Programplaner og emneplaner - Student
MAPSD5400 Family Work in Mental Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Familien i psykisk helsearbeid
- Study programme
-
Master Programme in Mental Health Care - Part TimeIndividual Courses, Master Programme in Mental Health CareMaster's Programme in Nursing - Clinical Research and Professional Development
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen er en individuell muntlig eksamen med to komponenter. Eksamen består i at studenten deler erfaringer og refleksjoner fra gjennomføring av semesterets arbeidskrav. Muntlig eksamen organiseres i noen grad av studenten selv.
Komponent 1 er en individuell presentasjon på om lag 10 minutter. Presentasjonen kan gjennomføres som en ferdiglaget video/podkast, som en muntlig fremføring med støtte i selvvalgte multimodale hjelpemidler, eller som en kombinasjon av disse. Presentasjonen skal tydelig inneholde utdrag fra studentens planlegging, gjennomføring, refleksjoner og vurderinger med klare henvisninger til teori og nyere forskningsartikler.
Komponent 2 er en fagsamtale på inntil 20 minutter. Det vil foreligge nærmere kriterier for eksamen i tillegg til vurderingskriterier ved studiestart. Omfang totalt skal være om lag 30 minutter.
Det gis én karakter for muntlig eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Required preliminary courses
Gradert karakter, A-F.
Vurderingskriterier/karaktergradering
Se programplanen.
Learning outcomes
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Teaching and learning methods
Se programplanen.
Course requirements
I emnet drøftes følgende tema:
- Prosessveiledning som strategi for profesjonsutvikling
- Redskaper til prosessveiledning
- Konflikthåndtering i samarbeid
- Å lede og strukturere utviklingsarbeid og forskning
- Kollektive læringsprosesser og kollektiv veiledning
- Før- og etterveiledning som kompetanseutviklingsstrategi i kollegafellesskap
- Å lede og strukturere utviklingsprosesser der deltagerne veileder hverandre
- Medvirkning og demokrati i utviklingsarbeid
- Inkludering, relasjonsbygging og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap
- GAP-analyser som grunnlag utviklingsarbeid og kvalitetsutvikling
- Vitenskapsteori og metode relevant for utviklings- og forskningsarbeid der kollektiv veiledning for profesjons- og kvalitetsutvikling er i fokus.
Assessment
Home exam
- Written home exam over seven days, individually or in groups of up to three students
- Scope: 2,500 words (+/- 20%) individual and 4,000 words (+/- 20%) for a group
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
All answer papers are assessed by two examiners. At least 20% per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.
Course contact person
Dag Willy Tallaksen