EPN-V2

MASAKPRA20 Clinical Studies in Emergency Nursing, Level 2 Course description

Course name in Norwegian
Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2
Weight
25.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Fagdidaktikk:

    Studenten

    • Har kunnskap om læreplaner, skolens verdigrunnlag og gjeldende plan og lovverk.
    • Har kunnskap om fagets historie og egenart i en samfunnskontekst, herunder bærekraftsproblematikk, kulturelt mangfold og verdsetting av kulturelt mangfold.
    • Har kunnskap om estetiske læreprosesser, kreativitet og barn og unges visuelle språk.
    • Har kunnskap om fagdidaktisk forskning, relevant for undervisningsplanlegging og fagutvikling.
    • Har grunnleggende innsikt i akademisk skriving og kildehenvisning.

    Pedagogikk:

    Studenten

    • Har kunnskap om lærerrollen, klasseledelse, skolen som organisasjon og overgangen mellom utdanningsnivåer.
    • Har kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosesser og betydningen for læring, danning og identitetsutvikling hos barn og unge.
    • Har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, som mobbing, krenkelser, vold og seksuelle overgrep mot barn.
    • Har kunnskap om barne- og ungdomskultur og fellesskapets betydning for et inkluderende skole- og læringsmiljø.
    • Har kunnskap om observasjon som forskningsmetode og som verktøy for undervisningsplanlegging

    Undervisningspraksis:

    Studenten

    • Har kunnskap om lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter.
    • Har kunnskap om samspill mellom elever, mellom elev og lærer og om klasseledelse og skolehjemsamarbeid.
    • Har kunnskap om undervisningsplanlegging, læreprosesser, arbeidsmåter og læremidler rettet mot design, kunst og håndverk.
    • Har kunnskap om hvordan lokale, regionale og nasjonale satsninger påvirker skolefag og undervisning.

    Ferdigheter

    Fagdidaktikk

    Studenten

    • Kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer ut fra fagdidaktisk teori.
    • Kan vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning.
    • Kan drøfte og reflektere over skolefagets historiske utvikling.
    • Kan drøfte betydningen av faget i dag ut fra bærekraftsperspektiv, digitalisering og teknologisk utvikling.

    Pedagogikk

    Studenten

    • Kan bidra til elevers kreative prosesser, estetisk opplevelse og estetisk erfaring.
    • Kan anvende kunnskap om klasseledelse og barn og unges utvikling i undervisningsplanlegging.
    • Kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og er kjent med relevante faginstanser for samarbeid og iverksettelse av nødvendige tiltak.
    • Kan drøfte barn- og ungdomskultur i en samtidskontekst og de praktiske og estetisk fagenes potensial for kommunikasjon, samhandling, dannelse og livsmestring.

    Undervisningspraksis

    • Kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for analyse og faglig drøfting.
    • Kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning, både for enkelte økter og perioder.
    • Kan utvikle mål for opplæringen og bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst.

    Kan inkludere tverrfaglige tema i undervisningsplaner og legge til rett for tverrfaglig samarbeid.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiv.
    • Kan ivareta krav til helse, miljø og sikkerhet i planlegging og gjennomføring av undervisning.
    • Kan motta og bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte for videre utvikling.
  • Required preliminary courses

    Undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ulike former for gruppearbeid og selvstudium, og praktisk utprøving. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesing av pensum og deltagelse i kollokviegrupper. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving oppøves gjennom konkrete øvelser i studiet.

    Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges fortrinnsvis til grunnskolen og vektlegger planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning, fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis.

  • Learning outcomes

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

    • Gjennomført undervisningspraksis i gruppe på inntil fem studenter. Omfang: 20 dager (inkludert forberedelse og etterarbeid).
    • En tverrprofesjonell oppgvae, Inter1100, i samarbeid med studenter ved andre studieretninger.
    • En muntlig presentasjon i gruppe over et selvvalgt pedagogisk tema.
    • Minimum 80% fremmøte med deltagelse i obligatorisk undervisning.
  • Teaching and learning methods

    En individuell skriftlig, hjemmeeksamen over tre dager der fagdidaktikk, pedagogikk og praksiserfaringer inngår. Fagdidaktikk og pedagogikk vektes likt. Omfang totalt: 2500-3000 ord.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Course requirements

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Assessment

    Gradert skala A-F.

  • Permitted exam materials and equipment

    To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Grading scale

    Bestått-Ikke bestått.

  • Examiners

    Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

  • Overlapping courses

    5 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA2.

    10 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA20.