Studyinfo subject MAREH4500 2018 HØST
MAREH4500 Pain - Multidimensional Assessment and Health Professional Interventions Course description
- Course name in Norwegian
- Smerte - multidimensjonal vudering og helsefaglig tiltak
- Study programme
-
Masterstudium i rehabilitering og habilitering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet inneholder teorier og modeller for å forstå smertens nevrofysiologiske grunnlag, samt hvordan psykologiske og sosiokulturelle faktorer påvirker smerteopplevelser. Fokus er på hvordan akutte smertetilstander kan utvikle seg til vedvarende og langvarige smerter, samt på hvordan en multidimensjonal vurdering og iverksette behandlingstiltak og/eller forebyggende tiltak og evaluering kan gjøres.
Required preliminary courses
Emnet tilbys til søkere som ikke er studenter ved studiet eller ved masterstudiet i rehabilitering og habilitering. Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende grad av minimum 3 års varighet innen helsefag.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til smerte hos unge, voksne og eldre
- har inngående kunnskap om vurdering av smerte og egnede tiltak som gis av helsefaglige profesjoner
- har inngående kunnskap om teorier om motivasjon og mestring knyttet til langvarige smertetilstander
- har kunnskap om kultur- og kjønnsperspektiv knyttet til smerte.
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og anvende teorier og modeller for smerte
- analysere resultater fra multidimensjonale kartlegginger hos personer med smerte
- analysere og kritisk reflektere over ulike tiltak for smertetilstander.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- kommunisere sentrale aspekter ved smerteteorier
- kommunisere teoretiske og metodiske perspektiver vedrørende multidimensjonal vurdering av smertetilstander
- kommunisere forskningsbasert kunnskap relatert til smertetiltak.
Teaching and learning methods
Arbeidsformene i emnet består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Gjennom undervisningen og aktiv deltakelse på seminarene får studentene veiledning og tilbakemelding på essayet som de skal levere til eksamen.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Læringsutbyttene
Individuell hjemmeeksamen over 14 dager: essay med omfang inntil 3000 ord.
Ny eksamen
Studenter som ikke består ordinær eksamen, skriver nytt essay over 4 uker. For øvrig gjelder samme bestemmelser som for ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Bestått / ikke bestått
Examiners
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.