Programplaner og emneplaner - Student
MASAK5200 Emergency Nursing Course description
- Course name in Norwegian
- Akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2026/2027
- Course history
-
-
Introduction
Akuttsykepleie innebærer å gjøre triage og systematiske vurderinger av et bredt spekter av pasienter, samt å håndtere komplekse pasientsituasjoner, forebygge forverring av tilstand, redusere stress og lidelse, og ivareta pasientens og pårørendes psykososiale behov. Dette krever blant annet inngående kunnskap i patofysiologi og akuttmedisinsk behandling ved svikt i vitale funksjoner for å kunne administrere, overvåke og evaluere akuttmedisinsk behandling. Akuttsykepleie innebærer også å ha beredskap ved katastrofehendelser.
I tillegg må akuttsykepleieren ha et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve akuttsykepleie, lede eget fag og arbeide i tverrprofesjonelle team.
I dette emnet utgjør selvvalgt litteratur til sammen 100 sider, knyttet til arbeidskravet.
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
MASY4000 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 stp., MASAKPRA10 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASAKPRA21, trinn 2, 10 stp. må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte helsetjenestens organisering og akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder og samfunnets utvikling
- kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer akuttsykepleierens arbeid
- kan analysere og evaluere akuttsykepleierens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdets historie og tradisjon
- kan drøfte pasientens og pårørendes psykososiale behov, helsekompetanse og mestringsstrategier i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
- kan drøfte prinsipper om personsentrert sykepleie og familiesentrert omsorg
- kan vurdere ulike metoder for kommunikasjon med pasient og pårørende ved kritisk sykdom
- kan analysere ulike systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for å identifisere pasientens ressurser, problemer og behov, og forverret tilstand
- kan drøfte forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende akuttsykepleietiltak
- kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester
- kan vurdere behandlingsbegrensninger og symptomlindring ved palliasjon
- kan drøfte organdonasjon
- kan drøfte og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde pasienter
- kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
- kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
- kan drøfte pasientsikkerhetskultur, risikofaktorer i helsetjenesten, og tiltak for å fremme pasientsikkerhet
- kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet
- kan drøfte lover, forskrifter og prosedyrer som regulerer bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr i akuttmedisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan drøfte akuttsykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering, ved store ulykker, pandemi, massetilstrømming, terror og i krigs- og katastrofeområder
- kan vurdere ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester knyttet til pasienter og drift i akuttmottaket, samt kunne identifisere barrierer for effektivt samarbeid
- kan drøfte forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av akuttsykepleie
- kan drøfte kunnskapsbasert praksis
- kan drøfte organsvikt, akutte sykdommer og skader og behandling hos aktuelle pasientgrupper
- kan drøfte skademekanisme og traumebehandling
- kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og diagnostiske verktøy
- kan drøfte komplikasjoner til akuttmedisinsk behandling
- kan drøfte indikasjoner for bruk og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i akuttmottaket
- kan drøfte lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr som er relevant for yrkesutøvelsen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer for å begrunne og utvikle akuttsykepleie
- kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer for å begrunne og utvikle akuttsykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til utvikling, nytenkning og innovasjon
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttmedisinsk behandling
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til forventet og forordnet akuttmedisinsk behandling delegert av lege
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap (kunnskapsbasert praksis)
- kan kommunisere og fremme akuttsykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
- kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av akuttsykepleie
- kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
- kan anvende og formidle fagkunnskap, pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader
- kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
- kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
- kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen akuttsykepleie
- kan anvende kunnskap i akuttmedisin for å administrere akuttmedisinsk behandling forordnet av lege
-
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
-
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.Fravær over 20 % medfører krav om innlevering av skriftlig arbeid som imøtekommer og tilfredsstiller krav til kunnskap og ferdigheter rettet mot definert tema.
- Individuell skriftlig oppgave. Studenten skal drøfte én valgfri klinisk problemstilling relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Pensum og selvvalgt litteratur skal anvendes i besvarelse. Studenten må ha funnet minimum fire relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider (se Vurdering og Sensur). Studenten får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
-
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
-
Grading scale
Gradert skala A-F.
-
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.
-
Overlapping courses
10 studiepoeng overlapp med AKUTT6000/MASAK5000 Akuttmedisin, 10 stp.5 studiepoeng overlapp med AKUTT6100/MASAK5100 Akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, 10 stp.