist in the development of and use suitable technology at the individual and system level 

  • Grading scale

    There are four coursework requirements/compulsory activities in this course:

    1) Draw up own learning objectives 

    2) Own evaluation of practical training 

    3) Approved supervised practical training

    Absence is only accepted in connection with illness and/or leaves of absence approved by the university. The maximum limit for absence is 20%; see the rules for practical training. The supervisor must document attendance in practical training.

    The student's working hours are stipulated on the basis of the normal working hours for the workplace in question.

    4) Attendance at the pre-practical training seminar.

    The attendance requirement for compulsory teaching activities is 80%. If a student's absence exceeds 20%, a coursework requirement is set to compensate. If a student's absence exceeds 40%, they lose the right to take the exam. 

    Each student is responsible for ensuring that their attendance is documented. The length of the teaching days will vary, and it is each student's own responsibility to stay informed about the teaching schedule.

    All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.

  • Examiners

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.