EPN-V2

MASAK5200 Emergency Nursing Course description

Course name in Norwegian
Akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    Akuttsykepleie innebærer å gjøre triage og systematiske vurderinger av et bredt spekter av pasienter, samt å håndtere komplekse pasientsituasjoner, forebygge forverring av tilstand, redusere stress og lidelse, og ivareta pasientens og pårørendes psykososiale behov. Dette krever blant annet inngående kunnskap i patofysiologi og akuttmedisinsk behandling ved svikt i vitale funksjoner for å kunne administrere, overvåke og evaluere akuttmedisinsk behandling. Akuttsykepleie innebærer også å ha beredskap ved katastrofehendelser.

    I tillegg må akuttsykepleieren ha et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve akuttsykepleie, lede eget fag og arbeide i tverrprofesjonelle team.

    I dette emnet utgjør selvvalgt litteratur til sammen 100 sider, knyttet til arbeidskravet.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

    MASY4000 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 stp., MASAKPRA10 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASAKPRA21, trinn 2, 10 stp. må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte helsetjenestens organisering og akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder og samfunnets utvikling
    • kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer akuttsykepleierens arbeid
    • kan analysere og evaluere akuttsykepleierens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdets historie og tradisjon
    • kan drøfte pasientens og pårørendes psykososiale behov, helsekompetanse og mestringsstrategier i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
    • kan drøfte prinsipper om personsentrert sykepleie og familiesentrert omsorg
    • kan vurdere ulike metoder for kommunikasjon med pasient og pårørende ved kritisk sykdom
    • kan analysere ulike systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for å identifisere pasientens ressurser, problemer og behov, og forverret tilstand
    • kan drøfte forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende akuttsykepleietiltak
    • kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester
    • kan vurdere behandlingsbegrensninger og symptomlindring ved palliasjon
    • kan drøfte organdonasjon
    • kan drøfte og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde pasienter
    • kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
    • kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
    • kan drøfte pasientsikkerhetskultur, risikofaktorer i helsetjenesten, og tiltak for å fremme pasientsikkerhet
    • kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet
    • kan drøfte lover, forskrifter og prosedyrer som regulerer bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr i akuttmedisinsk behandling og akuttsykepleie
    • kan drøfte akuttsykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering, ved store ulykker, pandemi, massetilstrømming, terror og i krigs- og katastrofeområder
    • kan vurdere ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester knyttet til pasienter og drift i akuttmottaket, samt kunne identifisere barrierer for effektivt samarbeid
    • kan drøfte forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av akuttsykepleie
    • kan drøfte kunnskapsbasert praksis
    • kan drøfte organsvikt, akutte sykdommer og skader og behandling hos aktuelle pasientgrupper
    • kan drøfte skademekanisme og traumebehandling
    • kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og diagnostiske verktøy
    • kan drøfte komplikasjoner til akuttmedisinsk behandling
    • kan drøfte indikasjoner for bruk og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i akuttmottaket
    • kan drøfte lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr som er relevant for yrkesutøvelsen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer for å begrunne og utvikle akuttsykepleie
    • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer for å begrunne og utvikle akuttsykepleie
    • kan analysere og forholde seg kritisk til utvikling, nytenkning og innovasjon
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttmedisinsk behandling
    • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til forventet og forordnet akuttmedisinsk behandling delegert av lege

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap (kunnskapsbasert praksis)
    • kan kommunisere og fremme akuttsykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
    • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av akuttsykepleie
    • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
    • kan anvende og formidle fagkunnskap, pasientsikkerhetsteori og forbedringsmetodikk for å forebygge pasientskader
    • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
    • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
    • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen akuttsykepleie
    • kan anvende kunnskap i akuttmedisin for å administrere akuttmedisinsk behandling forordnet av lege
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.Fravær over 20 % medfører krav om innlevering av skriftlig arbeid som imøtekommer og tilfredsstiller krav til kunnskap og ferdigheter rettet mot definert tema.
    • Individuell skriftlig oppgave. Studenten skal drøfte én valgfri klinisk problemstilling relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Pensum og selvvalgt litteratur skal anvendes i besvarelse. Studenten må ha funnet minimum fire relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen. Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider (se Vurdering og Sensur). Studenten får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
  • Assessment

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

  • Overlapping courses

    10 studiepoeng overlapp med AKUTT6000/MASAK5000 Akuttmedisin, 10 stp.5 studiepoeng overlapp med AKUTT6100/MASAK5100 Akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, 10 stp.