EPN-V2

MASAKPRA30 Clinical Studies in Emergency Nursing, Level 3 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3
Study programme
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Emergency Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Kvalitetssikring 

Hensikten med kvalitetssikringssystemet for HiOA er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. HiOA ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er: 

  • å sikre at utdanningsvirksomheten inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet holder høy kvalitet 
  • å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet 
  • å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling 

 

For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer: 

  • emneevalueringer 
  • årlige studentundersøkelser felles for HiOA 

 

Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: http://www.hioa.no/Om-HiOA/System-for-kvalitet-og-kvalitetsutvikling-for-utdanning-og-laeringsmiljoe-ved-HiOA

 

Tilsynssensorordning 

Tilsynssensorordningen er en del av kvalitetssikringen av det enkelte studium. En tilsynssensor er ikke en eksamenssensor, men en som har tilsyn med kvaliteten i studiene. Alle studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus skal være under tilsyn av tilsynssensor, men det er rom for ulike måter å praktisere ordningen på. Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA, se her: http://www.hioa.no/Studier/Lov-og-regelverk

Required preliminary courses

MASKAPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • kan drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
  • kan drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve akuttsykepleie
  • kan drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan analysere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom og skade i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan analysere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan drøfte teorier om kommunikasjon og helsepedagogikk til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
  • kan drøfte kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
  • kan drøfte kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglige etiske problemstillinger
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelserkan gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
  • kan identifisere tegn, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
  • kan analysere pasientens ressurser, problemer og behov
  • kan, med noe veiledning, bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av akuttsykepleie
  • kan bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i akuttmottak
  • kan analysere risikofaktorer til akuttbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
  • kan bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme pasientmedvirkning og tilpassede tjenester
  • kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • administrere relevant monitoreringsutstyr
    • yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
    • identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
    • administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
    • administrere og evaluere sedasjon til pasienten
    • bruke og kontrollere medisinsk utstyr og digitale verktøy, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
    • utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
    • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
    • sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
    • utføre triage av pasienter i akuttmottaket
    • utøve klinisk ledelse
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift i akuttmottaket
  • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
  • kan selvstendig planlegge, administrere, lede og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • kan anvende helsepedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivning
  • kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
  • kan bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebyge utbrenthet

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse i akuttsykepleie og bidrar til pasientsikkerhet
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan prioritere og gjennomføre helt eller delvis kompenserende akuttsykepleie ved svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • kan analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta akuttpasienten og pårørende
  • kan dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om akuttpasienten
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandling av akuttpasienten
  • kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer til samhandling
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
  • kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høyre krav til kvalitet og omstilling
  • kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Teaching and learning methods

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

Course requirements

For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:

  • Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
  • Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
  • Undervisning/veiledning til pasient.
  • Undervisning/veiledning til medstudenter.
  • AHLR - simulering.
  • Deltakelse i:

    • Simulering
    • Refleksjonsgrupper

Assessment

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. I tillegg kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Permitted exam materials and equipment

Ikke relevant.

Grading scale

Bestått-Ikke bestått.

Examiners

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Overlapping courses

10 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA3.