EPN-V2

MAREH4400 Qualitative Methodology Course description

Course name in Norwegian
Kvalitativ forskningsmetode
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Emnet inneholder en grunnleggende innføring i ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon, kommunikasjon og formidling av kvalitativ forskning.

  • Required preliminary courses

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har inngående kunnskap om:

    • kvalitative forskningsdesign
    • bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
    • utvikle et kvalitativt forskningsdesign
    • velge og begrunne egnede forskningsmetoder
    • analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
    • anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative arbeidsoppgaver og prosjekter
    • analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen er lagt til ukesamlinger og avsluttes med eksamen. Deler av undervisningen i emnet er samordnet med andre masterstudier ved fakultetet. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminar med presentasjoner og diskusjoner, gruppearbeid og selvstudier.

  • Course requirements

    Det er ingen arbeidskrav i emnet.

  • Assessment

    Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

    Vurderingsform: Individuell hjemmeeksamen over cirka 3 uker, besvarelse på 3000-3500 ord.

    Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.