EPN-V2

MASBA5100 Paediatric Nursing Course description

Course name in Norwegian
Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
Study programme
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Paediatric Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten oppnå kunnskap innenfor barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder til barn som fødes for tidlig, barn som har medfødte misdannelser, barn med kroniske sykdommer og til akutt og/eller kritisk syke barn og unge, som alle befinner seg i en sårbar, kritisk og mulig livstruende fase av livet. Barnesykepleierens ansvar omfatter også barnas omsorgspersoner og søsken. Denne kunnskapen skal danne grunnlaget for å kunne utføre ulike medisinske forordninger og tekniske prosedyrer, samtidig som studenten har oppmerksomheten rettet mot pasientens og omsorgspersonenes generelle og spesielle behov, og deres opplevelser og reaksjon på sykdom, behandling og høyteknologiske omgivelser. Kunnskapen skal gjøre studenten i stand til å handle raskt, etisk og faglig forsvarlig i akutte situasjoner.

Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i dette emnet.

I dette emnet utgjør selvvalgt pensum til sammen 1000 sider.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

MASBAPRA10 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte helsetjenestens organisering og barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder, egenart og samfunnets utvikling
  • kan drøfte pasientens og pårørendes psykososiale behov, helsekompetanse og mestringsstrategier i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
  • kan analysere akutt/kritisk syke tilstander hos barn og unge
  • kan analysere foreldre-barn tilknytning
  • kan drøfte prinsipper om personsentrert sykepleie og familiesentrert omsorg
  • kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet
  • kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde pasienter
  • kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester
  • kan drøfte barns og foreldres juridiske posisjon og rettigheter i kontakt med helsetjenesten
  • kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
  • kan vurdere organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer som påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten
  • kan vurdere spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres
  • kan drøfte og kritisk vurdere bruken av digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi
  • kan kritisk vurdere faglig ledelse, organisering, ressursbruk, prioriteringer og bærekraft
  • kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
  • kan drøfte pasientsikkerhetskultur, risikofaktorer i helsetjenesten, og tiltak for å fremme pasientsikkerhet
  • kan drøfte kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen barnesykepleie
  • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av barnesykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan kommunisere og fremme barnesykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
  • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
  • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av barnesykepleie
  • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
  • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen barnesykepleie

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
  • Gruppeoppgave: Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta akutt og/eller kritisk syke barn.

    • Studentene utarbeider problemstilling selv.
    • Utføres i gruppe på 3-5 studenter.
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
    • Studentene får muntlig tilbakemelding fra faglærer i et seminar.
  • Individuell oppgave: Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta premature barns grunnleggende behov.

    • Studentene utarbeider problemstilling selv med utgangspunkt i en pasientsituasjon der barnet har en gestasjonsalder
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent og skriftlig tilbakemelding fra faglærer.

Assessment

Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2- 3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.

Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.

Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

Overlapping courses

10 studiepoeng overlappende med BARN6100/MBARN5100.