EPN-V2

MARAD4100 Computed Tomography (CT) Course description

Course name in Norwegian
Computertomografi (CT)
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Radiography
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Radiography, elective modules
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Computed tomography (CT) is a diagnostic imaging examination method that uses ionising radiation to produce cross-sectional images, so that the bodily structures can be viewed in different planes.

The course comprises the following main topics:

1) Radiation protection 2) CT technology 3) Contrast agents 4) Quality control and image quality parameters 5) Workstation and image processing 6) Patient doses, reference values and protocol development.

Recommended preliminary courses

Se fagplanen.

Required preliminary courses

Barnepalliasjon omhandler helhetlig tilnærming der ulike profesjoner på hver sin måte og i samarbeid imøtekommer barnet, ungdommen og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov. Samarbeid i praksis inkludert ledelse, organisering av tjenester og kommunikasjonsferdigheter. Emnets hensikt er å gi studentene kompetanse i å lede og organisere palliative omsorg for barn, ungdom og deres familier. Studentene anvender relevante kommunikasjonsferdigheter i møte med barn, ungdom, søsken og foreldre i sorg og krise og ved livets slutt. Studiet vil særlig fokusere på hvordan palliative team kan bidra til en sammenhengende helsetjeneste til barn, ungdom og familier med palliative behov og vektlegger ulike kulturers betydning for et tilpasset tilbud. Ivaretagelse av seg selv som hjelper er vesentlig for å kunne ivareta pasientgruppen.

Learning outcomes

Opptak til studiet.

Teaching and learning methods

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere forutsetninger for god samhandling og ledelse som fremmer god beslutningstaking i tverrfaglige team
  • kan vurdere profesjoners ulike kompetanseområder i tverrfaglige sammensatte team
  • kan gjøre rede for kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner
  • kan gjøre rede for sorg og sorgprosesser
  • kan drøfte kommunikasjon med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise
  • kan drøfte krav i retningslinjer, lovverk, organisering og funksjonen til barnepalliative team i helsetjenesten
  • kan vurdere ulikhet i andre kulturers forståelse av helse, sykdom og død

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende egen fagkompetanse i tverrfaglige team
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter i profesjonelle relasjoner
  • har ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
  • kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn, ungdom, søsken og familier
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter med barn, ungdom, søsken og deres familie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere og formidle faglige problemstillinger om helhetlige helse- og omsorgstilbud innenfor fagområdet barnepalliasjon
  • kan samarbeide med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt og internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Gruppeoppgave

Ta utgangspunkt i et tema fra praksis og formuler en problemstilling som er knyttet til ett eller flere av læringsutbyttene for emnet. Pensum og selvvalgt litteratur skal benyttes. Studentene får alternative oppgaver etter gitte kriterier, men alle alternativene har disse føringene:

  • Utføres i gruppe på inntil 2-3 studenter.
  • Arbeidsomfang for studentene er beregnet til 1500 ord (+/- 20 %) eller ca. 8-10 timer.
  • Fremlegg av resultat for medstudenter og faglærer. Endelig tilbakemelding gis av faglærer.

Assessment

Mechanical design and manufacturing form the basis of all the mechanical components being utilized by humans. In this course, you will be gaining an understanding of different engineering design philosophies and manufacturing methods. You will use knowledge and skills from traditional mechanical subjects together with digital engineering tools to design mechanical parts and manufacture them using suitable methods (additive manufacturing and subtractive manufacturing). This course offers the right balance of theoretical concepts coupled with practical application and hands-on 3D modeling training.

Permitted exam materials and equipment

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GNA2100 Naturfag 1, emne 1.

Grading scale

Lectures, lab exercises, project work and assignments. Group lectures based on digital engineering tools, lectures and laboratory work.

Examiners

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

4 of 6 compulsory practical activities must be completed.

Admission requirements

On individual multiple choice school exam: A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator's internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

On portlolio and group project, all aids are permitted.

Overlapping courses

Eksamensform

Eksamen består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. 

 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.