EPN-V2

MAPSD4010 The Human Being, Mental Suffering and the Social Environment Course description

Course name in Norwegian
Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø
Study programme
Master Programme in Mental Health Care - Part Time
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

In this course, students become familiar with basic concepts such as mental health, mental disorders and mental health care from academic and theory of science perspectives. Ethical aspects and the importance of interpersonal relationships will be discussed throughout the course. The course also deals with organisational framework conditions.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge of mental health, mental disorders and substance abuse issues seen from different academic and theory of science perspectives.
  • basic knowledge about classification and diagnosis systems for mental disorders
  • in-depth knowledge about the importance of relationships in mental health care
  • basic knowledge about organisational, legal, health policy, academic and financial framework conditions
  • in-depth knowledge about the organisation of mental health services, and how this affects patients' recovery processes.

Skills

The student is capable of

  • disseminating the field's core theoretical and empirical knowledge in writing and orally
  • participating in academic and health and social policy discussions that promote knowledge about the field of mental health, and communicating the user/patient's perspective
  • analysing and taking a critical approach to health and social policy, legal and financial framework conditions for working in mental health care, and applying the analyses to academic and ethical argumentation
  • analysing the discipline's/profession's contribution to interdisciplinary cooperation at various levels and of applying this knowledge in the coordination of user-oriented services.

Competence

The student is capable of

  • integrating knowledge about the view of human life and ethics in academic discussions relating to mental health and mental disorders

Teaching and learning methods

Study groups, lectures, seminars and self-study.

The syllabus amounts to approx. 1600 pages.

Course requirements

The following must have been completed and approved in order for a student to be permitted to take the exam:

Attendance in compulsory activities

  • of 80% in study groups and seminars

Group assignment

  • 700 words (+/- 20%) Presentation in groups with opponents.

Individual assignment

  • 2,500 words (+/- 20 %).

Assessment

Gjennom begrepene dømmekraft, makt og etikk vil vi i dette emnet tematisere profesjonell skjønnsutøvelse i konkrete praksissituasjoner. Her vil ikke minst makt som kommunikasjon og effekt være sentralt å utforske.

Har de profesjonelle et handlingsrom for å kunne gjøre gode skjønnsmessige beslutninger? På hvilke måter styrer samfunnets diskurser og organisatoriske logikker, rammer og retningslinjer de ulike praksiser? Hvordan er forholdet mellom fakta og verdier når man skal gjøre gode vurderinger og beslutninger? Hva gjør at praksis blir som den blir, og hva virker bestemmende for våre beslutninger når vi som profesjonsutøvere skal vurdere, beslutte og handle på vegne av en tjeneste?

Emnet tematiserer profesjonell skjønnsutøvelse og dømmekraft i konkrete praksissituasjoner, med særskilt oppmerksomhet rettet mot maktutøvelse og fagetisk praksis. Sammenhengen mellom den profesjonelles faglige identitet og profesjonell praksis i møte med klienter vil stå sentralt.

Emnet legger opp til at studentene skal reflektere over egne praksiserfaringer i lys av teori i oppgaver og annen aktivitet i undervisningen.

Undervisningsspråk er norsk.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om begrepene dømmekraft, makt og etikk
  • inngående kunnskap om ulike etiske perspektiver
  • inngående kunnskap om ulike maktteoretiske perspektiver
  • inngående kunnskap om systemteori
  • avansert kunnskap om betydning av etikk og makt i profesjonell yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere makt som kommunikasjon og praksis
  • analysere praksis fra ulike teoretiske perspektiver
  • analysere og drøfte verdier og etiske utfordringer i sosialfaglig arbeid
  • anvende teoretiske perspektiver og begreper i analyser av sosialfaglig praksis
  • reflektere inngående over sosialfaglig skjønnsutøvelse i velferdstjenestene
  • anvende etisk kunnskap i sosialfaglige vurderings- og beslutningsprosesser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere, reflektere og forholde seg kritisk til egen profesjonsutøvelse i lys av ulike teoretiske perspektiver
  • analyserere og stille seg spørrende til sosialfaglig praksis med utgangspunkt i ulike vitenskapsteoretiske ståsteder
  • oppdatere og videreutvikle sin etiske kunnskap innenfor sosialfaglige praksisfelter
  • bidra til nytenkning og innovasjon for å videreutvikle den etiske kompetansen på egen arbeidsplass

Examiners

Undervisningsformen består i en kombinasjon av forelesninger, gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner.

Overlapping courses

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.