EPN

MAPO4420 The User Perspective in Health Promotion Course description

Course name in Norwegian
Brukerperspektivet i helsefremming
Study programme
Masterstudium i empowerment og helsefremmende arbeid
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på brukerperspektivet i helsefremming. Lærings- og mestringssentrenes (LMS) ideologi og funksjon, frisklivssentraler og andre arenaer for mestring og brukermedvirkning belyses og problematiseres, likedan brukerperspektivet i aktuelle lover og helsepolitiske føringer. Det legges vekt på det tverrprofesjonelle samarbeidet i pasientforløpet. Brukerens rolle i helsefremmende arbeid i regi av brukerorganisasjoner er sentralt i dette emnet. Det legges også vekt på kunnskap om brukermedvirkning for utsatte grupper, samt i hvilken grad påvirkes medvirkning av strukturell ulikhet som sosial posisjon, kjønn, alder og etnisitet.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om aktuelle lover og helsepolitiske føringer
  • har inngående kunnskap om ulike former for brukermedvirkning på systemnivå
  • har inngående kunnskap om strukturell ulikhet
  • har bred kunnskap om nødvendigheten av et tverrprofesjonelt samarbeid med pasient/bruker og pårørende.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike helsefremmende tiltak
  • kan analysere og forholde seg kritisk til hvordan brukerperspektiv tillegges vekt på systemnivå
  • kan analysere og kritisk vurdere sentrale elementer av brukermedvirkning i koordinering av pasientforløp
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor helsefremming

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • har analytisk kompetanse i vurdering av ulike brukerperspektiv
  • kan vurdere aktuelle etiske problemstillinger relatert til brukerperspektiv

Teaching and learning methods

Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning og undervisning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • deltakelse i praktiske øvelser
  • deltakelse i 2 ekskursjoner med oppfølgende refleksjonsoppgave på maksimum 1500 ord
  • godkjent problemstilling for hjemmeeksamen innen fastsatt tidspunkt

Assessment

Eksamensinnhold:      Læringsutbyttene

Eksamensform:          Hjemmeeksamen over 2 uker, i gruppe på 2-3 studenter ut fra valgt emnes fokus og innhold. Studenten velger problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Bestått/ikke bestått 

Examiners

1 intern og 1 ekstern