EPN-V2

MASAK5100 Emergency Nursing Course description

Course name in Norwegian
Akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
Study programme
Master's Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Emergency Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten oppnå kunnskap som kvalifiserer til å håndtere komplekse pasientsituasjoner, forebygge forverring av tilstand, redusere stress og lidelse, og ivareta pasientens og pårørendes psykososiale behov. Studenten skal anvende kunnskap om triagering av pasienter og beredskap i akuttmottaket. Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve akuttsykepleie, lede eget fag og arbeide i tverrprofesjonelle team. Kunnskapen bygges på relevant forskning og kvalitetsarbeid knyttet til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Dette skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre akuttsykepleien.

Prosjekteksamen i form av en prosjektbeskrivelse til masteroppgaven ligger i dette emnet.

I dette emnet utgjør selvvalgt pensum til sammen 1000 sider.

Required preliminary courses

This course introduces the field of mechatronics, the intersection of mechanics and electronics. The course brings together control systems, electronic systems, mechanical systems, and computer science. Example applications are taken from different industries, with particular focus on systems in which all of these discilines closely interact.

The students will learn how contemporart challenges, such as climate crises, cybersecurity, demographic changes and others may affect their design choices. The students will also learn how mechatronics can contribute to more sustainable production processes by reducing energy consumption and improving productivity, as well as making industrial processes safer.

This course takes a hands-on approach with extensive laboratory work, where students will also learn about research ethics and academic writing.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte helsetjenestens organisering og akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder, egenart og samfunnets utvikling
  • kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer akuttsykepleierens arbeid
  • kan analysere og evaluere akuttsykepleierens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdets historie og tradisjon
  • kan drøfte pasientens og pårørendes psykososiale behov, helsekompetanse og mestringsstrategier i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
  • kan drøfte prinsipper om personsentrert sykepleie og familiesentrert omsorg
  • kan vurdere ulike metoder for kommunikasjon med pasient og pårørende ved kritisk sykdom
  • kan analysere ulike systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for å identifisere pasientens ressurser, problemer og behov, og forverret tilstand
  • kan drøfte forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende akuttsykepleietiltak
  • kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester
  • kan vurdere behandlingsbegrensninger og symptomlindring ved palliasjon
  • kan drøfte organdonasjon
  • kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde pasienter
  • kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
  • kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
  • kan drøfte pasientsikkerhetskultur, risikofaktorer i helsetjenesten, og tiltak for å fremme pasientsikkerhet
  • kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet
  • kan drøfte lover, forskrifter og prosedyrer som regulerer bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr i akuttmedisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan drøfte akuttsykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering, ved store ulykker, pandemi, massetilstrømming, terror og i krigs- og katastrofeområder
  • kan vurdere ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester knyttet til pasienter og drift i akuttmottaket, samt kunne identifisere barrierer for effektivt samarbeid
  • kan drøfte forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av akuttsykepleie
  • kan drøfte kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer inne akuttsykepleie
  • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • kan analyserer og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av akuttsykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan kommunisere og fremme akuttsykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
  • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av akuttsykepleie
  • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
  • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
  • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar, simulering og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse i timeplanfestede aktiviteter som er merket obligatorisk.
  • Individuell oppgave: Sykepleie til eldre pasienter med akutt funksjonssvikt.
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).
    • Pensum og selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten må ha funnet minimum to relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering. Studentene får skriftlig tilbakemelding fra faglærer.
  • Gruppeoppgave: Tverrprofesjonell samhandling i akuttmottak
    • Utføres i gruppe på inntil 3 studenter.
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 %).Pensum og selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten må ha funnet minimum to relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering. Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Assessment

The exam consist of three parts, all parts must be passed in order to pass the course:

1. Four individual laboratory reports (each 5-10 pages long) (this part counts 60 %)

2. Individual essay including a literature review and plans for a research project (10-15 pages long) (this parts counts 20%).

3. Oral examination (20 minutes) (this part counts 20%).

Part 1 and 2 of the exam can be appealed, part 3 of the exam cannot be appealed.

New/postponed exam:

In the event of a postponed examination in this course the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.

Permitted exam materials and equipment

In part 1 and 2 all materials are permitted; in part 3, none is allowed.

Grading scale

Graded scale A-F

Examiners

Two internal examiners. External examiner is used periodically.

Overlapping courses

10 studiepoeng overlappende med AKUTT6100.