EPN-V2

MAREH4400 Qualitative Methodology Course description

Course name in Norwegian
Kvalitativ forskningsmetode
Study programme
Master Programme in Rehabilitation and Habilitation
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet inneholder en grunnleggende innføring i ulike forskningsdesign og metoder for innsamling og analyse av data i kvalitativ forskning. Tre sentrale metoder vektlegges: kvalitative forskningsintervju, deltakende observasjon og tekstanalyse. Analyse og tolkning av empiriske data vil være sentralt i undervisningen, i tillegg til dokumentasjon, kommunikasjon og formidling av kvalitativ forskning.

Required preliminary courses

Student BEST – Bedre og systematisk teamtrening er et undervisningopplegg i samarbeid mellom sykepleier-, radiografi-, bioingeniør- og paramedisinutdanningen, spesialisering i anestesisykepleie (master) ved OsloMet og medisinutdanningen Universitetet i Oslo. Læringsprogrammet anvender simulering i team og brukes som treningsmetode i mottak og stabilisering av traumer. Hovedfokus er kommunikasjon og samhandling i tverrprofesjonell gruppe.

Undervisningsopplegget ligger i 3. studieår og studentene vil følge forkunnskapskravet til de andre emnene -

Bestått 1. år, SYKK/SYKP2100, SYKK/SYKPPRA21 og SYKK/SYKPPRA30 - for å kunne delta her.*

* For kull 2022 ved OsloMet er det bestått 1. år, SYKK/SYKPPRA20, SYKK/SYKP1060, SYKK/SYKP2000 og SYKK/SYKPPRA30.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om:

  • kvalitative forskningsdesign
  • bruk av kvalitative tilnærminger i innsamling, analyse og formidling av empiriske materiale

Ferdigheter

Studenten kan:

  • formulere problemstillinger som kan besvares ved bruk av kvalitativ metode
  • utvikle et kvalitativt forskningsdesign
  • velge og begrunne egnede forskningsmetoder
  • analysere, tolke og formidle empirisk materiale ved bruk av kvalitativ metode

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere relevante problemstillinger ved bruk av kvalitative metoder
  • anvende teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter til å gjennomføre kvalitative arbeidsoppgaver og prosjekter
  • analysere, tolke og formidle kvalitative studier og konklusjoner

Teaching and learning methods

Følgende undervisningsopplegg må være godkjent:

  • simulering Student Best – 2 dager

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Individuell hjemmeeksamen over ca. 3 uker, besvarelse på 3000-3500 ord.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet versjon av oppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.