EPN-V2

MAPSD5400 Family Work in Mental Health Care Course description

Course name in Norwegian
Familien i psykisk helsearbeid
Study programme
Master Programme in Mental Health Care - Part Time
Individual Courses, Master Programme in Mental Health Care
Master's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Eksamen er en individuell muntlig eksamen med to komponenter. Eksamen består i at studenten deler erfaringer og refleksjoner fra gjennomføring av semesterets arbeidskrav. Muntlig eksamen organiseres i noen grad av studenten selv.

Komponent 1 er en individuell presentasjon på om lag 10 minutter. Presentasjonen kan gjennomføres som en ferdiglaget video/podkast, som en muntlig fremføring med støtte i selvvalgte multimodale hjelpemidler, eller som en kombinasjon av disse. Presentasjonen skal tydelig inneholde utdrag fra studentens planlegging, gjennomføring, refleksjoner og vurderinger med klare henvisninger til teori og nyere forskningsartikler.

Komponent 2 er en fagsamtale på inntil 20 minutter. Det vil foreligge nærmere kriterier for eksamen i tillegg til vurderingskriterier ved studiestart. Omfang totalt skal være om lag 30 minutter.

Det gis én karakter for muntlig eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Required preliminary courses

Gradert karakter, A-F.

Vurderingskriterier/karaktergradering

Se programplanen.

Learning outcomes

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

I emnet drøftes følgende tema:

  • Prosessveiledning som strategi for profesjonsutvikling
  • Redskaper til prosessveiledning
  • Konflikthåndtering i samarbeid
  • Å lede og strukturere utviklingsarbeid og forskning
  • Kollektive læringsprosesser og kollektiv veiledning
  • Før- og etterveiledning som kompetanseutviklingsstrategi i kollegafellesskap
  • Å lede og strukturere utviklingsprosesser der deltagerne veileder hverandre
  • Medvirkning og demokrati i utviklingsarbeid
  • Inkludering, relasjonsbygging og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap
  • GAP-analyser som grunnlag utviklingsarbeid og kvalitetsutvikling
  • Vitenskapsteori og metode relevant for utviklings- og forskningsarbeid der kollektiv veiledning for profesjons- og kvalitetsutvikling er i fokus.

Assessment

Home exam

  • Written home exam over seven days, individually or in groups of up to three students
  • Scope: 2,500 words (+/- 20%) individual and 4,000 words (+/- 20%) for a group

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

All answer papers are assessed by two examiners. At least 20% per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.

Course contact person

Dag Willy Tallaksen