EPN-V2

MAPO4400 Health Pedagogy Course description

Course name in Norwegian
Helsepedagogikk
Study programme
Master's Programme in Health and Empowerment
Master's Programme in Health and Empowerment, Elective Modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet belyser og problematiserer sentrale begrep i helsepedagogikk og sammenhengen mellom begrepene. Helsepedagogiske metoder som veiledning (individuell og gruppe), undervisning, coaching innenfor helse, digitale medier og motiverende intervju belyses. Gjennom egentrening og refleksjon oppnår studenten kompetanse til å planlegge, gjennomføre og evaluere helsepedagogiske tilbud til personer med helseutfordringer og deres pårørende, og å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring.

Tverrprofesjonelt samarbeid og organisering av helsepedagogiske tiltak vektlegges.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om begreper og metoder innenfor helsepedagogikk
  • har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet helsepedagogikk
  • kan vurdere ulike metoder i samhandling med pasient/bruker og pårørende

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike metoder i lys av helsepedagogisk kunnskap
  • kan i en øvingssituasjon eller på eget arbeidssted anvende kunnskaper og ferdigheter innen helsepedagogikk i et tverrprofesjonelt samarbeid og i samhandling med pasient/bruker og pårørende
  • kan planlegge og gjennomføre veiledning, undervisning og coaching både individuelt og til grupper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere pasient- og pårørendeopplæring i gruppe
  • har kompetanse til å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring i det daglige møtet med pasienter, brukere og pårørende

Teaching and learning methods

Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning og undervisning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i praktiske øvelser som har som mål at studenten kan planlegge, gjennomføre, kritisk vurdere og dokumentere et helsepedagogisk opplegg til pasient(er) eller pårørende.
  • Godkjent problemstilling for hjemmeeksamen innen fastsatt tidspunkt.

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbytte.

Eksamensform: Hjemmeeksamen over to uker, individuell ut fra valgt emnes fokus og innhold. Studenten velger problemstilling. Omfang: 3000 ord (+/- ti prosent).

Sensorordning: En intern og en ekstern.

Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakteren A-E for bestått og F for ikke bestått.

Hjelpemidler til eksamen

Alle.

Pensumliste

Pensumlitteraturen omfatter ca. 1000 sider. Litteraturen oppdateres årlig før oppstart i emnet.

Adams, K., Cimino, J. E. W., Arnold, R. M. & Anderson, W. G. (2012). Why should I talk about emotion? Communication patterns associated with physician discussion of patient expressions of negative emotion in hospital admission encounters. Patient Education and Counseling, 89 (1), 44-50. Hentet fra:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0738399112001632

Aglen, B., Hedlund, M. & Landstad, B. J. (2011). Self-help and self-help groups for people with long-lasting health problems or mental health difficulties in a Nordic context : A review. Scandinavian Journal of Public Health, 39 (8), 813-822. Hentet fra:http://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/1403494811425603

Borge, L. & Hummelvoll, J. K. (2008). Patients' experience of learning and gaining personal knowledge during a stay at a mental hospital. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 15 (5), 365-373. Hentet fra: https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com:443/HIOA:default_scope:TN_wj10.1111/j.1365-2850.2007.01237.x

Copeland, L., McNamara, R., Kelson, M. & Simpson, S. (2015). Mechanisms of change within motivational interviewing in relation to health behaviors outcomes : A systematic review. Patient Education and Counseling, 98 (4), 401-411. doi: http://dx.doi.org.ezproxy.hioa.no/10.1016/j.pec.2014.11.022

Frongillo, M., Feibelmann, S., Belkora, J., Lee, C. & Sepucha, K. (2013). Is there shared decision making when the provider makes a recommendation? Patient Education and Counseling, 90 (1), 69-73. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.pec.2012.08.016

Goeman, D., Jenkins, C., Crane, M., Paul, E. & Douglass, J. (2013). Educational intervention for older people with asthma : A randomised controlled trial. Patient Education and Counseling, 93 (3), 586-595. Hentet fra: http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0738399113003212

Knutsen, I. R., Bossy, D. & Foss, C. (2017). Passer gruppebaserte lærings- og mestringstilbud for alle med diabetes 2? Sykepleien forskning, 12 (e-60171). Hentet fra: https://sykepleien.no/forskning/2017/01/er-gruppebaserte-laerings-og-mestringstilbud-attraktivt-alle-med-diabetes-type-2

Knutsen, I. R., Foss, I. C., Todorova, E., Roukova, P., Kennedy, A., Portillo, M. C., . . . Rogers, A. (2017). Negotiating diet in networks. Qualitative Health Research, 27 (3), 299-310. Hentet fra:http://journals.sagepub.com.ezproxy.hioa.no/doi/abs/10.1177/1049732315610318

Lerdal, A. & Fagermoen, M. S. (2011). Læring og mestring : Et helsefremmende perspektiv i praksis og forskning . Oslo: Gyldendal akademisk.

Schulz, P. J. & Nakamoto, K. (2013). Health literacy and patient empowerment in health communication : The importance of separating conjoined twins. Patient Education and Counseling, 90 (1), 4-11. Hentet fra:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0738399112003795

Seikkula, J. & Arnkil, T. E. (2013). Åpen dialog i relasjonell praksis : Respekt for annerledeshet i øyeblikket . Oslo: Gyldendal akademisk.

Shaw, J., Young, J., Butow, P., Chambers, S., O¿Brien, L. & Solomon, M. (2013). Delivery of telephone-based supportive care to people with cancer : An analysis of cancer helpline operator and cancer nurse communication. Patient Education and Counseling, 93 (3), 444-450. Hentet fra:http://www.sciencedirect.com.ezproxy.hioa.no/science/article/pii/S0738399113002784

Sjøvold, E. (2014). Resultater gjennom team . Oslo: Universitetsforl.

Sletteland, N. (2014). Helsekommunikasjon og digitale medier . Oslo: Gyldendal akademisk.

Tveiten, S. (2016). Helsepedagogikk : Pasient- og pårørendeopplæring . Bergen: Fagbokforl.

Tveiten, S., Zlatanovic, T., Davidsen, L. S., Hofset, M. K., Schwencke, J., Størk, W. & Trudvang, H. K. (2016). Hva karakteriserer et godt kurs i helsepedagogikk? En fokusgruppeundersøkelse med bruker som medforsker. Nordisk Sygeplejeforskning, 6 (4), 327-341. Hentet fra: https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com:443/HIOA:default_scope:TN_noart1600604629

Vågan, A., Eika, K. & Skirbekk, H. (2016). Helsepedagogisk kompetanse, læring og mestring. Sykepleien forskning, 11 (e-59702). Hentet fra: https://sykepleien.no/forskning/2016/12/helsepedagogisk-kompetanse-laering-og-mestring-en-systematisk-litteraturoversikt

Wikman, A. M. & Fältholm, Y. (2006). Patient empowerment in rehabilitation : 'somebody told me to get rehabilitated'. Advances in Physiotherapy, 8 (1), 23-32. Hentet fra: https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=c8h&AN=106310896&site=ehost-live

(Pensumliste ajour: 31.05.2017. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk. APA-stil.)