EPN-V2

MAREH4500 Pain - Multidimensional Assessment and Health Professional Interventions Course description

Course name in Norwegian
Smerte - multidimensjonal vudering og helsefaglig tiltak
Study programme
Master Programme in Rehabilitation and Habilitation
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet inneholder teorier og modeller for å forstå smertens nevrofysiologiske grunnlag, samt hvordan psykologiske og sosiokulturelle faktorer påvirker smerteopplevelser. Fokus er på hvordan akutte smertetilstander kan utvikle seg til vedvarende og langvarige smerter, samt på hvordan en multidimensjonal vurdering og iverksette behandlingstiltak og/eller forebyggende tiltak og evaluering kan gjøres.

Required preliminary courses

Emnet tilbys til søkere som ikke er studenter ved studiet eller ved masterstudiet i rehabilitering og habilitering. Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende grad av minimum 3 års varighet innen helsefag.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til smerte hos unge, voksne og eldre
  • har inngående kunnskap om vurdering av smerte og egnede tiltak som gis av helsefaglige profesjoner
  • har inngående kunnskap om teorier om motivasjon og mestring knyttet til langvarige smertetilstander
  • har kunnskap om kultur- og kjønnsperspektiv knyttet til smerte.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og anvende teorier og modeller for smerte
  • analysere resultater fra multidimensjonale kartlegginger hos personer med smerte
  • analysere og kritisk reflektere over ulike tiltak for smertetilstander.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • kommunisere sentrale aspekter ved smerteteorier
  • kommunisere teoretiske og metodiske perspektiver vedrørende multidimensjonal vurdering av smertetilstander
  • kommunisere forskningsbasert kunnskap relatert til smertetiltak.

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav.

Course requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene vil opparbeide seg:

  • En dypere forståelse av markeder med imperfekt konkurranse
  • Kunnskap om bruk av offentlige virkemidler som konkurransepolitikk, auksjonering og FoU-politikk.

Ferdigheter

Studentene vil:

  • Kunne bruke spillteori til å analysere en bedrifts muligheter og strategivalg

Assessment

Undervisningen vil legges opp med 2 timer forelesning per uke. Videre vil det være et 2 timers seminar hver uke hvor studentene enten presenterer øvingsoppgaver eller casestudier. Presentasjonene vil gå på rundgang, og faglærer vil være til stede for å gi kommentarer samt å gjennomgå de mest sentrale aspektene ved øvingsoppgavene/ casestudiene.

Permitted exam materials and equipment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Semesteroppgave. Semesteroppgaven vil utformes av faglærer, og skal besvares av to studenter i fellesskap. Ved ikke godkjent innlevering, gis studenten anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer gir beskjed om innleveringsfrister.

Grading scale

Ingen hjelpemidler.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.