EPN-V2

MASAKPRA22 Clinical Studies in Emergency Nursing, Level 3 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved akuttmottak, samt ved andre avdelinger som tilbyr vurdering, overvåkning og behandling av akutt og/eller kritisk syke pasienter (for eksempel overvåkningsavdelinger, postoperative avdelinger, prehospitale tjenester, akuttpsykiatrisk avdeling etc). Som minimum bør studenten ha praksis ved ett stort og ett mindre akuttmottak, samt en overvåknings/postoperativ avdeling i løpet av studiet.

    Studenten skal med noe veiledning ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Det for ventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.

    Praksisstudiene skal tilrettelegges slik at studenten etter gjennomført studium har fått erfaring med og utviklet handlingskompetanse i akuttsykepleie i forhold til alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner.

  • Required preliminary courses

    MASAKPRA21 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan, med noe veiledning, drøfte akuttsykepleieren funksjons- og ansvarsområder
    • kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om organsystemers fysiologi, og patofysiologi med særlig relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
    • kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om organsvikt, akutte sykdommer og behandling hos aktuelle pasientgrupper
    • kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering, antibiotikabruk og resistensutvikling ved akutt og/eller kritisk sykdom som er relevant for utøvelse av akuttsykepleie
    • kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak
    • kan, med noe veiledning, drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
    • kan, med noe veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
    • kan, med noe veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve akuttsykepleie
    • kan, med noe veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
    • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
    • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
    • kan, med noe veiledning, drøfte teorier om kommunikasjon og helsepedagogikk til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
    • kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter; kommunikasjon, situasjonsbevissthet, beslutningstaking, oppgaveløsning, tverrprofesjonell samhandling og teamarbeid
    • kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
    • kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, med noe veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
    • kan, med noe veiledning, gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
    • kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering, antibiotikabruk og resistensutvikling ved akutt og/eller kritisk sykdom som er relevant for utøvelse av akuttsykepleie
    • kan, med noe veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner, og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
    • kan, med noe veiledning, analysere pasientens ressurser, problemer og behov
    • kan, med noe veiledning, bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av akuttsykepleie
    • kan, med noe veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i akuttmottaket
    • kan, med noe veiledning, analysere risikofaktorer til akuttbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
    • kan, med noe veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
    • kan, med noe veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
    • kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
    • kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • administrere relevant monitoreringsutstyr
    • yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
    • identifisere akutte situasjoner
    • administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
    • administrere og evaluere sedasjon av pasienten
    • bruke og kontrollere medisinsk utstyr og digitale verktøy, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
    • utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
      • samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
      • analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme pasientmedvirkning og tilpassede tjenester
      • anvende helsepedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
      • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
      • evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
      • sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
      • utføre triage av pasienter i akuttmottaket

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan, med noe veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
    • kan, med noe veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i akuttsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
    • kan, med noe veiledning, analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
    • kan, med noe veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta pasienten og pårørende
    • kan, med noe veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om pasienten
    • kan, med noe veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
  • Teaching and learning methods

    Veiledede praksisstudier, refleksjonsgrupper, simulering og selvstudier.

  • Course requirements

    For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:

    • Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
    • Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
    • Deltakelse i simulering og refleksjonsgrupper

    Fravær fra obligatoriske aktiviteter kan medføre krav om innlevering av skriftlig arbeid som imøtekommer og tilfredsstiller krav til kunnskap og ferdigheter rettet mot definert tema.

  • Assessment

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet, kriterier for skikkethetsvurdering samt kriterier for ikke bestått praksis. I tillegg kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant.

  • Grading scale

    Bestått-Ikke bestått.

  • Examiners

    Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

  • Overlapping courses

    15 studiepoeng overlapp med AKUTTPRA2 Kliniske studier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 20 stp.

    15 studiepoeng overlapp med AKUTTPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 15 stp.

    15 studiepoeng overlapp med MASAKPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp.