Programplaner og emneplaner - Student
MASBA5100 Paediatric Nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- Study programme
-
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Paediatric Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ikke relevant.
Required preliminary courses
Bestått-Ikke bestått.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder i helsefremmende, forebyggende, behandlende, undervisende, rehabiliterende og lindrende perspektiver
- kan analysere akutt/kritisk syke tilstander hos barn og unge
- kan analysere foreldre-barn tilknytning
- kan analysere forsvarsmekanismer, stress, mestringsstrategier, og følger av sykdom og sykehusinnleggelse for barnet og familien
- kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester med god ressursutnyttelse på tvers av tjenestesteder og nivåer
- kan drøfte barns og foreldres juridiske posisjon og rettigheter i kontakt med helsetjenesten
- kan analysere modeller, risikovurdering og verktøy for vurdering av pasientsikkerhet og kvalitet
- kan vurdere organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer som påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten
- kan vurdere spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres
- kan drøfte og kritisk vurdere bruken av digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi
- kan kritisk vurdere faglig ledelse, organisering, ressursbruk, prioriteringer og bærekraft
- kan analysere metoder innen veiledning og undervisning av studenter og kollegaer
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen barnesykepleie
- kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
- kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
- kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
- kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av barnesykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan kommunisere og fremme barnesykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
- kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
- kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av barnesykepleie
- kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen barnesykepleie
Teaching and learning methods
5 studiepoeng overlappende med BARNPRA1/MBANPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med BARNPRA2/MBARNPRA2.
10 studiepoeng overlappende med BARNPRA10/MBARNPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med BARNPRA20/MBARNPRA20.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
-
Gruppeoppgave: Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta akutt og/eller kritisk syke barn.
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Utføres i gruppe på 3-5 studenter.
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra faglærer i et seminar.
-
Individuell oppgave: Barnesykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta premature barns grunnleggende behov.
- Studentene utarbeider problemstilling selv med utgangspunkt i en pasientsituasjon der barnet har en gestasjonsalder
- Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering.
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent og skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
Assessment
Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2- 3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.
Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.
Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.
Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.
Overlapping courses
10 studiepoeng overlappende med BARN6100/MBARN5100.