EPN

MAREH4500 Pain - Multidimensional Assessment and Health Professional Interventions Course description

Course name in Norwegian
Smerte - multidimensjonal vudering og helsefaglig tiltak
Study programme
Masterstudium i rehabilitering og habilitering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet inneholder teorier og modeller for å forstå smertens nevrofysiologiske grunnlag, samt hvordan psykologiske og sosiokulturelle faktorer påvirker smerteopplevelser. Fokus er på hvordan akutte smertetilstander kan utvikle seg til vedvarende og langvarige smerter, samt på hvordan en multidimensjonal vurdering og iverksette behandlingstiltak og/eller forebyggende tiltak og evaluering kan gjøres.

Required preliminary courses

Emnet tilbys til søkere som ikke er studenter ved studiet eller ved masterstudiet i rehabilitering og habilitering. Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende grad av minimum 3 års varighet innen helsefag.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til smerte hos unge, voksne og eldre
  • har inngående kunnskap om vurdering av smerte og egnede tiltak som gis av helsefaglige profesjoner
  • har inngående kunnskap om teorier om motivasjon og mestring knyttet til langvarige smertetilstander
  • har kunnskap om kultur- og kjønnsperspektiv knyttet til smerte.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og anvende teorier og modeller for smerte
  • analysere resultater fra multidimensjonale kartlegginger hos personer med smerte
  • analysere og kritisk reflektere over ulike tiltak for smertetilstander.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • kommunisere sentrale aspekter ved smerteteorier
  • kommunisere teoretiske og metodiske perspektiver vedrørende multidimensjonal vurdering av smertetilstander
  • kommunisere forskningsbasert kunnskap relatert til smertetiltak.

Teaching and learning methods

Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Gjennom undervisningen og aktiv deltakelse på seminarene får studentene veiledning og tilbakemelding på essayet som de skal levere til eksamen.

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Læringsutbyttene

Individuell hjemmeeksamen over 14 dager: essay med omfang inntil 3000 ord.

Ny eksamen

Studenter som ikke består ordinær eksamen, skriver nytt essay over 4 uker. For øvrig gjelder samme bestemmelser som for ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Bestått / ikke bestått

Examiners

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.