Programplaner og emneplaner - Student
MAREH5900 Master Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgaven
- Study programme
-
Master Programme in Rehabilitation and Habilitation
- Weight
- 60.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet er todelt og består av å utvikle en prosjektbeskrivelse for mastergradsprosjektet og deretter skrive en mastergradsoppgave. Prosjektbeskrivelsen skal vise hvordan mastergradsprosjektet er tenkt gjennomført. Oppgaven skal være et individuelt, selvstendig og veiledet forskningsarbeid basert på en empirisk undersøkelse eller en drøfting av perspektiver innen rehabiliteringsfeltet. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av et pågående prosjekt.
Required preliminary courses
Eksamen i emnene MAREH4000, MAREH4100, MAREH4200, MAREH4300 og MAREH4400 må være bestått før veileder til masteroppgaven kan oppnevnes.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- avansert kunnskap om relevant forskning, teorier og metoder av viktighet for å arbeide med et avgrenset forskningsspørsmål innen rehabiliteringsfeltet
Ferdigheter
Studenten kan:
- utvikle et forskningsdesign og gjennomføre analyser på eget eller foreliggende materiale samt formidle resultatene på en vitenskapelig tilfredsstillende måte
Generell kompetanse
Studenten kan:
- utforme, igangsette og gjennomføre mindre forskningsoppgaver
- vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
- formidle resultater av egen og andres forskning
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger og seminarer som støtte til den individuelt veiledede utarbeidelsen av masteroppgaven.
Studenten skal utarbeide en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven i løpet av 5. semester. Prosjektbeskrivelsen skal godkjennes av veileder. Studenten har krav på inntil 25 timers veiledning, inkludert ca. 2 timer obligatorisk veiledning på prosjektbeskrivelsen; se Arbeidskrav.
Individuell veileder til masteroppgaven oppnevnes normalt ved slutten av 4. semester eller begynnelsen av 5. semester. Student og veileder utformer en skriftlig avtale som regulerer ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet.
Course requirements
Gjennom dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende ved akutt og/eller kritisk sykdom og ved undersøkelse, behandling og død. Det legges vekt på å forstå sentrale pasientfenomen som smerte, angst, håp, lidelse, livskvalitet og verdighet i et alders- og flerkulturelt perspektiv. Studenten skal videreutvikle sin selvforståelse og forbedre evnen til å mestre samhandling med mennesker som er akutt og/eller kritisk syke. Kunnskapen fra dette emnet vil danne et nødvendig grunnlag for at studenten skal kunne veilede pasienter og omsorgspersoner i deres opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom. Kunnskapen vil også være nødvendig for at studenten skal kunne bearbeide egne reaksjoner på ulike hendelser og veilede kolleger i deres opplevelser og reaksjoner.
Assessment
Opptak til studiet.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Forelesninger og selvstudier.
Examiners
Ingen.