Programplaner og emneplaner - Student
MAREH4500 Pain - Multidimensional Assessment and Health Professional Interventions Course description
- Course name in Norwegian
- Smerte - multidimensjonal vudering og helsefaglig tiltak
- Study programme
-
Master Programme in Rehabilitation and Habilitation
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet inneholder teorier og modeller for å forstå smertens nevrofysiologiske grunnlag, samt hvordan psykologiske og sosiokulturelle faktorer påvirker smerteopplevelser. Fokus er på hvordan akutte smertetilstander kan utvikle seg til vedvarende og langvarige smerter, samt på hvordan en multidimensjonal vurdering og iverksette behandlingstiltak og/eller forebyggende tiltak og evaluering kan gjøres.
Required preliminary courses
Emnet tilbys til søkere som ikke er studenter ved studiet eller ved masterstudiet i rehabilitering og habilitering. Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende grad av minimum 3 års varighet innen helsefag.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til smerte hos unge, voksne og eldre
- har inngående kunnskap om vurdering av smerte og egnede tiltak som gis av helsefaglige profesjoner
- har inngående kunnskap om teorier om motivasjon og mestring knyttet til langvarige smertetilstander
- har kunnskap om kultur- og kjønnsperspektiv knyttet til smerte.
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og anvende teorier og modeller for smerte
- analysere resultater fra multidimensjonale kartlegginger hos personer med smerte
- analysere og kritisk reflektere over ulike tiltak for smertetilstander.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- kommunisere sentrale aspekter ved smerteteorier
- kommunisere teoretiske og metodiske perspektiver vedrørende multidimensjonal vurdering av smertetilstander
- kommunisere forskningsbasert kunnskap relatert til smertetiltak.
Teaching and learning methods
Ingen forkunnskapskrav.
Course requirements
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene vil opparbeide seg:
- En dypere forståelse av markeder med imperfekt konkurranse
- Kunnskap om bruk av offentlige virkemidler som konkurransepolitikk, auksjonering og FoU-politikk.
Ferdigheter
Studentene vil:
- Kunne bruke spillteori til å analysere en bedrifts muligheter og strategivalg
Assessment
Undervisningen vil legges opp med 2 timer forelesning per uke. Videre vil det være et 2 timers seminar hver uke hvor studentene enten presenterer øvingsoppgaver eller casestudier. Presentasjonene vil gå på rundgang, og faglærer vil være til stede for å gi kommentarer samt å gjennomgå de mest sentrale aspektene ved øvingsoppgavene/ casestudiene.
Permitted exam materials and equipment
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Semesteroppgave. Semesteroppgaven vil utformes av faglærer, og skal besvares av to studenter i fellesskap. Ved ikke godkjent innlevering, gis studenten anledning til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer gir beskjed om innleveringsfrister.
Grading scale
Ingen hjelpemidler.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.