Programplaner og emneplaner - Student
MASANPRA20 Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
- Study programme
-
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Anaesthesia Nursing
- Weight
- 25.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudier. Studiene organiseres slik at studenten primært har fokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 1 og 2, men med økende fokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 3 og 4. Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie.
Praksisstudiene organiseres slik at studenten får erfaring med og utvikler kompetanse i anestesisykepleie ved alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner. Som et minimum kreves det at studenten får erfaring med ulike anestesiformer som total intravenøs anestesi, inhalasjonsanestesi, regional og lokal anestesi. Det bør tilstrebes at studenten får erfaring med de anestesiologiske utfordringene ved ulike kirurgiske metoder som større bløtdels-, ortopedisk-, obstetrisk-, øre-nese-hals-kirurgi og anestesi ved ulike undersøkelser og behandlinger i og utenfor operasjonsavdelinger. Studenten skal også få erfaring med anestesi til barn og akutt kirurgi, samt håndtering av kritisk syke pasienter i og utenfor sykehus.
Required preliminary courses
MASANPRA10 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan, med noe veiledning:
- vurdere hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
- vurdere de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
- vurdere spesielle forhold ved ulike kirurgiske inngrep som har konsekvenser for valg og bruk av ulike anestesiformer, -teknikker og -medikamenter
- vurdere det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner i situasjoner der de er truet
- vurdere ulike behandlings- og undersøkelsesmetoders påvirkning påanestesisykepleierens arbeidsmiljø
Ferdigheter
Studenten kan, med noe veiledning:
- arbeide ansvarlig ved gjennomføring av generell anestesi på ellers funksjonsfriske pasienter (ASA 1 og 2) etter gjeldende retningslinjer
- administrere og evaluere forordnet anestetika og andre aktuelle medikamenter
- administrere og evaluere de vanligst brukte medikamentelle og ikke-medikamentelle metoder for smertelindring
- overvåke pasienter i regional anestesi og dyp sedasjon
- anvende anestesiapparatet og avansert medisinsk utstyr som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig
- identifisere akutte og problematiske situasjoner
- sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan vurdere og erkjenne eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan, med noe veiledning, vurdere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
- kan, med noe veiledning, bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen anestesisykepleie
Teaching and learning methods
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Course requirements
For å fremstille seg til vurdering i praksis må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
- Individuelt refleksjonsnotat om et gitt tema med et omfang på maksimalt 5 sider.
-
Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:
- Simulering*
- Refleksjonsgrupper
* forskrift om nasjonal retningslinje for anestesisykepleie krever at 10 dager simulering og ferdighetstrening gjennomføres i løpet av studiet. Endelig godkjenning gjøres i emnet MANESPRA30.
Assessment
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet og kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Permitted exam materials and equipment
Ikke relevant.
Grading scale
Studenten skal med noe veiledning ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Det for ventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.
Studenten skal primært ha praksisstudier ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for praksisstudier kan være:
- overvåkingsavdelinger
- intermediæravdelinger
- postoperativ avdeling
- prehospitale tjenester/ambulansetjenesten
- akuttpsykiatrisk avdeling
- legevakt
Praksisstudiene skal tilrettelegges slik at studenten etter gjennomført studium har fått erfaring med og utviklet handlingskompetanse i akuttsykepleie i forhold til alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner.
Examiners
MASKAPRA10 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Overlapping courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan, med noe veiledning. drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan, med noe veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
- kan, med noe veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve akuttsykepleie
- kan, med noe veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan, med noe veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan, med noe veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan, med noe veiledning, drøfte teorier om kommunikasjon og helsepedagogikk til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
- kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten
- kan, med noe veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan, med noe veiledning, gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
- kan, med noe veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
- kan, med noe veiledning, analysere pasientens ressurser, problemer og behov
- kan, med noe veiledning, bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av akuttsykepleie
- kan, med noe veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i akuttmottaket
- kan, med noe veiledning, analysere risikofaktorer til akuttbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
- kan, med noe veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
- kan, med noe veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
- kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- administrere relevant monitoreringsutstyr
- yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
- identifisere akutte situasjoner
- administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
- administrere og evaluere sedasjon av pasienten
- bruke og kontrollere medisinsk utstyr og digitale verktøy, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
- samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
- sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
- utføre triage av pasienter i akuttmottaket
Generell kompetanse
Studenten
- kan, med noe veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- kan, med noe veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i akuttsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan, med noe veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta pasienten og pårørende
- kan, med noe veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om pasienten
- kan, med noe veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten.