Programplaner og emneplaner - Student
MAPSD4010 The Human Being, Mental Suffering and the Social Environment Course description
- Course name in Norwegian
- Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø
- Study programme
-
Master Programme in Mental Health Care - Part Time
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In this course, students become familiar with basic concepts such as mental health, mental disorders and mental health care from academic and theory of science perspectives. Ethical aspects and the importance of interpersonal relationships will be discussed throughout the course. The course also deals with organisational framework conditions.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student has
- advanced knowledge of mental health, mental disorders and substance abuse issues seen from different academic and theory of science perspectives.
- basic knowledge about classification and diagnosis systems for mental disorders
- in-depth knowledge about the importance of relationships in mental health care
- basic knowledge about organisational, legal, health policy, academic and financial framework conditions
- in-depth knowledge about the organisation of mental health services, and how this affects patients' recovery processes.
Skills
The student is capable of
- disseminating the field's core theoretical and empirical knowledge in writing and orally
- participating in academic and health and social policy discussions that promote knowledge about the field of mental health, and communicating the user/patient's perspective
- analysing and taking a critical approach to health and social policy, legal and financial framework conditions for working in mental health care, and applying the analyses to academic and ethical argumentation
- analysing the discipline's/profession's contribution to interdisciplinary cooperation at various levels and of applying this knowledge in the coordination of user-oriented services.
Competence
The student is capable of
- integrating knowledge about the view of human life and ethics in academic discussions relating to mental health and mental disorders
Teaching and learning methods
Study groups, lectures, seminars and self-study.
The syllabus amounts to approx. 1600 pages.
Course requirements
The following must have been completed and approved in order for a student to be permitted to take the exam:
Attendance in compulsory activities
- of 80% in study groups and seminars
Group assignment
- 700 words (+/- 20%) Presentation in groups with opponents.
Individual assignment
- 2,500 words (+/- 20 %).
Assessment
Gjennom begrepene dømmekraft, makt og etikk vil vi i dette emnet tematisere profesjonell skjønnsutøvelse i konkrete praksissituasjoner. Her vil ikke minst makt som kommunikasjon og effekt være sentralt å utforske.
Har de profesjonelle et handlingsrom for å kunne gjøre gode skjønnsmessige beslutninger? På hvilke måter styrer samfunnets diskurser og organisatoriske logikker, rammer og retningslinjer de ulike praksiser? Hvordan er forholdet mellom fakta og verdier når man skal gjøre gode vurderinger og beslutninger? Hva gjør at praksis blir som den blir, og hva virker bestemmende for våre beslutninger når vi som profesjonsutøvere skal vurdere, beslutte og handle på vegne av en tjeneste?
Emnet tematiserer profesjonell skjønnsutøvelse og dømmekraft i konkrete praksissituasjoner, med særskilt oppmerksomhet rettet mot maktutøvelse og fagetisk praksis. Sammenhengen mellom den profesjonelles faglige identitet og profesjonell praksis i møte med klienter vil stå sentralt.
Emnet legger opp til at studentene skal reflektere over egne praksiserfaringer i lys av teori i oppgaver og annen aktivitet i undervisningen.
Undervisningsspråk er norsk.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om begrepene dømmekraft, makt og etikk
- inngående kunnskap om ulike etiske perspektiver
- inngående kunnskap om ulike maktteoretiske perspektiver
- inngående kunnskap om systemteori
- avansert kunnskap om betydning av etikk og makt i profesjonell yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere makt som kommunikasjon og praksis
- analysere praksis fra ulike teoretiske perspektiver
- analysere og drøfte verdier og etiske utfordringer i sosialfaglig arbeid
- anvende teoretiske perspektiver og begreper i analyser av sosialfaglig praksis
- reflektere inngående over sosialfaglig skjønnsutøvelse i velferdstjenestene
- anvende etisk kunnskap i sosialfaglige vurderings- og beslutningsprosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere, reflektere og forholde seg kritisk til egen profesjonsutøvelse i lys av ulike teoretiske perspektiver
- analyserere og stille seg spørrende til sosialfaglig praksis med utgangspunkt i ulike vitenskapsteoretiske ståsteder
- oppdatere og videreutvikle sin etiske kunnskap innenfor sosialfaglige praksisfelter
- bidra til nytenkning og innovasjon for å videreutvikle den etiske kompetansen på egen arbeidsplass
Examiners
Undervisningsformen består i en kombinasjon av forelesninger, gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner.
Overlapping courses
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.