Programplaner og emneplaner - Student
MASBA5100 Paediatric Nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- Study programme
-
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Paediatric Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
Introduction
Students must have completed and passed the first year of the Bachelor’s Programme in Social Work.
Required preliminary courses
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has broad knowledge of the links between theory of science, theory and research methods
- has knowledge of the different positions in theory of science and the development of knowledge in social work
- is familiar with social science methods and their possibilities and limitations
- can keep up to date with research and development work of relevance to social work, at the national and international level
Skills
The student:
- can obtain, assess and summarise relevant research and development work in a social work topic of their own choosing and present this orally and in writing
- can carry out a limited survey that includes data collection and analysis
- can reflect on the possibilities and limitations of various research methods
- can reflect on the relationship between theory and practice in knowledge development
General competence
The student:
- has insight into professional and research ethics issues that can arise when working with knowledge development
- can reflect on how research and development work can contribute to new ideas and innovation in the services
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder i helsefremmende, forebyggende, behandlende, undervisende, rehabiliterende og lindrende perspektiver
- kan analysere akutt/kritisk syke tilstander hos barn og unge
- kan analysere foreldre-barn tilknytning
- kan analysere forsvarsmekanismer, stress, mestringsstrategier, og følger av sykdom og sykehusinnleggelse for barnet og familien
- kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester med god ressursutnyttelse på tvers av tjenestesteder og nivåer
- kan drøfte barns og foreldres juridiske posisjon og rettigheter i kontakt med helsetjenesten
- kan analysere modeller, risikovurdering og verktøy for vurdering av pasientsikkerhet og kvalitet
- kan vurdere organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer som påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten
- kan vurdere spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres
- kan drøfte og kritisk vurdere bruken av digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi
- kan kritisk vurdere faglig ledelse, organisering, ressursbruk, prioriteringer og bærekraft
- kan analysere metoder innen veiledning og undervisning av studenter og kollegaer
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen barnesykepleie
- kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
- kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
- kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
- kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av barnesykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan kommunisere og fremme barnesykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
- kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
- kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av barnesykepleie
- kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen barnesykepleie
Teaching and learning methods
The course concludes with the submission of a project assignment prepared by the project group. The project assignment must be between 14-16 pages. Font and font size: Calibri 12-point. Line spacing 1.5. The approved citation style APA for assignments must be complied with.
Candidates who fail or who were absent from the ordinary exam for a valid reason can take a resit/rescheduled exam.
Course requirements
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Assessment
Pass/fail.
Permitted exam materials and equipment
All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.
Grading scale
Jorunn Vindegg og Dag Jenssen
Examiners
Bestått-Ikke bestått.
Overlapping courses
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.