EPN-V2

MASANPRA20 Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 2 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
Weight
25.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
  • Introduction

    Anestesisykepleie innebærer å ivareta pasienten som skal gjennomgå kirurgi eller undersøkelser som krever anestesi eller sedasjon, og til akutt og/eller kritisk syke pasienter. I forbindelse med operasjon og anestesi er pasientene sårbare for både fysiske og psykiske belastninger. Anestesisykepleiere har kunnskap, kompetanse og forutsetninger for å ivareta pasientens autonomi, selvbestemmelse og vitale funksjoner i en høyteknologisk kontekst. Anestesisykepleiere kan ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase i og utenfor sykehus.

    Anestesisykepleiefagets historiske utvikling er påvirket av generelle samfunnsmessige endringer, og er sterkt preget av de faglige oppgaver og utfordringer som faggruppen har blitt satt til å ivareta.

    Profesjonell ivaretagelse av pasienten krever at en er oppdatert i aktuell forskning og kvalitetsarbeid (fagutviklingsarbeid, kvalitetssikringsarbeid eller kvalitetskontrollarbeid) knyttet til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk anestesisykepleie.

    Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i dette emnet.

    I dette emnet utgjør selvvalgt pensum til sammen 1000 sider.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

    MASANPRA10 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan analysere og evaluere anestesisykepleiens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdets historie, tradisjon og plass i samfunnet
    • kan vurdere anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale og internasjonale anestesistandarder
    • kan drøfte profesjonens etiske retningslinjer, inkludert krav til dokumentasjon av anestesi
    • kan drøfte kunnskap om helsekompetanse, hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse, pasientmedvirkning og pasienterfaringer innen anestesisykepleie
    • kan drøfte kunnskap om kommunikasjon, opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende
    • kan drøfte betydningen av å anvende ikke-tekniske ferdigheter i utøvelsen av anestesisykepleierrollen
    • kan drøfte anestesisykepleierens rolle ved pandemier, beredskap- og krisehåndtering ved større ulykker, terror og i krigs- og katastrofeområder
    • kan vurdere kirurgiske metoders betydning for anestesi
    • kan vurdere konsekvenser hensyn forbundet med leiring av pasient under anestesi
    • har spesialisert innsikt i kunnskap om funksjon, kontroll, bruk og vedlikehold av avansert medisinsk teknisk utstyr innenfor anestesi- og akuttmedisin for å kunne håndtere avvik og ivareta pasientsikkerhet
    • kan drøfte kommunikasjon og samhandling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå
    • kan analysere betydningen av fagspesifikt og tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon, samt ledelse av eget fag
    • kan analysere fysisk og psykososialt arbeidsmiljø, stressreaksjoner og mestringsstrategier, og hvordan arbeidsbelastninger kan forebygges og reduseres
    • har avansert kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen anestesisykepleie
    • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
    • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
    • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
    • kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av anestesisykepleie

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan kommunisere og fremme anestesisykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
    • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
    • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av anestesisykepleie
    • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
    • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
    • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen anestesisykepleie
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, simulering, gruppearbeid, refleksjonsgrupper, seminar og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
    • Test i legemiddelregning.
    • Individuell oppgave: Den våkne pasienten (for eksempel regional anestesi).
      • Studenten utarbeider problemstilling selv.
      • Omfang: 3000 ord (+/-20 %).
      • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen med minimum to relevante forskningsartikler.
      • Besvarelsen skal skrives i henhold til «Vurdering av skriftlige arbeider» i programplanens kapittel Vurdering.
      • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
    • Gruppeoppgave: Generell anestesi
      • Studentene utarbeider problemstilling selv.
      • Omfang: 3000 ord (+/-20 %).
      • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler. Besvarelsen skal skrives i henhold til «Vurdering av skriftlige arbeider» i programplanens kapittel Vurdering. Studenten får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og lærer i et seminar.
  • Assessment

    Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven som utføres i gruppe på 2-3 studenter i henhold til retningslinje for prosjektbeskrivelse til masteroppgave.

    Studenter som velger å lage en litteraturstudie i prosjektbeskrivelsen, og planlegger å bruke denne videre i masteroppgaven, må være minimum 2 studenter som skriver oppgaven sammen, på grunn av metodekrav.

    Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

    Omfang: 5000 ord (+/- 20 %).

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skal A-F.

    Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

  • Examiners

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

  • Overlapping courses

    10 studiepoeng overlappende med ANEST6100/MANES5100.