EPN-V2

MASBA5000 Paediatrics, Neonatology and Paediatric Surgery Course description

Course name in Norwegian
Neonatologi, pediatri og barnekirurgi 
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Barnesykepleier har et selvstendig ansvar for egen yrkesutøvelse, delegerte medisinske oppgaver og tverrfaglig samarbeid. For å kunne utføre delegerte medisinske oppgaver og iverksette barnesykepleietiltak må studenten tilegne seg spesialisert kunnskap om patofysiologi, svikt i vitale funksjoner og intensivbehandling ved ulike medisinske og kirurgiske tilstander hos premature, nyfødte, barn og unge, samt relevant kunnskap om anestesi knyttet til dette. Denne kunnskapen er nødvendig for å kunne observere og tolke sykdomstegn hos barn, iverksette sykepleietiltak og delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling av barn.

  • Required preliminary courses

    Interaksjonsdesign er en tverrfaglig disiplin der eksperter fra flere fagfelt er involvert i utviklingsprosessen fra idé til sluttprodukt. Produktdesign, grafisk design, antropologi, kommunikasjon og kognitiv psykologi inngår som fagdisipliner i tillegg til informasjonsteknologi.

    I emnet skal studentene få kjennskap til disse fagområdene, men det praktiske arbeidet vil være begrenset til utvikling av prototyper, brukertesting, evaluering og noe grafisk design.

  • Learning outcomes

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Teaching and learning methods

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten skal kjenne til

    • ulike prototypingsteknikker
    • brukersentrert design
    • utforsking gjennom design (Research through Design)
    • skisse/tegneteknikker, enkel grafisk design, form og fargebruk
    • generelle designprinsipper for gode brukeropplevelser. Emosjonelt design
    • teorier om kommunikasjon, grunnleggende psykologi, observasjon
    • verktøy for framstilling av interaktive prototyper (digtiale verktøy, Arduino, sensorteknologi)

    Ferdigheter

    Studentene skal

    • kunne utarbeide ideer i team og ta beslutninger
    • kunne framstille interaktive prototyper ved hjelp av enkle midler (papir) og meer avansert digitalt verktøy
    • kunne bruke kunnskap om form, farge og grafisk design i utforming av produkter
    • kunne beskrive mål for brukbarhet (usability) og brukeropplevelse (user experience)
    • kunne utføre brukertester og bruke resultatene i videreutvikling av et produkt
    • kunne bruke kjente evalueringsmetoder (heuristisk evaluering, kognitiv gjennomgang)

    Generell kompetanse:

    Studenten kan:

    • utvikle konsepter og foreslå løsninger på gitte problemer
    • teste ideer og produkter med reelle brukere ved hjelp av prototyping
    • kommunisere ideer og mulige løsninger til designere, utviklere og kunder
  • Course requirements

    Forelesninger og praktiske oppgaver under veiledning, både forelesninger og øvinger fordrer oppmøte på campus. Casestudier kan inngå som en del av undervisningen. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 5 studenter (bestemmes av emneansvarlig).

    I tillegg til undervisning og pensum forventes studentene å lære seg nødvendige teknikker gjennom mindre nettkurs eller kurs tilbudt hos Makerspace. Dette kan være nødvendig for å bygge den endelige prototypen.

  • Assessment

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

    • Tre obligatoriske innleveringer i gruppe (arbeidsmengde tilpasset 3-5 studenter). Disse utgjør tre leveranser som bygger på hverandre og som må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
  • Grading scale

    Hjemmeeksamen. En endelig rapport som dokumenterer prosess og produksjon av en prototyp. Bygger videre på de obligatoriske oppgavene i emnet.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

  • Examiners

    Alle.

  • Overlapping courses

    Gradert skala A-F.