EPN-V2

MASANPRA22 Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 3 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudier. Emnet organiseres slik at studenten i økende grad har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 3 og 4 og kompliserte inngrep/situasjoner.Det forventes at studenten viser klar faglig progresjon, tar ansvar og viser evne til å gjøre noen selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie, både i elektive og mer akutte og komplekse situasjoner. Studenten skal i noen grad selvstendig ivareta anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i anestesisykepleie.

    Praksisstudiene organiseres slik at studenten får erfaring med og utvikler kompetanse i anestesisykepleie ved alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner. Som et minimum kreves det at studenten får erfaring med ulike anestesiformer som total intravenøs anestesi, inhalasjonsanestesi, regional og lokal anestesi. Det bør tilstrebes at studenten får erfaring med de anestesiologiske utfordringene ved ulike kirurgiske metoder som større bløtdels-, ortopedisk-, obstetrisk-, øre-nese-hals-kirurgi og anestesi ved ulike undersøkelser og behandlinger i og utenfor operasjonsavdelinger. Studenten skal også få erfaring med anestesi til barn og akutt kirurgi, samt håndtering av kritisk syke pasienter i og utenfor sykehus.

  • Required preliminary courses

    MASANPRA21 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan med noe veiledning analysere og vurdere anestesisykepleie for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase i og utenfor sykehus
    • kan med noe veiledning analysere og vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • kan med noe veiledning analysere og vurdere ulike kirurgiske undersøkelser og inngrep og hvordan dette virker på pasientens situasjon og anestesisykepleierens ansvar og funksjon
    • kan med noe veiledning vurdere egenskaper ved spesielle pasientgrupper som stiller krav til valg og utførelse av anestesi

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan med noe veiledning bruke relevante metoder for å håndtere og ivareta pasienters og pårørendes behov i et komplekst høyteknologisk miljø
    • bruker med noe veiledning relevante metoder ved gjennomføring av preanestetisk vurdering og avgjør om pasienter må ha anestesiologisk tilsyn
    • vurderer med noe veiledning sammenhengen og risikofaktorer mellom sykdom/skade og valg av anestesimidler og metoder
    • kan med noe veiledning analysere og i noen grad selvstendig vurdere pasientens bevissthet og sikre adekvat ventilasjon og sirkulasjon ved gjennomføring av anestesi
    • har avanserte tekniske ferdigheter i å opprettholde frie luftveier og ventilasjon hos voksne
    • kan, med noe veiledning, administrere og evaluere de vanligst brukte medikamentelle og ikke-medikamentelle metoder for smertelindring
    • har avanserte tekniske ferdigheter i og kan bruke relevante metoder og utstyr for å etablere venøs eller intravaskulær tilgang
    • kan med noe veiledning bruke relevante kunnskaper og aktuelle retningslinjer for å forebygge infeksjoner og smitte
    • kan med noe veiledning analysere, forstå og tolke digitale parameter opp mot kliniske funn
    • kan med noe veiledning bruke relevante metoder i gjennomføringen av systematisk klinisk undersøkelse og selvstendig observere, monitorere, og klinisk vurdere pasienten
    • kan med noe veiledning vurdere og revurdere relevante tiltak for å være i forkant, forutse og forebygge komplikasjoner
    • kan med noe veiledning bruke relevante metoder for å håndtere effekt og bivirkninger av anestesi-medikamenter og relevante tilleggsmedikamenter
    • kan med noe veiledning identifisere væske- og elektrolyttforstyrrelser selvstendig og igangsette adekvat behandling som følge av kirurgisk behandling og anestesi
    • kan med noe veiledning evaluere, dokumentere og kvalitetssikre anestesisykepleien
    • kan med noe veiledning analysere og vurdere pasientens situasjon for å forebygge, og behandle og lindre smerte, ubehag og kvalme
    • kan bruke relevante verktøy for å dokumentere anestesiforløp og anestesisykepleien
    • kan med noe veiledning analysere fagspesifikke og overlappende funksjoner for å fremme god samhandling mellom profesjonene
    • kan med noe veiledning forebygge psykiske senskader i forbindelse med ulykker og akutt innleggelse i sykehus

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan med noe veiledning gjennomføre administrering og vedlikehold av regional og lokal anestesi samt sedasjon, og tilrettelegge for behandling og kirurgi
    • kan med noe veiledning analysere og vurdere og erkjenne eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov
    • kan med noe veiledning samarbeide flerfaglig og tverrfaglig i pasientbehandlingen
    • kan med noe veiledning bearbeide egne reaksjoner i forbindelse med arbeidet, og bistå og støtte medarbeidere/kolleger med deres opplevelse og reaksjoner
    • kan med noe veiledning anvende kunnskap og ferdigheter for å bistå i smertebehandling og palliasjon
    • kan med noe veiledning anerkjenne og respektere kompetansen til andre team-medlemmer og kollegaer, og delta aktivt med sin kompetanse i team i og utenfor sitt faste arbeidssted
    • kan, med noe veiledning, bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen anestesisykepleie
  • Teaching and learning methods

    Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

  • Course requirements

    For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:

    • Levere konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
    • Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
    • Deltagelse i simulering* og refleksjonsgrupper.

    * forskrift om nasjonal retningslinje for anestesisykepleie krever at 10 dager simulering og ferdighetstrening gjennomføres i løpet av studiet. Endelig godkjenning gjøres i emnet MASANPRA30.

    Fravær fra obligatoriske aktiviteter kan medføre krav om innlevering av skriftlig arbeid som imøtekommer og tilfredsstiller krav til kunnskap og ferdigheter rettet mot definert tema.

  • Assessment

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet, kriterier for skikkethetsvurdering samt kriterier for ikke bestått praksis. For å kunne bestå praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant.

  • Grading scale

    Bestått-Ikke bestått.

  • Examiners

    Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet

  • Overlapping courses

    15 studiepoeng overlapp med ANESTPRA2/MANESPRA2 Kliniske studier/Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 20 stp.

    15 studiepoeng overlapp med ANESTPRA20/MANESPRA20 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 15 stp.

    15 studiepoeng overlapp med MASANPRA20 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp.