EPN-V2

MAPSY4100 The Human Being, Mental Suffering and the Social Environment Course description

Course name in Norwegian
Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø
Study programme
Master’s Programme in Health Sciences – Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction, part-time
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter gjennomføring av arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene tar opp, binder sammen og utdyper sentrale perspektiver og dilemma knyttet til fagets to deler og studentenes selvvalgte problemstillinger. Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:

 

  • Tre fagtekster, én fra hver av fellestemaets tre deltema, se under innhold «Et klasserom for alle). Studenten skal selv utvikle problemstillinger og i fagtekstene synliggjøre sammenhenger mellom deltema og egen fagfordypning. Hver fagtekst skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10 %. Fagteksten skal gjennomføres individuelt og leveres på slutten av undervisningsperioden for det tilhørende deltema

 

  • En analyse av skolens tiltak og innsatser før tilmelding til PP-tjenesten for en elev med lavt læringsutbytte. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe

 

  • Referat fra en samtale med en aktør i praksisfeltet (praksislærer/ spesialpedagog) om skolens tiltak for elever med lavt læringsutbytte for å øke læringsutbyttet av den ordinære opplæringen. Omfang 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres Individuelt

 

 

  • Utvikle og begrunne en individuell opplæringsplan (IOP). Omfang 1000 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe

 

Formål med arbeidskravene: Fellestemaets deltemaer inngår som sentrale elementer i arbeidet med fordypningstema. Fellestemas arbeidskrav skal binde sammen de ulike deltema med studentens fordypningstema og med det kvalifisere for eksamen. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor fellestemaets deltema, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.

 

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter knyttet til fellestema, del 1:

 

  • Introduksjonsuka. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
  • Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av fellestemaets tre deltemaer. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurderer sammenhenger
  • Deltakelse i en paneldebatt i seminar én gang i løpet av semesteret. Panelet består av 4-6 studenter. Hver av studentene presenterer en problemstilling, og panelet drøfter problemstillingene i lys av sentrale begreper og prinsipper innen temaet.

 

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.

Required preliminary courses

Vurderingsordning  

Individuell hjemmeeksamen over en uke. Studenten skal belyse og drøfte momenter fra fellestemaet og fordypningstemaet. Nærmere beskrivelse vil bli gitt. Omfang 4000 ord +/- 10 %.  

 

Ny/utsatt eksamen  

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can discuss theories, models and methods used in mental health care practice
  • can assess the purpose of and challenges relating to classification and diagnosis systems for mental health complaints
  • can identify key vulnerability and risk factors relating to mental health problems from a biopsychosocial perspective
  • can describe and assess the development of mental healthcare services for users, patients and next of kin
  • can critically assess the individual’s right to autonomy and user participation, and is familiar with important ethical problems and considerations in the development of equitable health services
  • can assess the overarching conditions that are significant to improvement processes in mental health care

Skills

The student

  • can disseminate core theoretical and research-based knowledge in the field in writing and orally
  • can participate in academic and health and social policy discussions that promote knowledge about the field of mental health, and can communicate the user/patient's perspective
  • can critically assess health and social policy, and legal and financial framework conditions for working in mental health care
  • can analyse empirical data, theory and research that deal with development, vulnerability, protection and consequences of mental health complaints
  • can demonstrate thorough professional insight and understanding of individual users/patients, families and networks
  • can analyse their own profession’s contribution to interdisciplinary cooperation at various levels and can apply this knowledge in the coordination of user-oriented services
  • can apply academic literature and research in their own development project

General competence

The student

  • can integrate the UN Sustainable Development Goals on good health and well-being, and less inequality in ethical and professional problems related to mental health and mental health complaints, including substance abuse and dependency problems
  • can analyse the relationship between the individual, service and societal levels when planning mental health care
  • can reflect and contribute to discussions based on professional and research knowledge, user knowledge and experiential knowledge
  • can disseminate relevant problems, analyses and research results in a way that meets research ethics requirements

Teaching and learning methods

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Course requirements

Intern og ekstern sensor.

Assessment

Project examination in the form of an individual written assignment with a scope of 4,000 words (+/- 20%).

Resit examination: If the student is awarded the grade F (fails the written assignment), he/she will be given one (1) opportunity to submit a reworked version.

Permitted exam materials and equipment

Emnet Spesialpedagogikk 1 (30 studiepoeng) er bygget opp av to deler:

  1. Fellestema - et klasserom for alle
  2. Fordypningstema - spesialpedagogikk»

 

Del 1. Fellestema - et klasserom for alle

Fellestemaet består av følgende tre deltemaer, som har følgende innehold:

 

  1. Inkludering og klassen som fellesskap:
  • elevkultur for læring og danning
  • mangfold, likeverd og likestilling
  • den digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

 

  1. Det profesjonelle møtet:
  • kommunikasjon og samhandling
  • pedagogisk veiledning
  • interprofesjonelt samarbeid

 

  1. Utviklings- og endringsarbeid:
  • lokalt utviklingsarbeid
  • kritikk, analyse og handlingsrom
  • kreativitet og utforskende virksomhet

 

Del 2. Fordypningstema - spesialpedagogikk 1

Fordypningstemaet består av følgende tre deltemaer, som hver har følgende innhold:

 

  1. Spesialpedagogikk ¿ fag og forskningsfelt
  • Ideologi og profesjon
    • Spesialpedagogisk innsatser og tilpasset opplæring for likeverd og inkludering
    • Normalitet og avvik ¿ verdigrunnlag og menneskesyn
    • Læringsutbytte, læringsbariærer, lærings- og lærevansker - tilnærminger og forståelser
    • Endring for forbedring ¿ for hvem?
  • Utdanningsrettslige prinsipper og perspektiver
    • Tilpasset opplæring og spesialundervisning
    • Spesialpedagogiske innsatser - elev og foresatte som medaktører
  • Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
    • Tiltak og arbeidsmåter for likeverdig opplæring (før tilmelding til PPT)
    • Spesialpedagogisk innsatser, tiltak og arbeidsmåter ¿ IOP
    • Tverretatlig og tverrfaglig samarbeid ¿ Individuell plan, IP

 

  1. Grunnleggende ferdigheter ¿ forebyggende innsatser
  • Språk og begrepsutvikling
  • Lese- og skriveutvikling
  • Utvikling av matematisk forståelse
  • Sosial og emosjonell kompetanse
  • Lærings og menstingsstrategier

 

 

  1. Omfattende læringsutfordringer og læringsbarrierer
  • Sansning ¿ fysiske funksjonshindringer
    • Sansetap
    • Fysiske og helsemessige læringsutfordringer
  • Nedsatt funksjonsevne
    • Funksjonsnedsettelse og utviklingshemming
    • Barrierer for utvikling og deltakelse
  • Barn og unge i vanskelige livssituasjoner, 1
    • Overgrep
    • Barn med psykiske lidelser
    • Mestring og livskvalitet

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

All examination papers are assessed by two examiners. At least 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all students.

Overlapping courses

The course overlaps 100% with MAPSD4010, VPSY6010 and VPSYD6010.