EPN-V2

MASBA5200 Paediatric Nursing Course description

Course name in Norwegian
Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2026/2027
  • Introduction

    I dette emnet skal studenten oppnå kunnskap innenfor barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder til premature, barn med medfødte misdannelser, barn med kroniske sykdommer og til akutt og/eller kritisk syke barn og unge, som alle befinner seg i en sårbar, kritisk og mulig livstruende fase av livet. Barnesykepleierens ansvar omfatter også barnas omsorgspersoner og søsken. Barnesykepleier har etselvstendig ansvar for egen yrkesutøvelse, delegerte medisinske oppgaver og tverrfaglig samarbeid.

    Studenten skal videre tilegne seg spesialisert kunnskap om patofysiologi, svikt i vitale funksjoner og intensivbehandling ved ulike medisinske og kirurgiske tilstander hos premature, nyfødte, barn og unge. Denne kunnskapen er nødvendig for å kunne observere og tolke sykdomstegn hos barn, iverksette sykepleietiltak og delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling av barn. Samtidig som studenten har oppmerksomheten rettet mot pasientens og omsorgspersonenes generelle og spesielle behov, og deres opplevelser og reaksjon på sykdom, behandling og høyteknologiske omgivelser. Kunnskapen skal gjøre studenten i stand til å handle raskt, etisk og faglig forsvarlig i akutte situasjoner.

    Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve barnesykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

    I dette emnet utgjør selvvalgt litteratur til sammen 100 sider, knyttet til arbeidskravet.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

    MASY4000 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 stp., MASBAPRA10 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp og MASBAPRA21 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 10 stp må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte barns normale utvikling og grunnleggende behov
    • kan drøfte helsetjenestens organisering og barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder, egenart og samfunnets utvikling
    • kan drøfte pasientens og pårørendes psykososiale behov, helsekompetanse og mestringsstrategier i et alders-, kjønns og kjønnsidentitet-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
    • kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer barnesykepleierens arbeid
    • kan drøfte de hyppigst forekommende medisinske og kirurgiske sykdommer og tilstander hos barn
    • kan analysere hvordan barnemedisinske sykdomstilstander starter, utvikles, observeres og behandles
    • kan drøfte nyfødtmedisinsk, pediatrisk, barnekirurgisk, nevrokirurgisk, ungdomsmedisinsk og intensivmedisinsk behandling av barn
    • kan drøfte kunnskaper om farmakologi, spesielt farmakokinetikk og farmakodynamikk i medikamentell behandlingen av nyfødte og store barn
    • kan gjøre rede for anestesiformer og ettervirkninger
    • kan kritisk vurdere smerte- og kvalmebehandling av barn
    • kan kritisk vurdere faktorer og sykdom som påvirker barns psykiske helse
    • kan analysere foreldre-barn tilknytning
    • kan drøfte fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdom og sykdomslære hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
    • kan drøfte prinsipper om personsentrert sykepleie og familiesentrert omsorg
    • kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet
    • kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde pasienter
    • kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester
    • kan drøfte barns og foreldres juridiske posisjon og rettigheter i kontakt med helsetjenesten
    • kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
    • kan vurdere organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer som påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten
    • kan vurdere spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres
    • kan drøfte og kritisk vurdere bruken av digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi
    • kan kritisk vurdere faglig ledelse, organisering, ressursbruk, prioriteringer og bærekraft
    • kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
    • kan drøfte pasientsikkerhetskultur, risikofaktorer i helsetjenesten, og tiltak for å fremme pasientsikkerhet
    • kan kritisk vurdere prinsipper, funksjon, kontroll, bruk og vedlikehold av avansert medisinsk teknisk utstyr som brukes i barnekirurgisk, nyfødtmedisinsk, barnemedisinsk og intensivmedisinsk behandling av barn, samt drøfte lover og forskrifter knyttet til bruk av dette utstyret relevant for yrkesutøvelsen.
    • kan drøfte kunnskapsbasert praksis

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen barnesykepleie
    • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
    • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
    • kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av barnesykepleie
    • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
    • kan anvende teori og metoder innenfor barnemedisin, barnekirurgi, nevrokirurgi, anestesiologi og medikamentell behandling av barn kritisk
    • kan anvende teori og metoder til akutt og eller kritisk syke barn og unge
    • kan anvende teori og metoder i barnepalliative forløp
    • kan analysere og vurdere patofysiologi og svikt i vitale funksjoner som grunnlag for å observere og tolke sykdomstegn hos barn

    Generell kompetanseStudenten

    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan kommunisere og fremme barnesykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
    • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
    • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av barnesykepleie
    • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
    • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
    • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen barnesykepleie
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

    • Minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.Fravær over 20% medfører krav om innlevering av skriftlig arbeid som imøtekommer og tilfredsstiller krav til kunnskap og ferdigheter rettet mot definert tema
    • Individuell skriftlig oppgaver. Studenten skal drøfte én valgfri klinisk problemstilling relatert til barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Pensum og selvvalgt litteratur skal anvendes i besvarelsen. Studenten må ha funnet minimum fire relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider (se Vurdering og sensur). Studenten får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
  • Assessment

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav mint én ekstern.

  • Overlapping courses

    10 studiepoeng overlapp med BARN6000/MBARN5000/MASBA5000 Neonatalogi, pediatri og barnekirurgi, 10 stp.5 studiepoeng overlapp med BARN6100/MBARN5000/MASBA5100 Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, 10 stp.