EPN-V2

MAREH4100 Embodiment and Relationships in Treatment and Rehabilitiation Course description

Course name in Norwegian
Samhandling som ressurs i behandling og rehabilitering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Den bio-psyko-sosiale modellen av helse, sykdom og funksjonshemming er et paradigmeskifte i helsefaglig virksomhet. Emnet følger opp dette skiftet gjennom å definere behandlende og rehabiliterende arbeid som samhandling. Denne samhandlingen tar utgangspunkt i at funksjonsnedsettelsen er omdreiningspunktet i et samarbeid mellom pasienten/klienten, profesjonelle, familien, arbeidsplassen og andre nære sosiale omgivelser. Behandling og rehabilitering finner slik sted i et nettverk av tett forbundne aktører. Emnet tar også opp ulikheter i hvordan sykdom anerkjennes, hvordan omgivelsene kan tilrettelegges for ulikheter i funksjon, og hvordan kronisk syke og funksjonshemmede kan oppleve ulike former for utestenging. Emnet legger vekt på å knytte sammen innsikter fra forskningsresultater og teoriutvikling med det konkrete møtet mellom pasient/rehabiliteringsklient og behandler.

  • Required preliminary courses

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har inngående kunnskap om

    • den levde kroppen i perspektiver fra fenomenologi og narrativ teori
    • kommunikasjon i møtet mellom pasient/klient og profesjonell
    • ulikheter i forutsetninger for å ta del i den behandlende og rehabiliterende prosess
    • betydningen av pasientens eller rehabiliteringsklientens personlige biografi og livsverden for behandling og rehabilitering
    • hvordan omgivelsenes materielle utforming og kulturelle verdier får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere betydningen av ulike forståelser av forholdet mellom pasient/klient, profesjonell og omgivelser
    • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
    • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • analysere mellommenneskelige og sosiale forhold som får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
    • analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
    • skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid og seminarer.

  • Course requirements

    Studenten skal gjøre bruk av ett av følgende typer materiale:

    • et møte mellom behandler og pasient/rehabiliteringsklient tilgjengelig på for eksempel YouTube
    • en avidentifisert refleksjon fra egen praksis
    • et intervju med en fagprofesjonell
    • tekster fra et fagtidsskrift (ikke forskningsartikler)

    Materialet skal presenteres for medstudenter og faglærer og diskuteres i lys av pensumlitteratur. Varighet: 15-20 minutter.

    Studenten har to forsøk på å få godkjent arbeidskravet før ordinær eksamen og ett tredje før ny eksamen.

  • Assessment

    Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan levere eksamensoppgaven.

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Hjemmeeksamen over 4 uker, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget skal være 3000-3500 ord på individuell oppgave og 4000-4500 ord på gruppeoppgave.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

  • Examiners

    Sensorordning: Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 % av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.