Programplaner og emneplaner - Student
MAPO5900 Master`s Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master's Programme in Health and Empowerment
- Weight
- 60.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig empirisk vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Masteroppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Ved gruppeoppgave leveres det ett felles arbeid. Masteroppgaven kan ha form som monografi eller som vitenskapelig artikkel/artikler med sammenbinding (kappe).
Required preliminary courses
Før studentene leverer masteroppgaven, må de ha gjennomført og bestått forutgående emner.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap fagområdets vitenskapelige teori og metoder
- har inngående kunnskap om bruk av forskningsprosessen i eget arbeid
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i empowerment og helsefremming
Ferdigheter
Studenten:
- kan kritisk analysere relevante teorier og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse for å formulere og strukturere faglige resonnementer
- kan analysere relevante teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset vitenskapelig arbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen empowerment og helsefremmende arbeid
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner fra eget forskningsprosjekt til et allment og akademisk publikum
- kan initiere og bidra til nytenkning og innovasjon innen fagområdet
Content
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- obligatorisk tilstedeværelse og deltakelse på seminardager for egen spesialisering
- presentasjon av egen prosjektskisse for masteroppgaven med påfølgende diskusjon i plenum
- innehatt opponentrolle, hvor det er gitt tilbakemelding til en eller flere medstudents prosjektskisse (hverandrevurdering/opponent)
Teaching and learning methods
Masterseminar arrangeres ca. fem ganger i semesteret. Studentene legger frem problemstillinger knyttet til eget arbeid. Hensikten er å bidra til fordypning i det valgte studieområdet og innenfor oppgavens emne. Her vil studentene også gis anledning til fordypning i forskningsmetodene de skal benytte i oppgaven. Studentene skal presentere og diskutere problemstillinger knyttet til egne og andres oppgaver. To studenter legger frem deler av egne prosjekter i hvert seminar, med en medstudent og en vitenskapelig tilsatt som opponent. I tillegg kan det være aktuelt å ha åpne dialoger når det gjelder ulike vitenskapelige problemstillinger. Det legges vekt på vitenskapelig dialog i seminarene, studentene skal gis trening i å legge fram, argumentere og å gi konstruktive tilbakemeldinger. Masterseminarene kan organiseres i differensierte grupper avhengig av forskningsdesign.
Kvalitativ forskning. Studentene skal få erfaring med å arbeide med ulike typer datamateriale; eksisterende tekster (litteratur), eget observasjonsmateriale fra feltarbeid, egne intervjuer, bilder, video og annet materiell. Med utgangspunkt i studentens datamateriale gir masterarbeidet innblikk i analyseprosesser, konkrete metoder og fortolkningsarbeid. Studentene skal få øvelse i å se sammenheng mellom analyse av materiale, teoretiske utgangspunkt og de aktuelle spørsmål som analysen av materialet kan gi kunnskap om.
Kvantitativ forskning. Studentene skal tilegne seg dypere innsikt i hvordan et tallmateriale kan analyseres og forstås, gjennom å analysere eksempler og egne datasett. Studentene skal også tilegne seg basisferdigheter innen anvendelse av elektronisk statistikkprogram.
Studentene vil også få innsikt i ulike måter å presentere forskningsdata på, både skriftlig og muntlig.
Course requirements
Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.
Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.
Assessment
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Grading scale
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
- kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
- kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
- kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
- kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
- kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
Examiners
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil i hovedsak bli gjennomført digitalt, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og veiledning. Det gis inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.